Tweede Kamerverkiezingen 2023 #3

Het is 1 van de bezoekers waar ik echt een heel goede band mee heb. Een vrijwilliger is het gesprek aangegaan. Ik heb alleen maar gezegd dat als het aan de PVV ligt mijn werkplek vanaf morgen niet meer bestaat. Hij deed ook heel laconiek over dat onze werkplek er dan niet meer was. Terwijl hij ook uitgesproken heeft dat als wij er niet waren geweest hij ook niet meer had geleefd.
Ik ga er nog wel op terugkomen. Sowieso zal dit voorlopig wel een gespreksonderwerp zijn op werk.

2 likes

Denk dat het eerder voormalige CDA stemmers zijn dan cu stemmers?

1 like

ik zie dat niet?

edit:

oke hier zie je een paar procent, maar wel erg weinig

zijn zelfs meer naar cda gegaan :’)

1 like

Ik las dat bijvoorbeeld in Oldebroek de CU altijd bovenaan stond en die partij daar nu twee derde (!) van de stemmen verliest en PVV daar ook de grootste is.

1 like

Maar die kunnen ook naar NSC zijn toch? Want dat is een nieuwe partij dus elke zetel die zij pakken komt ook ergens vandaan

1 like

Ja dat kan… Ik las dit op nos en toen ben ik erop gaan googelen. En las toen dat er dus ook CU stemmers zijn die nu voor de PVV gaan. Misschien niet heel veel, maar alsnog? Hoe maak je zo’n switch in je hoofd vraag ik me af. De biblebelt is meestal zo standvastig.

3 likes

Ik was vandaag eerst bij de sit in voor Palestina in Amsterdam en daarna bij de demo en het was wel even heel fijn om mijn woede en frustratie daarop te richten.

12 likes

Even grafiekjes spam, maar deze verbaas mij

Dus niet alleen verloren aan de tactische stemmer…

1 like

Helemaal mee eens. Ondanks dat ik zelf bij de uitslag zoiets heb van wie in hemelsnaam heeft er nou op Wilders gestemd???11!! moeten we juist als links meer de verbinding opzoeken met Wilders stemmers dan de polarisatie door die mensen op afstand te houden en niet serieus te nemen.

Ja: het zijn onhaalbare plannen, niet nagerekend, niet na te komen, niet grondwettelijk en racistisch

Ook ja: het vertaalt gevoelens die mensen al langer hebben en waar ze naar durven te stemmen nu Wilders een ā€œGeert Mildersā€ campagne heeft gedraaid.
En het is wat je elders ook in Europa ziet: polariserende populisten krijgen de macht en naast alle shit die dat in landen zelf zal veroorzaken ben ik het meest bang dat de Europese Unie ondermijnd gaat worden terwijl dat juist het instituut is dat is opgericht vanuit verbinding en er m.i. voor heeft gezorgd dat we een relatief lange periode geen onderlinge oorlogen hebben gevoerd in Europa. Ik ben vooral bezorgd en benieuwd hoe we de polarisatie tegen kunnen gaan en pvv stemmers niet serieus nemen helpt daar sowieso niet bij.
Dus forummers zoals @astridmagnussen mogen wat mij betreft graag hun mening geven en dan ook op rationele wijze verklaren waar die vandaan komt, als dat kan.

26 likes

In de provincie Utrecht zag je bij de provinciale verkiezingen al opkomen dat de randgemeenten van Utrecht Stad linkser werden en ik zie op de kaart dat naast Utrecht (+16%) GLPVDA ook in de Bilt, Zeist, Amersfoort, Bunnik en Utrechtse Heuvelrug de grootste is en met zo’n 10% is gegroeid. Ik heb op school gezeten in een van die gemeenten en dat was altijd echt typisch VVD gebied. Heel veel rijke mensen, en op de Heuvelrug ook nog een christelijke kant. Ben wel echt blij verrast dat Links het daar echt goed blijft doen, naast dat de PVV ook opkomt natuurlijk.

Zijn maar 6 van de 26 gemeenten, maar meer dan de helft van de mensen in de provincie woont wel in die 6 samen, en de jonge bevolking stemt steeds linkser. Stemt me lokaal nog wel positief, zeker omdat het vroeger veel rechter was in veel van die gemeentes.

Tegelijkertijd ligt er nog een hele hoop potentie in meer arbeidsklasse gemeentes met een lager opgeleide bevolking zoals Stichtse Vecht (Maarssen), Nieuwegein, Woerden. Daar worden mensen echt niet goed bereikt en het is daar ook minder veryupt. En in het oosten heb je natuurlijk de biblebelt en daar heb ik weinig hoop op verandering.

Wat zien jullie bij jullie in de buurtgemeentes of steden gebeuren? Vind dat wel interessant, want heb geen idee hoe dit verder verdeeld is.

8 likes

Dit is verder anekdotisch bewijs, maar ik ken best wat mensen die op de pvdd stemmen of stemden omdat ā€œlieve diertjesā€. Daar zat verder nooit een ideologische gedachte achter. Dus kan me voorstellen dat een deel van hen makkelijk overstapt op iets heel anders.

11 likes

Ik woon in Twente dus 1 keer raden wat hier gebeurd is.

2 likes

Ik merk dat ik enorm heen en weer geslingerd word in mn gevoel en dat een verkiezingsuitslag mij niet eerder zoveel gedaan heeft.
Het gaat heen en weer tussen enerzijds vertrouwen willen hebben in het goede, erkennen dat een groot deel van NL zich niet gehoord voelt en bij Wilders uitkomt, en dat de pvv compromissen zal sluiten en een groot deel van dat partijprogramma godzijdank niet uitgevoerd zal worden. En anderzijds word ik ook echt gewoon boos. Hoe kun je nou oprecht vinden dat bepaalde mensen minder rechten hebben in dit land, gewoon om wie ze zijn of wat ze geloven?
Ik vind het echt veel.

8 likes

Bij ons stemlokaal hebben 620 mensen gestemd waarvan 89 op de pvv. Ik woon in een heel klein dorpje en dan vind ik dit best veel :grimacing:

1 like

Mijn gemeente, de geboortegrond van de imbeciel, en alle omringende gemeentes is PVV nummer 1 en flink gegroeid. I hate it here, maar ken leven in Utrecht of zelfs Nijmegen niet betalen :sob:

9 likes

Dit is mijn stad en een gemeente er naast.

7 likes

Vanochtend op de radio ging het hier over (radio 1 denk ik, of BNR), dat je in de meer welvarende gemeenten (zoals dus om Utrecht heen, Zeist, etc) en de gemeenten waar universiteiten staan, meer linkse stemmers ziet en hoe minder welvarend de gemeente hoe meer recht en dus ook PVV. En dat dit al een tendens is van de afgelopen jaren. Daar zit dus zo te zien wel winst om te behalen lijkt het.

Edit: even opgezocht, dat was idd radio 1 zo rond 8.45 :disguised_face:.
GL/PVDA landelijk winst maar ook gebieden met verlies, en dat zijn dan dus vooral de armere gemeenten. Hoe verder je van Amsterdam en Utrecht gaat, hoe lager de score links.

3 likes

heb uw naaste lief hoor!

1 like

Grun?

Love de twee rode tepels in het noorden :rose::rose:

34 likes

Ik woon net naast een tepel blijkbaar haha :rofl:

3 likes