Tweede Kamerverkiezingen 2023 #3

Mijn goddddd wat is dit voor ellende

1 like

Ben benieuwd welke sprookjes krant Andries Knevel heeft gelezen want in mijn krant is de algemene tendens dat de bruinhemden salonfÀhig in de kamer komen.

Ik ben trouwens echt aangenaam verrast door mijn omgeving want er is nog maar 1 pvv stemmer geĂŻdentificeerd.

9 likes

Mijn zusje mocht voor het eerst stemmen en heeft een linkse partij gestemd :grin: er is nog hoop voor de toekomst!

(Heb al 2 vriendinnen gesproken die rechts stemde. 1e pvv :pensive: en de ander tactisch: vvd (hoezo is dat tactisch)

2 likes

Ik denk dat ze dat denken door wat ze zien op tv. Dus grote sterren bij bijvoorbeeld de BNN/VARA die gerust wel goed geld verdienen maar echt niet zo rijk zijn als ‘de echte’ rijken.

Links stemmenden zijn over het algemeen wel hoger opgeleid en zijn op die manier vaak wel sociaal cultureel elite zeg maar. Zeker degenen die ouders hebben die ook gestudeerd hebben, overgrootouders die gestudeerd hebben etc.

Het gaat niet altijd om wat je nu zelf bezit/verdient, maar ook je connecties, je achtergrond, je opleiding, je manier van spreken etc. Denk wel dat veel linkse mensen (ikzelf wel iig) dat aspect onderschatten.

21 likes

Precies dit! En zij komen ook veel aan het woord op de publieke omroep. En het geluid wat zij uitdragen stoort dus ook een grote groep Nederlanders. Vandaar hun hekel aan die groep en de associatie met links. Dat doet de linkse partijen geen goed.
Ik las in een artikel van Trouw ook dat een vrouw bijvoorbeeld op Wilders had gestemd omdat ze tegen Paarse Vrijdag is. Voor een grote groep in Nederland gaat de veranderingen rondom de acceptatie van lhbtiq+ te ver. Ze zullen het er denk ik helaas ook nooit mee eens worden. En mensen die alleen in de Randstad wonen realiseren zich dit niet genoeg denk ik. Kijk ook al hoe blij mensen zijn dat Wilders zwarte piet terug wil brengen.

Dit vond ik trouwens ook een interessant artikel. Het aantal rechtse partijen aan de macht in Europa neemt toe. Maar in de praktijk kunnen ze dat rechtse beleid helemaal niet uitvoeren.

3 likes

Echt, wil hij dat? Wat erg.

2 likes

Lol meen je dit?

18 likes

Ik begrijp wat je bedoeld hoor. En ik snap ook dat je allergisch bent voor die uitspraak. Het is helaas wel precies hoe het voor veel mensen voelt. En dat sentiment wordt inderdaad snel gevoed door andere mensen dan.
Aan de andere kant is er natuurlijk ook best veel bereikt qua woke de afgelopen jaren. Maar het roept ook heel veel weerstand op bij veel mensen.
In dit filmpje van Nieuwsuur worden veel kiezers ook wel links conservatief genoemd. Klimaat en diversiteit spreekt hen niet aan maar ze zijn wel tegen marktwerking in de zorg en voor lagere huren, meer woningen en betaalbare boodschappen.

Dit artikel las ik net:

Wij moeten als burgers ook gezamenlijk gaan optreden tegen islamofobie. En vooral in dialoog blijven gaan met elkaar.

2 likes

Ja sorry ik had dit zeker niet meegekregen dat hij dat actief wil gaan doen.

6 likes

Ja ik begrijp jou. Ik vind het wel belangrijk dat bijv. transpersonen en slachtoffers van hate crimes hun verhaal doen op tv, omdat de meeste mensen die verhalen in het dagelijks leven niet horen. Als er veel naars gebeurt op dat gebied dan moeten er veel verhalen worden verteld. Maar dan moet er niet een “tegenstander” aan tafel zitten. Hun (bestaans)rechten mogen niet ter discussie staan. Claudia de Breij omschreef dat een tijdje geleden treffend:

Ik ben zelf niet hetero en word er doodmoe van dat er nog steeds zoveel waarde wordt gehecht aan de mening van cis hetero’s. In het voorbeeld van Claudia gaat het over de islam maar meestal zijn het de witte boomers die de discussie uitlokken.

26 likes

Ik vraag mij af in hoeverre je de publieke omroep als links kunt bestempelen hoor. Als je Bnnvara als dĂ© publieke omroep ziet gaat dit nog op, maar juist de publieke omroepen hebben een politieke/maatschappelijke/religieuze oriĂ«ntatie dus dat is ook niet raar. Publieke omroep is ook avrotros, EO, wnl, max en dat zijn echt niet per se linkse omroepen. Ik denk dat die haat voor links heel erg samenhangt met juist de verrechtsing van zo’n beetje ons hele mediaaanbod en de afname van het hechten van waarde aan kennis en dialoog.

Edit: Vind echt weinig zo eng als de wetenschap dat politici en bekende nederlanders deze dagen alles mogen roepen, prime time, goede kijkcijfers en dat je de duiding of factcheck hooguit terug vindt ergens op pagina 10 van de krant die bijna niemand leest, als die al komt. Als we het bijvoorbeeld hebben over “woke” (echt onzinterm trouwens) is veel van de ophef over woke gewoon fake nieuws. Zoals de onzinnige heisa rondom lentekriebels, de zogenaamde explosieve toename aan jongeren die in transitie willen of de zoveelste asielgolf die onze kant op komt waarvoor links lachend de deuren open zet. Dat is echt een doodenge ontwikkeling die wel bij draagt aan het beeld dat een deel van dit land heeft van “woke”, “de randstad” en links.

29 likes

Zag gisteren een reclame van kro-ncrv en daarin zeiden ze “als er regenboogvlaggen hangen door heel Nederland” (als iets goeds zeg maar) en toen dacht ik wel damn als je m’n protestantse oma had verteld dat de katholieke omroep en de protestantse omroep ĂŒberhaupt zouden fuseren tot één omroep en die ook nog eens pro LGBTI zou zijn, zou haar hele belevingswereld ingestort zijn.

We komen uit veel conservatiever, en zelfs de E.O. maakt best wel progressieve programma’s (als je bedenkt dat ze letterlijk de evangelische omroep zijn), ze hadden echt iets van 8 jaar geleden al een programma over trans jongeren die op zoek waren naar liefde. Ze hebben natuurlijk ook conservatieve tv, maar denk dat in weinig landen de evangelische mensen een transdating show zouden maken.

9 likes

Klopt tegelijkertijd is die vooruitgang ook gewoon meegaan met een bredere ontwikkeling in de maatschappij. Als je mijn oma 25 jaar geleden had verteld dat geen van haar achterkleinkinderen gedoopt zou worden en haar kleinkinderen de kerk de rug toe zouden keren had ze een hartverzakking gekregen. Nu rolt ze enkel met haar ogen en stuurt ze star elke zondag de digitale kerkdienst door.

7 likes

Ja klopt

Ik vind op dit moment, buiten die clownsomroep ON!, de NPO wel meevallen. Maar programma’s als voetbal inside (of Veronica inside idk kijk het niet) hebben wel echt zo’n conservatieve “de mannen zijn aan het praten”, racistische, seksistische toon. Ook best beangstigend hoeveel invloed een Johan Derksen of RenĂ© Gijp heeft op het stemgedrag van een grote groep Nederlanders.

16 likes

Hier hebben we toch gewoon de SP voor

13 likes

Dat vind ik echt zo zonde, dat de SP het niet weet te winnen. Ik stem niet op ze omdat ze me te conservatief maar zij nemen (tegenwoordig) klimaatverandering wel serieus en die hele toeslagenaffaire is ook dankzij hen (vooral denk ik) aan het licht gekomen. En ze kramen niet zulke extreem racistische teksten uit als Wilders.

6 likes

Hebben jullie dat stukje gezien bij wnl met Lala GĂŒl? Ik vond het wel een interessante gedachte waarom linkse partijen toch weinig stemmers hebben en dat dat komt door het progressieve beeld. Ik denk dat dit wel voor veel mensen meespeelt, dat ze daar niet mee eens zijn en het liever conservatief zien. Maar goed dan nog begrijp ik niet dat je dan niet een middenpartij kiest.

3 likes

Een tip voor iedereen die zich afvraagt hoe je dat dan moet doen ik ben nu kiespijn na de verkiezingen aan het kijken en daar zitten wel een paar goede aanknopingspunten in.

6 likes

Ja dat dacht ik dus ook al volgens mij moeten ze veel meer in het nu marketing doen ipv wat er beter kan in de toekomst. Gewoon whats in it voor Piet morgen en dan een hele reeks aan partij programmas op de achtergrond maar die lezen die Nieuwe kiezers dan toch niet

4 likes