Tweede Kamerverkiezingen 2023 #3

Ja maar ik heb ook wel echt een slechte smaak

5 likes

Why am I not suprised?

12 likes

9 likes

Echt een hele leuke en interessante serie! Heb ook dat rapport eerder gelezen wat de presentator heeft geschreven, de Atlas van afgehaakt Nederland. Ook interessant vond ik.

1 like

image

15 likes

Volgens mij betekent dit vooral dat de onderhandelingen begonnen zijn. PVV zal wel publiekelijk van een aantal dingen afstand moeten doen en/of toezeggen en dan gaat Omtzigt alsnog zitten.

26 likes

Lijkt er op dat NSC idd vooral een sterke positie in de onderhandelingen wil, sluit ook niet uit dat Omtzigt premier zou willen worden.

1 like

Omtzigt zegt daar wel expliciet over dat hij vindt dat je het partijprogramma niet na de verkiezingen nog zou moeten veranderen (door PVV dus). Ik lees het vooralsnog wel als een harde nee. Daarnaast wil Omtzigt een andere wijze van openbaar bestuur. Door nee te verkopen aan PVV, ontstaat daar ook meer ruimte voor. Ben benieuwd waar dit allemaal heen gaat.

5 likes

Het artikel leest inderdaad eerst als een ā€˜misschien’, en erna toch eerder als een ā€˜nee’ dus ben ook benieuwd!

1 like

Weet niet of de brief van NSC er al is, maar kan ook zijn dat hij eist dat ze geheel afstand doen van het verkiezingsprogramma, de PVV dan wat water bij de wijn doet op de problematische kanten en Omtzigt in het belang van het land dan toch in zee gaat. Hij heeft al een flinke stap richting de PVV gemaakt vlak na de exit-poll en is daar niet op teruggekomen. En misschien ook tijd kopen omdat de VVD misschien nog draait. Het spel en de onderhandelingen zijn in elk geval al volop bezig. Denk ook eigenlijk wel dat ze eruit gaan komen.

2 likes

Ik lees nu in een andere nieuwsbron een iets genuanceerder verhaal wat er meer op wijst dat Omtzigt eerst een nadere uitwerking wil zien van wat Wilders dan uit zijn partijprogramma zou halen. Dat is weer meer een ā€˜misschien’ dan nu.nl schetst. Ben ook wel erg benieuwd naar de brief!

2 likes

Hier de betreffende brief van Omtzigt aan de verkenner vandaag:

12 likes

Ik vind het toch wel best een grote ā€˜nee’ (op dit moment), zoals ik de brief lees. Dan zal de PVV op veel grote punten toch hun toon moeten matigen

4 likes

Op het eenalaatste punt na, lijken de dingen die Omtzigt wil haaks op het programma van de PVV te staan. Dat zouden dan inderdaad forse veranderingen moeten zijn die de PVV doorvoert. Nu ben ik wel benieuwd naar de reactie van Wilders. In mijn ogen blijft hij een ā€˜anti-Islam’ partij als belangrijkste standpunt hebben en Omtzigt maakt heel duidelijk dat hij daar niet in mee wilt. Daarnaast wil Wilders stoppen met steun aan OekraĆÆne, weg met de EK, uit allerlei verdragen en een Nexit en zijn dit punten waarvan Omtzigt aangeeft dat er niet over te discussiĆ«ren is wat hem betreft.

Als dan migratie, bestaanszekerheid en woningen overblijven zijn dat alsnog punten waar ik echt niet achter NSC, PVV, BBB sta maar het al iets positiever uit vindt zien dan bij de eerste verkiezingsuitslagen leek.

4 likes

Edit: sorry even tussendoor in deze interessante discussie.

In de categorie ā€œHoe kan ik helpen het onveilige gevoel dat mijn moslim-buurtgenoten na de verkiezingsuitslag hebben te verminderenā€ / ā€œik wil laten zien dat ik geen nazi benā€ kwam ik vandaag deze poster tegen:

5 likes

Misschien omdat ik niet de doelgroep ben, maar ik vind dit wel echt cringe.

Waarom moet het altijd op zo’n vreemd toontje

71 likes

Ik lees vooral dat NSC heel precies de pijnpunten van Wilders benoemd, en de bal volkomen bij hem legt. Vilein vond ik bijvoorbeeld dit zinnetje: ā€œHierbij horen ook regels omtrent de integriteit en transparantie van politici en de structuur van politieke partijen;ā€ Hij stelt hier ter discussie of de partijstructuur van de PVV wel voldoet aan de normen voor goed bestuur.

Eigenlijk vraagt hij aan Wilders om te laten zien hoeveel hij in wil binden op papier. Want alleen als je in staat bent om het ware gezicht van Wilders te onthullen, en niet moet afgaan op zijn makkelijke oneliners, is er een kans dat kiezers zich van hem afwenden.

Ook opvallend, hij wil in een volgende fase 2 informateurs, waarvan hij er wel 1 wil leveren. Dat is ook een stille hint dat Plasterk niet alleen de vervolgfase kan bepalen.

Ik vind het wel een heldere en goed leesbare brief. En geeft me iets meer vertrouwen in NSC (net zoals @Feather zegt) dan in eerste instantie.

10 likes

Ja alsof iedereen die moslim is een soort homogeen persoon is? En maakt het meteen duidelijk dat je ā€˜ze’ alsnog als een ander ziet en duidelijk ook niet omgaat met ā€˜hen’.

Wij, niet-moslims, ??? Ben ik ook ik, niet jood, ??? En wat is dat 4meidodenherdenkinglevelgedichtje?

3 likes

Dit wilde ik ook nog noemen inderdaad! En niet alleen de partijstructuur maar ook de individuele (PVV) politici. Niet te missen op social media vandaag is dat er nogal wat PVV politici met een behoorlijk strafblad zijn, juist ook op gebied van integriteit (zoals fraude met publiele financiƫle middelen).

4 likes

Ik moest hierbij ook denken aan FVD, Thierry en consorten die structureel niet willen zeggen wat hun neveninkomsten zijn. Ze zijn vorig jaar al een keer een week geschorst van de Tweede Kamer en dat gaat binnenkort weer gebeuren. Maar ja, een weekje niet debatteren, dat is niet heel erg voor de mannen. Er zouden betere en strictere regels voor moeten komen.

1 like