Het kwam erop neer dat hij vond dat het parlement zijn eigenlijke macht is kwijtgeraakt door de huidige bestuurlijke ontwikkelingen, met als hoogtepunt (of dieptepunt) dus de bemoeienis van Rutte met het afpoeieren van een kritisch Kamerlid. Hij stelde daarom dat er niet langer een echt parlement is, maar dat de Kamerleden met z’n allen parlementje aan het spelen zijn, zonder dat ze een echte functie vervullen.
Hierover zei hij: ‘Er zijn ook mensen, zoals in het Archeon hier vlakbij, die zich kleden als Romeinen en je in het Latijn aanspreken, maar maakt dat hen echte Romeinen? Nee, ze doen alsof, ze spelen het.’ (Ik parafraseer waarschijnlijk, maar daar kwam het op neer.)
Even later in zijn speech zei hij: ‘En het is met de Kamerleden net als met die verklede Romeinen, ze vermaken zich wel, maar het is voor niemand relevant wat ze doen.’
Dat schoot mij als historica en docent in het verkeerde keelgat, want het Archeon is een supermooi en heel educatief museum en het is sowieso een ergernis van me dat partijen als PVV en FVD constant zogenaamde ‘historische parallellen’ trekken als het hen uitkomt. Daarbij beroepen ze zich altijd op zogenaamde ‘Nederlandse/Europese/westerse’ tradities die compleet worden losgerukt uit hun historische context (de uil van Minerva, zwarte piet, de ‘gouden’ eeuw, VOC enz.) om een populistisch punt te maken. Maar intussen zijn deze partijen, zeker op lokaal niveau, waar ze vaak meer bestuurlijke macht hebben, aan een stuk door bezig om de cultuursector uit te kleden en de nek om te draaien. Dus als het hen uitkomt in hun xenofobe en fascistische agenda dan wordt er een soort parodie op de geschiedenis cq. ons erfgoed uit de kast getrokken, maar instanties die zich werkelijk bezig houden met het onderzoeken en preserveren van dit erfgoed, worden afgedaan als ‘linkse hobby’ en ‘irrelevant’.
Laten we het erop houden dat ik getriggerd was