Tweede Kamerverkiezingen 2023

De Stemwijzer staat online!

Welke partij eindigt bij jou bovenaan? (Niet anoniem!)

• VVD
  • D66
  • GL-PvdA
  • PVV
  • CDA
  • SP
  • FVD
  • PvdD
  • ChristenUnie
  • Volt
  • JA21
  • SGP
  • DENK
  • BBB
  • BIJ1
  • BVNL
  • NSC

0 stemmers

Was je al van plan op deze partij stemmen en hoe zeker ben je daarvan?

• Was ik al van plan en ga ik (waarschijnlijk) ook doen
  • Was ik nog niet van plan en ga ik (waarschijnlijk) ook niet doen
  • Was ik nog niet van plan maar overweeg ik nu wel
  • Ik twijfel nog
  • Ik weet nog helemaal niet waar ik op ga stemmen
  • Ik ga (of kan) niet stemmen deze verkiezingen

0 stemmers

1 like

image

de eerste twee zijn niet eens een optie in je poll :sweat_smile:

2 likes

Heb alleen de zittende partijen genomen!

3 likes

ik ken ook niets van hoor haha, krijg enkel Nederlandse politiek mee door het forum dus mijn kennis is echt heel summier

2 likes

Potverdorie! Site is sloom
Niet zo gek als Belgen op de site gaan!!! @Ainu :rage::rage::rage:

1 like

Ik heb al gestemd (buitenland), net de stemwijzer gedaan en die kwam uit op wat ik heb gestemd.

@Vaiana op mijn mobiel was hij ook heel sloom, op mijn laptop nergens last van :woman_shrugging:

2 likes

Jij wil zeker dat die allemaal gratis met de bus kunnen :wink:

Vond het wel jammer dat er geen duidelijke stellingen over klimaat in zaten

3 likes

Je kan merken dat “bestaanszekerheid” ook het thema van de stemwijzer is.

1 like

Ja eigenlijk ben ik lid van een Vlaams trollenleger dat de verkiezingen wilt beĂŻnvloeden, dan is het wel slim om de stemwijzer eruit te halen!

Piratenpartij?!?! Wtfff?! Daarna gelukkig wel een fatsoenlijke partij (GL-PVDA)

2 likes

D66 op 1 :smiling_face_with_tear: gelukkig GL/pvda op 2 haha

Ja eens hoor! Hier dacht ik ook meteen ja dan zijn er minder sociale huurwoningen over dus niet per sé eens, dus je kan eens en oneens allebei uitleggen. Dus idd belangrijk om de redenatie van partijen te lezen.

Denk/hoop dat de meesten hier ook wel verder kijken dan een stemwijzer, maar was wel benieuwd wat er hier uit zou komen.

4 likes

Of nog beter, je stem niet laten afhangen van een stemwijzer maar ook kijken naar het stemgedrag van de afgelopen jaren

7 likes

Dat vind ik eerder een uitzondering, niet elke motie is zo ingewikkeld dat een stemverklaring nodig is, ik vind 't stemgedrag van een partij echt heel veel zeggen
D66 is daar wel een goed voorbeeld van, gisteren nog tegen huurbevriezing stemmen en dan in de stemwijzer het Eens zijn met stelling dat de huurprijs de komende drie jaar niet mag stijgen.

3 likes

Zegt toch juist heel veel over een partij, dat je je niet vasthoudt aan je idealen :laughing:

2 likes

Deels mee eens, want het zegt wel iets over waar ze op toe willen geven.

1 like

True, maar dat maakt sommige partijen gewoon echt nietszeggend vind ik, omdat ze sommige standpunten wel heel snel overboord gooien. En je kunt er als partij natuurlijk ook voor kiezen om daarom niet te willen regeren om gewoon sterk oppositie te voeren en wel bij diens idealen te blijven

2 likes

Mwah PvdD heeft de afgelopen jaren in de oppositie wel echt veel bereikt, GL natuurlijk ook maar die zetten nu alles op alles om maar te kunnen reageren dus het zal mij benieuwen wat er van het programma door de shredder gaat straks :put_litter_in_its_place:

3 likes

Ik moest extra vragen beantwoorden omdat CDA en NSC precies even hoog eindigden. (zie je nou is gewoon hetzelfde!!)
Was niet van plan om op 1 van beiden te stemmen.
Mijn lijst is echt een zooitje, links en rechts wisselen continu af, lijkt wel een identiteitscrisis.
Moet er wel bij zeggen dat ik de toelichtingen niet gelezen heb en nooit op “geen van beiden” stem, was alleen even voor de fun. Maar toch een reminder om voor de zekerheid alles van verschillende partijen nog eens na te lopen.

Ik hoop dat ik het mag zeggen maar ik zie hierboven bij D66 iemand staan die volgens mij heel christelijk is. Vind dat wel een interessante combi!

Wow. Dat wordt dan hopelijk snel aangepast.

1 like