Tweede Kamerverkiezingen 2023

Lastig, ik zou kijken naar wat je echt belangrijk vindt. Progressiviteit, migratie en economisch beleid zijn dan denk ik zaken waar ik naar zou kijken.

En persoonlijk zou ik VVD niet doen ivm het beleid van de afgelopen jaren waar ze best een stempel in hebben gehad. Vooral hoeveel schandalen en dergelijke er zijn geweest ook binnen de VVD.

Edit: zie nu in dat kieskompas waar de SGP staat, die had ik een stuk conservatiever verwacht.

Voor mij is het vrij duidelijk denk ik :grimacing:

3 likes

Hangt er ook een beetje vanaf wat je inkomen is toch? Want zij (edit: pvda/gl) willen bijv ook naar een 60% schijf toe voor inkomens van 150.000€, ook als je dat uit arbeid haalt.
Dat is toch veel hoger dan nu? En nee ik verdien het niet haha, zou leuk zijn. Maar voor “dat soort hoge inkomens” gaan ondanks dat het dan uit arbeid komt, weinig partijen “lonen” volgens mij.

2 likes

Nee dat je een prima inkomen hebt staat buiten discussie denk ik hahaha. Maar vergeleken met het huidige stelsel is dat wel “hoger”, toch :thinking:

Emotie rondom culturele thema’s zoals Europa en migratie, en het idee bij de welvarende groep te (willen) horen.

3 likes

, ik denk dat een groot deel dus niet beseft dat dat “hoge inkomen” gebeuren “pas” bij 150.000 begint.
Dat ook mensen met een gezinsinkomen van 80.000 (wat hoog is maar lang geen 150.000) al bang zijn dat ze met een “linkse stem”, de lul zijn.

Maar dat is een niet onderbouwde aanname / gedachtenspinsel

1 like

Ik heb een bias, maar GL-PvdA had echt een hele gunstige doorrekening en VVD kwam juist opvallend slecht uit de verf. Volt ook wel interessant overigens.

5 likes

Nou ik eigenlijk verwacht dat ik iets meer richting Volt en D66 zou zitten. Ik stem al wel altijd GL of PvdA, maar vind ze op sommige vlakken te soft en de PvdA soms te conservatief. Toch ga ik wel GL/PvdA stemmen, vanwege mijn principes.

Mooi dat je een poster ophangt!

2 likes

Ik heb net al gestemd! (woon niet in NL tijdelijk, dus moest met de post) Vind het wel een beetje jammer om niet op de dag zelf naar de stembus te kunnen, altijd wel een mooi ritueeltje toch. Maargoed, toch blij om mijn stem uitgebracht te hebben :slight_smile:

15 likes

Ik vraag mij soms echt al of jij ons trolt. Tegelijketijd half Nederland denkt zo.

18 likes

Ik ga dit jaar voor het eerst op een stembureau werken! Heb er echt heel veel zin in.

14 likes

Ik heb ook deze week al gestemd, heb mijn envelop op de ambassade afgegeven deze keer, scheelt weer kosten voor postzegels, moeten waarschijnlijk over niet al te lang weer :sweat_smile:

8 likes

Huishouden / “verzamelinkomen” van fiscaal partners (er van uitgaande dat dan dus een huishouden ook fiscaal partners zijn :sweat_smile:).

Heb ik toch nog een toepasselijke titel.

Ik ben nu maar websites en partij programma’s aan het doorspitten en zoals @SleepingBeauty zei te bedenken wat ik dan belangrijk vind… denk namelijk niet dat dat hetzelfde is als half Nederland

2 likes

Ik woon in Overijssel en ik ken Moorman absoluut en vind haar ijzersterk. Had haar veel liever gezien, denk dat zij echt indruk had kunnen maken. Ik ben witte-oude-mannen-moe, en ik ben vast niet de enige. Jammer dat ze ‘op safe’ gingen.

Desondanks ga ik wel op GroenLinks/PvdA stemmen zodat m’n linkse stem het minst verloren gaat… en dan maar hopen op een leuke verrassing.

15 likes

WAAR is de GroenLinks-PvdA campagne?

Ik zie zonder overdrijven in bijna elk reclameblok Yeşilgöz voorbij komen en heb nog geen één spotje van een andere partij gezien.

14 likes

GL-PvdA heeft veel minder geld te besteden dan de VVD, ik denk dat het daar mee te maken heeft

3 likes

Ik vind het ook heel erg tegenvallen. Ze zijn zooooo onzichtbaar terwijl ze zo een grote achterban hebben op links. En het is hun kans om de vertrekkende d66er kiezer te vangen.

3 likes

Ja, dat blijkt. Maar het contrast is wel enorm, hebben ze überhaupt een spotje of slogan? (Ik kan dit opzoeken maar vind het raar dat dat nodig is, die van de VVD kan ik blind uittekenen)

De verkiezingen zijn voor de gemiddelde kiezer nog super ver weg. Helemaal niet logisch om nu al vol de campagne in te gaan op nationale tv, dat start meestal pas een paar dagen van tevoren als het echt leeft. Ja behalve de VVD enz want die hebben toch geld als water

En online zie ik overigens wel al veel ads

7 likes

Het contrast in budget ís ook enorm. Dit is het spotje trouwens. Denk dat deze in de laatste week nog wel meer getoond gaat worden. Het zijn ook twee partijen die traditioneel meer van onderop campagne voeren: op straat en in de wijken. Dat gebeurt al wel de hele tijd en veel ook. Timmermans heeft voor het congres ook onder de radar heel veel organisaties door het hele land bezocht. Allemaal minder mediagericht dan de VVD inderdaad. Zal in de laatste fase nog wel meer aangezet worden. Hoop dat het genoeg gaat zijn, want als je campagne gelijkstelt aan media-zichtbaarheid dan heeft het bedrijfsleven tot nu toe een hele grote vinger in de pap. Net als bij de vorige overigens.

3 likes