Tweede Kamerverkiezingen 2023

Hmm maar ze zetten zichzelf precies in het midden van het compas…? (Wellicht is dat hoe de politiek werkt :sweat_smile:)

Dat kompas klopt ook voor geen hol vind ik. Zou me daar niet teveel aan vasthouden.

Edit: zou gewoon voor mezelf de stemwijzer doen, en ook de uitleg van verschillende partijen lezen. Evt wat kritieken lezen etc. Ik vind zelf debatten of interviews vaak nutteloos, dat iemand goed kan praten of leuk overkomt zegt niks over diens functioneren.

Ook qua beloftes moet je ervan uitgaan dat ze 90% niet waar kunnen maken, ze moeten uiteindelijk ook gewoon samenwerken met de partijen die ze proberen af te troeven tijdens debatten. Dus ga met een partij waar je je qua ideeën en manier van denken het meest achter kan scharen.

6 likes

Tsja dat vind ik zoals @Bunnyslippers zegt niet zoveel zeggen. Want hij heeft ook dit gezegd dat GL/PVDA een te moeilijke partij zou zijn om samen mee te regeren en als je echt een midden partij bent zou je dat echt niet zo snel zeggen.

1 like

Ja, en als aanvulling: kies een paar hoofdthema’s die voor jou het allerbelangrijkst zijn en kijk naar hoe partijen daadwerkelijk gestemd hebben de afgelopen jaren.

1 like

Goede! Want het een zeggen maar het ander doen is een heel typisch iets haha.

3 likes

Ja, doen. De reden dat ik nu GL/PvdA stem is om je stem zo waardevol mogelijk in te zetten. Lullig voor de kleinere partijen, maar daar ga je het verschil gewoon niet maken.

7 likes

Gvd ik zit in een hele discussie met mijn broer over NSC, hij vindt het niet belangrijk en vindt andere dingen belangrijk, hij snapt blijkbaar niet dat het willen samenwerken met sgp fucking dom is

1 like

Ik had vanmorgen een discussie met m’n zusje die altijd links of midden/links stemt. Ze overweegt VVD omdat zij een vrouwelijke premierskandidaat hebben en als Pieter dat ook doet is NSC ook een optie. Wtf. Heb haar uitgelegd dat deze partijen, wie ze ook naar voren schuiven, voor allesbehalve genderneutraliteit staan. Volgens mij overweegt ze na mijn betoog GL/PvdA weer. Echt, zo kortzichtig.

2 likes

Wat denken jullie dat reële opties zijn voor regeringen (samenstelling)? Wij zijn namelijk een beetje aan het rekenen en wie ook de grootste wordt, een regering vormen gaat best ingewikkeld worden.

Ik schrok een beetje toen ik hoorde bij een van de debatten dat Timmermans blijkbaar €15.000 wachtgeld per maand (!!!) krijgt vanuit zijn vorige functie. Voor de huidige krijgt hij vast ook salaris. Vind het dan zo krom om in een interview te lezen dat hij wakker kan liggen van de armoede in Nederland als hij zelf zó belachelijk veel ontvangt elke maand.

Zag in een ander interview dat Marijnissen (en andere SP kamerleden) salaris ‘inleveren’. Blijkbaar krijgen kamerleden €10.000 bruto per maand, maar heeft zij ervoor gekozen om ‘maar’ €3200 netto te ontvangen. Vind dat dus heel netjes (al is het nog steeds een lekker bedrag natuurlijk!).

7 likes

Voor welke huidige functie zou hij betaald moeten krijgen dan?

Voor zijn huidige functie krijgt hij niet betaald. Ik vind wachtgeld discussies altijd zo onzinnig. Het is afleiding. Het is een baan, waarbij je makkelijker dan in andere banen van het een op andere moment zonder werk kan zitten. Als je ermee stopt is er daarom een riante opvangregeling en het is logisch dat je daar gebruik van maakt. Je hebt immers vaste lasten. De man heeft er 9(!) jaar gezeten, maar het is nu al wekenlang discussie over of hij drie maanden wachtgeld mag ontvangen. Heb het op zijn minst over wat hij vindt en waar hij voor staat.

Ik vind trouwens heel veel van hoe de sp haar actieve politici dwingt om op een salaris te leven dat eigenlijk niet in verhouding staat tot de functie en zo ontoegankelijk is als partij voor mensen die daadwerkelijk van het salaris afhankelijk zijn en tegelijkertijd dat overgebleven geld in de partij kas stopt. Het klinkt heel nobel, maar dat is het (vind ik) niet

32 likes

Ik denk in ieder geval dat links groot gaat worden met GL/PVDA. Vind dat echt een slimme zet! Niet echt een antwoord, sorry!

3 likes

Maar een sterke oppositie met 1 grote linkse partij is ook wat waard.

Ik wil helemaal niet dat ze gaan regeren (niet met deze vermoedelijke uitslag). Alsjeblieft geen herhaling van Rutte 2 zeg.

En ja ik was ook een van die strategische stemmers in 2012. Normaal altijd GL. Toch hoop ik nog steeds dat PvdA/GL groot wordt. En dan in de oppositie. Ik heb best sympathie voor pvdd en Bij1, maar ik vind de versplintering in NL ook niet altijd bijdragen aan een goed bestuur van dit land. Geldt imo voor alle kleine partijen hoor.

1 like

Het inleveren van je salaris gaat er ook niet voor zorgen dat de armoede in Nederland wordt opgelost. En het is een fijn salaris, maar wat mij betreft niet erg hoog als je ziet wat voor veeleisende en verantwoordelijke baan ze hebben!

13 likes

Dit is pure rechtse retoriek op dit moment. ‘Kijk Timmermans zeuren over arme mensen, terwijl hij zelf wachtgeld krijgt’ of kortgezegd ‘links lullen, rechts vullen’

Wachtgeld is gewoon een regeling in Nederland en ik vind er ook wel iets van, maar aan de andere kant kun je een baan als politicus niet vergelijken met de baan van Peter de IT-manager. En ook die krijgt gewoon een WW uitkering als hij geen werk meer heeft. Dus al je je baan kwijtraakt gelden er ook andere regelingen als politicus. Want er wordt altijd geschermd met baantjes bij Shell enzo, maar dat kan ook niet iedereen. En ja er zijn vast politici die ervan profiteren, maar ook genoeg niet.

En heel leuk dat de SP dat allemaal zo doet, maar dat zijn echt de enigen. Bovendien is de partijcultuur verder helemaal niet zo gezellig heb ik altijd de indruk. En je werkt behoorlijk hard als kamerlid, ik vind dat daar wel iets tegenover mag staan. En die paar duizend euro gaat niet naar een zielige student of toeslagouder, maar naar de partijkas van de SP, dat is wezenlijk anders.

11 likes

Ja, en dat mag je natuurlijk vinden. Ik vind €15.000 per maand echt een niet te voorstellen bedrag. Maar ik wil hier ook helemaal niet per se een discussie ontlokken hoor. Ik had dit alleen totaal niet verwacht en daarom postte ik dat hier. Dat een lijsstrekker niet betaald wordt (dat wist ik niet @tessel ), vind ik dan wel weer gek.

€3200 is inderdaad wel ‘weinig’ voor die functie, maar het is niet alsof het in de buurt komt van het bestaansminimum oid.

@Pippa nee natuurlijk gaat het dat niet oplossen. Was het maar zo! Maar ik vind het contrast gewoon erg groot.

2 likes

Maar mag je dan alleen iets agenderen of pleiten voor verandering als je het zelf ervaart? Want als je inderdaad een verandering in het armoedebeleid wilt kun je maar beter glpvda stemmen.

14 likes

Als mensen in de kamer richting het bestaansminimum gaan verdienen gaan er geen goede mensen meer in de kamer zitten.

Voor jou misschien heel veel geld, maar bij de SP werken ze voor iets meer dan mijn netto salaris zich 3x in de rondte, hebben veel lange werkweken en dragen een grote verantwoordelijkheid. En ik heb een goede baan, maar ik werk echt niet hard en zou never overwegen om voor €3200 per maand een paar keer per week naar Den Haag te reizen om daar werkweken van 60-80 uur te draaien. Dan moet ik wel heel erg hart voor de partij en het land hebben denk ik.

12 likes

Lijsttrekkers zijn bijna altijd al volksvertegenwoordigers in functie. Ze krijgen dus al betaald, maar niet voor het lijsttrekkerschap en dat scheelt helemaal niet zo absurd veel met die 15k van Timmermans. De politici die Timmermans de hele tijd door de mangel halen krijgen ook geld tijdens deze campagne terwijl het kamerwerk inmiddels nagenoeg stilstaat.

9 likes