Tweede Kamerverkiezingen 2023

Maar jij bent toch niet van de pechgeneratie?

Ik vind een partij met een vrouwelijke lijsttrekker niet per se meteen feministisch. Dan zijn de VVD en ChristenUnie dat ook?

5 likes

Ik zou gewoon voor de partij gaan die het beste bij je past. En als dat de SP is, vooral doen. (Je begrijpt, als je FvD of VVD had gezegd was het wat anders :joy:).
De SP heeft heel veel goeds gedaan en gaan ongetwijfeld ook nog heel veel goeds doen, ook vanuit de oppositie mochten ze daar toch weer inkomen. En wie weet bij een minderheidskabinet kunnen ze ook weer nodig zijn op sommige punten. Of komt er toch een links kabinet en gaan ze wel meedoen. (Ik blijf nog optimistisch!)

(Die campagne tegen Timmermans was bijna 4 jaar geleden bij de Europese Verkiezingen. Daar werd iemand gezet die leek op Timmermans, Herman Brusselmans als een graai-persoon die er alleen maar voor zichzelf zat. Heel kinderachtig en treurig.)

5 likes

Deze aflevering van Haagse Zaken vanaf 12’30’’ gaat daarover

4 likes

Zag ik ook dit stuk nog in het NRC over kiezers van verschillende partijen en ook over de SP.

Samenvatting

3. SP-stemmers lijken niet op linkse kiezers

„Ik luisterde net naar een podcast”, vertelt Rooduijn, „en daar werd ook weer de vraag gesteld: waarom lukt het niet om aansluiting te vinden met de andere linkse partijen die zo dichtbij de SP staan? Toen dacht ik bij mezelf: omdat ze electoraal helemaal niet dicht bij elkaar stáán.”

Het blijft een hardnekkig misverstand, dat keer op keer terugkeert. Dat komt mede doordat de partij zichzelf als links ziet. Lijsttrekker Lilian Marijnissen zei een paar jaar geleden nog dat „een grote SP een garantie is voor een links motorblok”. In Het Parool sprak ze over „wij en andere linkse partijen”. Andere partijen doen aan die beeldvorming mee. Neem GroenLinks-PvdA-lijsttrekker Frans Timmermans, die de SP in de zomer opriep zich aan te sluiten bij zijn partij. „Kijk naar de verschillen met ons”, zei hij, „die zijn miniem.”

Maar SP-kiezers zijn echt anders, zegt Rooduijn. Sociaal-economisch zijn ze weliswaar links, en ze zijn ook iets progressiever op euthanasie dan gemiddeld, maar daar houdt het wel mee op. Kijk je naar immigratie, klimaat, vertrouwen in politiek of euroscepsis, dan blijken SP’ers heel anders naar de wereld te kijken dan de achterban van GroenLinks-PvdA, Volt of D66. Ook het opleidingsniveau is bij de SP lager. SP’ers hebben het zwaarder in het leven – op thema’s als eenzaamheid, geluk, gezondheid, inkomen – en lijken daarin meer op PVV- en FVD-kiezers. Rooduijn: „De SP zit niet in de uiterste hoeken. De SP is een middenpartij.”

7 likes

Hebben jullie trouwens gisteren WNL gezien? Wat was dat joh. Logisch dat ze daar gericht zijn op de VVD maar de partij werd daar meer geplugd door Rick Nieman dan door Yeßilgöz zelf :joy:

3 likes

De PVV heeft echt het ’ tegen Islam/ tegen buitenlanders’ achter hun naam staan. En als je denkt dat dat de oplossing is dan stem je toch eerder Wilders denk ik. En Geert weet het wel te verkopen, helaas.

3 likes

Ik heb PvdA/GL gezien op 3 verschillende locaties in 2 dagen. Stemt me tevreden, aangezien ik geen enkele andere partij heb gezien

4 likes

Begin er echt zin in te krijgen. Mijn werk wordt een stembureau en ben zo benieuwd hoe dat gaat zijn. Kan er alleen zelf niet stemmen, hahaha!

6 likes

ik ben partij voor de dieren en d66 ook al tegengekomen, oh en pvv ook. Ze zijn alleen allemaal niet zo opvallend wat ze staan met weinig in witte jasjes.

3 likes

Baudet is weer aangevallen

1 like

Meer mensen die het éénvandaag debat kijken? Ik walg echt hoe pvv en vvd elkaar weer helemaal omarmen

4 likes

Je zou er een romcom over kunnen maken, echt vreselijk idd. Die blikken naar elkaar :tired_face:

4 likes

Yesilgoz naar Timmermans “U plukt mensen kaal” 
 :roll_eyes::roll_eyes:

Afgelopen jaren zijn we volgens mij niet door Timmermans kaalgeplukt

26 likes

Dit gaat spannend worden :anguished:

18 likes

Ik vind Pieter Jan Hagens het wel relaxt doen. Timmermans komt ook best aardig uit de verf heb ik het idee.

4 likes

Ik vind Jetten met zoveel vuur praten, dat mis ik echt bij Timmerfrans. Die heeft duidelijk de strategie om de gematigde kiezer aan te spreken die graag verbinding wil. Maar Rob :fire:

31 likes

Ja eens! Maar Timmermans doet het hier beter dan de vorige keren gelukkig.

En Jetten mag zijn skincare routine wel even delen đŸ«Ł

16 likes

Eens, sowieso wel een fijn en te volgen debat.

2 likes

Ja als niet alsnog alle linkse mensen toch weer voor hun randpartij gaan stemmen. Hoop echt geen groei voor Bij1, Pvdd en SP.

15 likes

Zou die +4 op pvda/gl dan toch komen van mensen die schrikken van het PVV scenario?

1 like