Tweede Kamerverkiezingen 2023

Je kunt ook moeilijk geïrriteerd zijn als je rozen krijgt. Ik heb wel eens van de SP een schuursponsje in de vorm van een tomaat gekregen. Ik heb vooralsnog nog nooit op de SP gestemd

1 like

Of er wordt ergens een vrouwelijke premierkandidaat gepresenteerd, anders dan Dilan :grin:

1 like

Ik heb de knoop doorgehakt. Het wordt gl/pvda en ik ga stemmen op Lisa Westerveld.

22 likes

Bij mij komt uit de stemwijzer en kieskompas allebei D66, maar nu zie ik steeds meer mensen op internet zeggen dat zij ipv bijvoorbeeld D66 nu Pvda/GL gaan stemmen omdat dit de enige kans is op een groene partij in de coalitie. In hoeverre is die uitspraak volgens jullie waar?

3 likes

Ik denk dat de kans dat GL/PvdA echt gaat mee regeren klein is gezien de grootte van de andere partijen. En in het geval dat ze wel de grootste worden hebben ze andere partijen a la D66 nodig om een kabinet te vormen met partijen met enigzins gelijke waarden. Precies ook waarom ik zelf niet helemaal in strategisch stemmen geloof met de huidige peilingen. Ga zelf uiteindelijk daarom gewoon stemmen waar ik op wil stemmen ipv iets strategisch.

2 likes

GL-PvdA heeft nu nog de kans om de grootste te worden en daarmee de lead te nemen in de onderhandelingen voor een coalitie. Daarvoor is een hoog opkomstpercentage nodig én de strategische stem. Het alternatief zijn drie rechtse en totaal niet groene partijen. Mocht je niet strategisch stemmen roep dan vooral anderen op om in elk geval wél te stemmen. Voor links/progressief is een hoog opkomstpercentage doorgaans gunstig (en sowieso goed voor de democratie natuurlijk).

21 likes

Ik ben gewoon echt bang dat Wilders premier gaat worden. Ik was van plan om Volt te stemmen en geloofde nooit in strategisch stemmen maar ik ga nu ook pvda stemmen omdat ik echt bang ben voor een extreemrechts kabinet.

6 likes

Bedankt voor jullie reacties, dan ga ik toch maar strategisch stemmen. En de peiling woensdagochtend even afwachten tot ik bepaal op welke vrouw ik stem.

2 likes

Ik begreep dat vorig jaar bij de Een Vandaag peiling D66 een week voor de verkiezingen op 14 zetels stonden, en een dag voor de verkiezingen op 19. Ze hadden er uiteindelijk 24.

Die peilingen geven wel een goede indicatie van trends, maar niet van het uiteindelijke echte aantal zetels.

4 likes

Ik kan altijd zo genieten van het jeugdjournaal debat :grin: En ze hebben het deze verkiezingen ook echt nog te weinig gehad over onderwijs

5 likes

Ik kijk ook en vind het zo leuk en verfrissend! Lijkt me voor hen ook gewoon leuk voor de afwisseling.

5 likes

En haalt ze ook even helemaal uit hun element. Wilders moet nu eventjes wat aardiger doen.

2 likes

Bontenbal is natuurkundige en was werkzaam als strategy consultant bij netbeheerder Stedin. Hij legt zich al jaren toe op duurzaamheid, energie en milieu, onder andere als medewerker van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA

Ik had dit op de site van de overheid gevonden maar ik heb van meerderen gehoord dat Bontebal heel erg voor duurzaamheid is en er veel verstand van heeft. Ik wou dat ik meer tijd had om mij in hem en zijn programma te verdiepen maar hij valt mij niet tegen.

3 likes
Als je moest kiezen
  • PvdA/GL
  • PvdD

0 stemmers

2 likes

Ik denk niet dat Pvdd nu veel gaat doen zeg maar, het is in de eerste kamer onstabiel mogelijk dus dat is ook niet handig in een coalitie. En geen enkele coalitievorming die 76 zou kunnen halen lijkt me logisch met de pvdd.

Ik wil toch eigenlijk wel weer graag een partij die potentieel kan meeregeren en het beleid iig enigszins kan aanpassen, alle andere scenario’s met coalities geheel zonder links stemmen me echt duister.

9 likes

Los van zijn standpunten vind ik wel dat hij dat leuk doet. Hij doet ook al heel lang mee. En die namen van zijn katten: Snoetje/Noortje en Pluisje. :joy::joy: ook fijn dat het ff geen strijd lijkt onderling maar iedereen persoonlijk en openhartig is zonder oordeel naar elkaar als partij of mens

4 likes

Je zou de podcast van de rudie en freddy show met hem kunnen beluisteren. Vond die serie ‘de saaiste politieke interviews’ sowieso echt een aanrader

7 likes

Ja fair punt. Dank je, ik ga het meenemen! Ik blijf het lastig kiezen vinden, zou graag willen dat pvda/gl zich wat meer pro-palestina uitspreekt en ik heb gewoon een beetje een negatief onderbuikgevoel bij fratima. Maar ja in hoeverre is een lijsttrekker dan veelzeggend voor een hele partij…

11 likes

Pvdd zonder twijfel. Een linkse formatie gaat er toch niet komen dus is het zo onwijs belangrijk dat de oppositie dan zo links mogelijk is zodat er een menselijk en echt groen tegengeluid is. Zowel Bij1 als PvdD hebben dus zoveel mogelijk stemmen nodig.

19 likes

Ik betwijfel wel heel erg dat pvda/gl grootste partij gaat worden en denk dat ik toch maar niet strategisch stem. Mijn hart ligt ook niet bij die partij dus voelt slecht

1 like