Tweede Kamerverkiezingen 2023

Ja het blijft wel enigszins vaag met Omtzigt ja. Zou daarom ook niet op hem durven stemmen want wil geen spijt van mijn stem krijgen, lijkt me echt een vervelend gevoel.

Heb jij wel eens spijt gekregen van je stem?

• Ja, ƩƩn keer
  • Ja, vaker
  • Nooit

0 stemmers

1 like

In dat sbs6 debat zei hij dat omdat Wilders discrimineert ogv art 1 gw

3 likes

Pff ja vind ik toch ook weer een goed punt…

4 likes

Ja volgens mij zegt hij dat partij in strijd handelt met mensenrechten oid. Maar wat als Wilders ergens water bij de wijn doet en dit geen issue meer is? Ik vertrouw Pieter in ieder geval voor geen meter op dit vlak.

7 likes

Mark Rutte in 2010

Schaam me diep

4 likes

Nu ja, als belg kan ik je wel zeggen dat zulke artikelen altijd met een paar kilo zout te nemen zijn, hier roepen ze ook al een eeuw datzelfde verhaal zonder grote verschillen

2 likes

Ik vind die keuze ook Jammer en eigenlijk de hele campagne, dus ik doe maar pragmatisch. Maar snap dat als je meer principes hebt dan ik je misschien toch liever bij je eerste keuze blijft.

3 likes

Ik denk dat de kans dat ze gaan meeregeren juist groot is. Roodgroen is uit op macht, met een leider die macht gewend is. Die gaan de kans om te regeren echt niet zomaar laten lopen, niet als ze de grootste worden ook niet als ze gevraagd worden, ook niet als het betekent dat ze niet gaan regeren met partijen met gelijkwaardige ideeƫn.

@vitaminwater ik kan mij niet voorstellen dat ze intern wel blij zijn met hem. Ik was altijd voor de fusie, maar als je kijkt hoe het nu gaat als Groenlinkser is het gewoon te snel gegaan. Fratima is geen lijsttrekker die een gl/pvda geluid laat horen. Die man spreekt op sommige momenten zelfs zijn eigen verkiezingsprogramma tegen en gedraagt zich als solist met eigen agenda/zonder opdracht

8 likes

Ik word zo moe van al die ā€œwil je dit NIET, stem dan op onsā€ uitspraken van lijsttrekkers op X en overal die tips om strategisch te stemmen. Misschien was dat altijd al zo maar ik erger me er dood aan. Vind het zo zwak overkomen. Doe eens positief en noem gewoon je eigen fantastische ideeĆ«n als lokkertje.

Ben inmiddels zover dat ik blij ben als dit straks allemaal weer voorbij is ongeacht de uitkomst :joy:

1 like

Ik denk niet dat dat alleen in dit topic is. Ik heb nooit echt begrepen waarom de SP niet succesvoller is. Ik kan namelijk niet echt zeggen dat Marijnissen het slecht doet. Ze heeft een duidelijk en sociaal programma, de onderwerpen die zij belangrijk vinden (armoede, zorg, sociaal zijn etc) is nu heel relevant. Maar toch heerst er rond de SP landelijk een soort sfeer dat ze precies kunnen aangeven wat er niet goed gaat maar dat ze niet met haalbare oplossingen komen. En toen ze in 2006 zo groot waren hebben ze niet meegeregeerd en daardoor hebben velen hun vertrouwen in ze verloren om te regeren. Maar dit is mijn theorie.

Ik weet niet of de tendens anti-SP is? Zelf ben ik niet anti, sterker nog, ik hoop dat ze zich aansluiten bij een linkse samenwerking. Maar er zijn wel degelijk verschillen, de SP is op bepaalde vlakken helemaal niet zo progressief en ook redelijk populistisch. Europa, migratie. Ik vind Marijnissen het in debatten trouwens niet slecht doen maar de interne partijpolitiek laat ook te wensen over (dat kun je van de meeste partijen zeggen maar de SP is wel bijzonder)

6 likes

Ja ik zat ook met die vraag en hierboven staan wel goede antwoorden die mij aan het denken hebben gezet. Twijfel wel nog steeds een beetje omdat ik te weinig met andere linkse partijen heb.

Hoe de lijsttrekker eruit ziet boeit me echt geen donder als er drek uit de mond komt hoor. De sp heeft een duidelijke nationalistische tikje xenofobe koers getrokken en dat is strategisch gewoon dom. Nog los van dat ze de keer op keer verliezende lijsttrekker in positie houden. Nmsvpe

14 likes

Ik vind dat de SP het gewoon niet goed kan brengen. De campagne met pleister plakken, ze bedoelen dat ze juist dat niet willen doen. Maar als je langs rijdt en je ziet een poster met een pleister op bijvoorbeeld woningnood, dan ga je daar niet heel diep over nadenken. Ik weet (want mijn ouders zijn SP lid) dat ze best goede ideeĆ«n hebben over natuur en landbouw maar ik ben altijd blijven hangen dat ze daar niks op doen. Net als hun anti-EU standpunt want misschien ook wel wat veranderd is. En Marijnissen doet het voor mij ook niet, ze weet het niet goed te verkopen. Ik ben behoorlijk politiek geĆÆnteresseerd en bij SP standpunten kom ik niet verder dan zorg en geen arbeidsmigranten meer. Terwijl ik ook wel weet dat ze vast veel meer doen maar daar gaat het heel vaak over. Plus die misselijke campagne over zogenaamd Timmermans van een paar jaar geleden. (Niet dat ik daar zo’n fan van ben maar op de man spelen vind ik gewoon te treurig voor woorden.) En toch van tijd tot ook wel wat te nationalistisch voor mijn smaak. Denk dat ze echt wat aan hun campagne/reclame moeten gaan doen. En misschien toch iets meer de samenwerking met ander links zoeken i.p.v. zitten mopperen dat die niks met hen willen. (Het gaat er met mijn ouders nogal vaak over en ik zou de SP graag wat zien verbeteren dus vandaar het hele verhaal.)

7 likes

Maar jij bent toch niet van de pechgeneratie?

Ik vind een partij met een vrouwelijke lijsttrekker niet per se meteen feministisch. Dan zijn de VVD en ChristenUnie dat ook?

5 likes

Ik zou gewoon voor de partij gaan die het beste bij je past. En als dat de SP is, vooral doen. (Je begrijpt, als je FvD of VVD had gezegd was het wat anders :joy:).
De SP heeft heel veel goeds gedaan en gaan ongetwijfeld ook nog heel veel goeds doen, ook vanuit de oppositie mochten ze daar toch weer inkomen. En wie weet bij een minderheidskabinet kunnen ze ook weer nodig zijn op sommige punten. Of komt er toch een links kabinet en gaan ze wel meedoen. (Ik blijf nog optimistisch!)

(Die campagne tegen Timmermans was bijna 4 jaar geleden bij de Europese Verkiezingen. Daar werd iemand gezet die leek op Timmermans, Herman Brusselmans als een graai-persoon die er alleen maar voor zichzelf zat. Heel kinderachtig en treurig.)

5 likes

Het is nog altijd een keuze of je daarin meegaat en Marijnissen doet dat duidelijk wel met antiwoke en anti-identiteitspolitiek uitspraken (bullshit, politiek is per definitie identiteitspolitiek). Het is gewoon niet zo’n slimme strategie om in 2023 als linkse partij te doen alsof de ā€˜echte’ Nederlander uit lage sociale klasse bedreigt wordt door de ā€˜neppe’ Nederlander. De kiezer die daarvoor gaat zit allang veilig en wel bij partijen die dat veel harder durven te zeggen. De kiezer die daar niet voor gaat heeft keuze uit een stuk of 4 linkse en bijna net zo linkse partijen. Dan heb je inhoudelijk een prima programma, maar ja verder.

Verder goed dat ze opkomen voor de pechgeneratie, maar uiteindelijk is dat slechts een fractie van de kiezers en ook die groep heeft andere prioriteiten. Sterker nog: een groot deel van die groep stemt links, maar geeft juist voorkeur aan het type politiek dat Marijnissen niet ziet zitten.

12 likes

Deze aflevering van Haagse Zaken vanaf 12’30’’ gaat daarover

4 likes

Zag ik ook dit stuk nog in het NRC over kiezers van verschillende partijen en ook over de SP.

Samenvatting

3. SP-stemmers lijken niet op linkse kiezers

ā€žIk luisterde net naar een podcastā€, vertelt Rooduijn, ā€žen daar werd ook weer de vraag gesteld: waarom lukt het niet om aansluiting te vinden met de andere linkse partijen die zo dichtbij de SP staan? Toen dacht ik bij mezelf: omdat ze electoraal helemaal niet dicht bij elkaar stƔƔn.ā€

Het blijft een hardnekkig misverstand, dat keer op keer terugkeert. Dat komt mede doordat de partij zichzelf als links ziet. Lijsttrekker Lilian Marijnissen zei een paar jaar geleden nog dat ā€žeen grote SP een garantie is voor een links motorblokā€. In Het Parool sprak ze over ā€žwij en andere linkse partijenā€. Andere partijen doen aan die beeldvorming mee. Neem GroenLinks-PvdA-lijsttrekker Frans Timmermans, die de SP in de zomer opriep zich aan te sluiten bij zijn partij. ā€žKijk naar de verschillen met onsā€, zei hij, ā€ždie zijn miniem.ā€

Maar SP-kiezers zijn echt anders, zegt Rooduijn. Sociaal-economisch zijn ze weliswaar links, en ze zijn ook iets progressiever op euthanasie dan gemiddeld, maar daar houdt het wel mee op. Kijk je naar immigratie, klimaat, vertrouwen in politiek of euroscepsis, dan blijken SP’ers heel anders naar de wereld te kijken dan de achterban van GroenLinks-PvdA, Volt of D66. Ook het opleidingsniveau is bij de SP lager. SP’ers hebben het zwaarder in het leven – op thema’s als eenzaamheid, geluk, gezondheid, inkomen – en lijken daarin meer op PVV- en FVD-kiezers. Rooduijn: ā€žDe SP zit niet in de uiterste hoeken. De SP is een middenpartij.ā€

7 likes

Hebben jullie trouwens gisteren WNL gezien? Wat was dat joh. Logisch dat ze daar gericht zijn op de VVD maar de partij werd daar meer geplugd door Rick Nieman dan door Yeşilgöz zelf :joy:

3 likes