Tweede Kamerverkiezingen 2023

Ik zeg niet dat ik er ‘bang’ voor ben(anders had ik dit hierboven ook nooit gepost), enkel dat het niet uitnodigt, omdat het veel meer energie kost en het voelt alsof het niet gewaardeerd wordt/welkom is. Dat zullen anderen wellicht ook hebben waardoor het steeds linkser wordt.

@Vuile_bitch hierboven heb ik juist aangegeven te twijfelen over welke partij past, omdat ik denk dat mijn standpunt zowel progressief is als midden/rechts. (wat volgens sommigen niet bestaat, of daar werd enigsinds verontwaardigd over gedaan).

Het wordt waarschijnlijk D66, en heb wel al meer gepost hier. Wellicht was het gewoon een irritatie van mij dat ik hier hoop meerdere standpunten te kunnen lezen zoals bijvoorbeeld in een debat, zeker omdat links en rechts nu zo tegenover elkaar staat. Voor midden zal het een lastige keuze, ik vind persoonlijk ook niet 1 partij perfect bij mijn standpunten passen op het moment.

Voor mij hoeft het er verder niet over door te gaan ofzo, ik heb in ieder geval mijn punt gemaakt en wil wel gewoon blijven meelezen, omdat ik het interessant vind hoe het allemaal verder zal gaan.

Misschien is het hier al langsgekomen en heb ik er overheen gelezen, maar kan iemand mij uitleggen waarom strategisch stemmen een goed idee is? Ik snap wat het woord strategisch inhoudt :stuck_out_tongue: en wat strategisch stemmen inhoudt :stuck_out_tongue: Maar is het hele idee van democratische verkiezingen niet dat iedere stemrechtige burger zijn mening laat horen door op de partij/persoon te stemmen die deze het best vertegenwoordigd. En dan vloeit daaruit een kloppende representatie van het land.

Strategisch stemmen voelt voor mij alsof je het als een spelletje ziet. Als we allemaal strategisch gaan stemmen op de partijen die nu hoog staan in de peilingen, dan worden kleinere partijen nooit groter. En laten we niet echt zien wat belangrijk voor ons is.

Ik zit verder niet echt diep in de politiek, dus misschien zie ik dit veel te naïef. Maar daarom ook mijn oprechte vraag.

3 likes

Niet goed voor m’n bloeddruk dit.

8 likes

oh wat mis ik haar, zo veel mee gelachen

Dit is echt al wel een flink aantal keer goed uitgelegd in dit topic

3 likes

Mensen die strategisch stemmen zien het denk ik juist niet als spel, maar dat er iets heel fundamenteels op het spel staat. De rechten van ongelooflijk veel Nederlanders en de bestaanszekerheid van iedereen als het om klimaat gaat.

13 likes

Ik denk dat Tubing mij op negeer heeft staan :joy:

@EllaFitzgerald dank je wel, vind ik wel een compliment. En had het geen probleem gevonden als je wel had getagd hoor!

4 likes

haha nee hoor! Zal eens wat van je teruglezen :relieved:

Weer een kieswijzer gedaan en daar komt Splinter uit, Ik krijg eigenlijk nog geen duidelijk beeld van hun standpunten? Vind ze ook te klein om iets te betekenen /om op te stemmen.

Een inhoudelijke vraag: Hoe gaat het straks met het vormen van een coalitie als Groenlinks/pvda het zou worden tov de ‘andere’ grote rechtse partijen? Daar weet ik maar weinig van.

2 likes

Splinter is ooit ontstaan als afsplitsing van de PvdD, ik geloof dat de lijsttrekker ze toen te weinig aandacht hadden voor de ‘mens’ problemen. Dus dan zou je nog PvdD kunnen overwegen, hun standpunten komen heel erg overeen.

2 likes

PVV grootste, Yesilgöz wilt absoluut niet met PVV (zojuist ff snel iets erover gezien online). Dus dan toch kans voor GL/PvdA?

Ik snap ook echt niet waar de PVV zo groot ineens vandaan komt. Dacht dat Wilders wel een beetje vergane glorie zou zijn inmiddels. Zouden dat allemaal mensen zijn die last minute van NSC en BBB zijn afgestapt?

24 likes

Ze wil niet dat Wilders premier wordt maar sluit de PVV niet uit als ze zelf bijvoorbeeld premier wordt

10 likes

Misschien vind je dit gesprek nog wel interessant.

3 likes

Ik denk ook doordat VVD de deur open gezet heeft of gehint naar dat ze eventueel samen willen regeren. Dat was nooit eerder aan de orde.
Dat en die actie bij de talkshow met die mevrouw die haar eigen risico niet kan betalen.

3 likes

Ik ben ook echt in schok hierdoor, had totaal niet in de gaten dat PVV een serieuze grote partij nog was waar blijkbaar heel veel mensen op willen stemmen.

4 likes

Ik denk dezelfde reden waarom mensen steeds op Rutte gestemd hebben. Wilders is een vaste waarde, al 25 jaar (!) in de kamer. Geen goede reden natuurlijk, maar ik denk dat alle nieuwe gezichten ervoor zorgen dat een deel van de Nederlanders het allemaal niet meer weet.

3 likes

Bizar hoe de VVD eigenhandig Wilders in het zadel aan het helpen is.

4 likes

Wil ze wel, alleen niet als ze dan niet zelf de #1 is.

17 likes

Ik twijfel zo waar ik op ga stemmen. Normaal gesproken christenunie, maar ik denk nu Volt. Maar ik twijfel of ik niet beter strategisch op groenlinks/pvda kan stemmen. Kan iemand hier een zinnig advies over geven of strategisch stemmen ‘slim’ is

2 likes

@grace weer een mogelijke rooie voor je :rose:

7 likes