Tweede Kamerverkiezingen #3

Echt precies dit. Wilders zwijgt ook al tijden in alle toonaarden over wat hij vindt van allochtonen die niet moslim zijn en zich goed gedragen. Iedereen die zijn gedachtegoed kent weet dat die stilte niet betekent dat zij veilig zijn, maar hij heeft het niet over hen. Hij heeft het over de Islam en die wordt in zoveel gemeenschappen net zo goed gehaat. We weten dat Moslims bijna nooit pvv stemmen, we weten dat andere groepen dat veel vaker doen. Wees dus niet verbaast als je Surinaamse buurvrouw, je kennis met Congolese partner Wilders stemt. Die zijn wat dit soort dingen betreft logischerwijs net zo blind als de rest van het land en dat is hun goed recht. Noem het integratie.

Verder trouwens ook echt verbaasd om hoeveel mensen zich blindstaren op de pvv alsof het nu goed nieuws is dat die stemmen naar nette bestuurderspartijen zijn gegaan. De pvv is lang niet meer de enige met dit gedachtegoed, vvd, ja21, bbb en fvd staan niet voor niks rechtser in het kiescompas. Die laatsten op dezelfde hoogte qua conservatisme en politicologen zijn al zo ver dat ze hardop overwegen bbb en vvd ook onder far right te classificeren. Ik kijk duizend keer liever nog jaren naar Faber dan dat ik één jaar Eerdmans als asielminister heb. Juichen dat er nu iig bestuurd gaat worden is echt niet de weg nu.

42 likes

Niet over anders stemmen nee, er zit echter nog wel een groot verschil tussen anders stemmen en extreemrechts stemmen. Dus ik zou er wel verbolgen over zijn dat mijn partner er blijkbaar racistische denkbeelden op na houdt. Sterkte ermee.

20 likes

ik zie het hier ook niet, maar wel in veel internationale koppen. al jazeera bijvoorbeeld, ik weet even niet meer of zij het waren maar één nieuwssite postte iig ‘far right loses dutch election’. echt heel optimistisch verwoord als je kijkt naar het geheel.

2 likes

Vergeet ook niet hoe onzichtbaar de linkse partijen zijn geworden op de perifere kwetsbare plekken. Ik zit hier in diep donker platteland en nergens laat GroenLinks, PvdA, pvdd, d66 zich hier zien. De problemen zijn hier soms best groot, de armoede ook, de pvv en bijv ook bbb laat zich hier zien (bewust natuurlijk, ken je doelgroep) en speelt daar ook op in. Eigen risico afschaffen, boodschappengeld, farmers first etc etc. En dat is ook wat men hier hoort en dan denk je ook daar moet ik op stemmen, (de fysio laat hier mensen gratis sporten omdat ze het anders gewoon niet kunnen betalen). Ondanks dat andere partijen beter voor hun en ons zijn. Maar die zie je hier gewoon niet, ze worden maatschappelijk hier niet vertegenwoordigd, maar ze komen hier ook gewoon niet campagne voeren of het gesprek aangaan. En dat vind ik wel echt heel shit hoor, want dan moet je het met de media doen and that ain’t working.

Wat ik zelf veel kwalijker vind zijn de rijke mensen, de gegoede middenklasse, die alles binnen handbereik hebben en daardoor de ruimte en de middelen hebben om tot een weloverwogen keuze te komen en dan nog willens en wetens de keuze maken voor een extreem rechtste partij.

25 likes

Durf dit alleen nog steeds niet te geloven zolang het een analyse is :sweat_smile:

8 likes

Faber kan niks. Het is algemeen bekend dat de pvv, die geen partij is en dus geen carriĂšre faciliteert, geen capabele bestuurders kan leveren. Dat is anders bij de andere far right clubs.

@allium dit is precies wat ik bedoeld. Het is precies hetzelfde zetelaantal, herverdeeld onder partijen die nog rechter zijn dan de pvv. We krijgen hoogstwaarschijnlijk geen minder rechts kabinet. Hoe is dat een lichtpuntje.

11 likes

Het is ook vrij onmogelijk dat PVV nog de grootste wordt tenzij iedereen ineens op hetzelfde heeft gestemd maar dat zou dubieus zijn

1 like

Ik snap @Shaaar haar gevoel wel dat het niet als een lichtpunt te benoemen valt dat de stemmen versnipperd worden naar veel professionelere partijen. Die professionalisering van extreemrechts zie je op grote schaal in het Europees politiek landschap wat echt gevaarlijk is, ze maken zichzelf daardoor uiteindelijk ook veel meer salonfÀhig.

Het resultaat kan je trouwens heel goed zijn in de VS nu, hoewel Trump nogsteeds een chaotische droeftoeter is zie je op beleidsniveau echt wel het verschil omdat alles rondom hem veel beter voorbereid en geprofessionaliseerd is.

11 likes

Ik ben bang dat we van stilstand naar achteruitgang gaan.

Yes toch D66! Alles beter dan PVV

16 likes

Wilders doet een Trumpie?:yawning_face:

https://x.com/geertwilderspvv/status/1984265461543137512

Het regent van dit soort berichten uit het hele land geen idee of het allemaal waar is maar goed als het zou worden onderzocht. pic.twitter.com/1oXsbOYaOJ

— Geert Wilders (@geertwilderspvv) October 31, 2025
6 likes

Altijd als ik weer eens op Twitter kijk dan weet ik meteen weer waarom ik er nooit op kijk😅

3 likes

Misschien voortaan massaal wel doen zodat deze meneer zich niet meer af hoeft te vragen waarom de buitenwereld anders is dan zijn sociale media bubbel

7 likes

Haha ja ok maar ik moet ook zeggen dat ik (omdat ik gl PvdA stemde) het biljet maar één ding open hoefde te vouwen en het hele stemlokaal was leeg en er zat dus 4 man met die hesjes aan een beetje naar me te kijken. En toen was ik heel snel klaar met terugvouwen en dacht ik oh god ze denken toch niet dat ik pvv gestemd heb :sob:

29 likes

Het ergste tot nu toe was voor mij wel iemand die zei dat alles doorgestoken kaart was, want hoe konden we om 21.00 uur al weten wie de winnaar was als de stemmen nog geteld moesten worden?:skull:

8 likes

Haha dit had ik ook!

2 likes

never forget toen die lisa van bonnie op insta had gezet dat ze als stemmenteller stembiljetten zou verbranden als ze voor fvd waren en dat ze toen helemaal gecanceld werd haha

15 likes

Ik ben zo benieuwd wie de nieuwe fractievoorzitter van GLPVDA wordt. Ergens denk ik toch niet dat het Klaver wordt

Wel echt halloween zo met al deze extreemrechtse zetels

7 likes

Als tijdelijke fractievoorzitter, met een beetje ervaring terwijl de ploeg wordt ingewerkt, lijkt me dat helemaal geen raar idee. Esmah Lahlah kan nu even niet na haar sollicitatie in Tilburg en het niet informeren hierover, en Jesse is nr 3. Maar dat wil nog niet zeggen dat hij DE partijleider wordt. Ik mag hopen dat ze hiervoor een verkiezing uitschrijven.

6 likes