Tweede Kamerverkiezingen #3

Ik woon technisch gezien in één van de rijkste buurten van Den Haag en hier zitten alleen maar PVV-ers. Maar misschien is Den Haag ook weer een stad apart…

2 likes

Dus abortus?

8 likes

Ik woon in Limburg en trust me I’m tired. Ben altijd in de minderheid, zoveel mensen om me heen stemmen (extreem) rechts. En die mensen hebben het echt niet allemaal slecht hoor. Een gedeelte wel, zeg de oude SP-stemmer, maar groot gedeelte is gewoon een anti-establishment stem of puur tegen de buitenlander. Je kunt veel zeggen over in een dorp wonen maar sociaal economisch wel echt minder gesegregeerd. Idd weinig mensen die hebben gestudeerd en velen met praktische beroepen die gevoeliger zijn voor populisme. Ik werk in de buurt van Utrecht en heb ook het idee dat collegas daar veel meer in een bubbel zitten va allemaal goedbetaalde baan met veel voordelen, progressiever etc.

10 likes

@Portugal dit ja. De VVD regeert maar de problemen zijn de schuld van links.

Yesilgoz die stond te dansen omdat ze maar 2 zetels kwijt zijn vond ik ook echt ‘bijzonder’

5 likes

Waarschijnlijk ben ik tering naïef en zit ik er als de volledige uitslag per buurt te zien is compleet naast hoor haha.

Misschien is het ook niet zo zeer dat ze er niet zijn, maar dat ze er hier niet voor uit durven komen? Denk dat het wel sociaal gênant is hier om ervoor uit te komen? Dit is trouwens niet een echt rijke buurt hoor, gewoon normaal, maar wel hoogopgeleid en veel vrouwen. Volgens mij wordt er in de rijkere buurten wel rechtser gestemd, is de vvd vaak ook groter.

2 likes

Vorige verkiezingen gingen er 7000 stemmen naar PVV in Venray, dus als die lijn doorzet is er nog niets aan de hand gelukkig.

1 like

Ze schijnen op een gegeven moment zelfs gedanst te hebben op Douwe Bob notabene :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Pfff. Ik ken ook een witte kerel met een Amerikaans-Congolese vrouw die sinds een paar jaar bij hem in NL woont. Hij stemt PVV en zegt dat hij hiermee zijn kinderen beschermt. Zijn vrouw en kinderen hebben allemaal een donkere huidskleur. Het is krankzinnig en onlogisch en toch verbaast het me niet meer.

edit: dit was een reactie op de post van @DikkeKip

5 likes

Ja ik ook
En ook eurovision vibes een beetje, vooral omdat het verschil nu ineens 15.000 is. Voelt een beetje alsof de public vote ineens binnenkomt

5 likes

:rotating_light: KEY RACE ALERT

7 likes

Zijn dus blijkbaar ook leerkrachten die PVV gestemd hebben. En trots… Ik wil een nieuwe baan :sob:

2 likes

Ik denk dat het komt doordat we hier best wat tokkies met veel geld hebben. Dat is echt een speciale categorie die je hier ziet. En die schamen zich er ook totaal niet voor dat ze PVV stemmen.

3 likes

Ik snap de frustratie over veel PVV stemmen, maar niet de verbazing die ik bij sommigen proef. We hadden toch niet echt verwacht dat heel Nederland een flinke ruk naar links zou maken?

Ik denk dat D66 een soort mild rechts is dus dat zij nu hopelijk gewonnen hebben stemt mij eigenlijk wel tevreden. Ik denk echt dat als je naar de vorige verkiezingen kijkt dat dat het maximaal haalbare resultaat was. In plaats van een extreem rechtse partij wint nu (hopelijk) een mild rechtse partij. Hebben ‘we’ toch een koerswijziging ingezet, al is het niet de koerswijziging die men hier graag had gezien.

13 likes

Misschien denken ze dan minder hard te hoeven werken als ze maar 3 vakken hoeven te geven: taal/rekenen/geschiedenis :joy::woman_facepalming:

3 likes

Bij mij ook bizar veel collega’s, of Forum of Ja21. Lekker in de binnenstad :+1:t3:

PVV stemmers zitten inderdaad echt in alle lagen van de bevolking, en extreemrechts gedachtegoed ook. Iedereen kent PVV stemmers. Als het niet je vrienden zijn dan is het wel je lieve buurvrouw of je oom en tante of mensen van de sportclub.

En dat (Zuid-)Limburg…met hun eeuwige achterbakse katholieke Calimero gedrag (even de regio Parkstad buiten beschouwing laten want die regio is echt à la Groningen 10x genaaid door de overheid). Limburgers lopen altijd zo hard te zeiken hoe zwaar en moeilijk ze het hebben, maar ze leven godverdomme echt als goden in het Heuvelland. En als het dan eens niet goed gaat, dan zijn ze zó enorm zielig “Den Haag denkt niet aan ons huilie huilie” maar als er een groep mensen is die niet in oplossingen wil denken en alleen maar in de problemen blijft hangen, dan is het dat stelletje daar in Zuid-Limburg wel. Dus ja, die mensen vallen snel ten prooi aan het populistische gedachtegoed. Lekker alles op afschuiven op “de buitenlanders”.

Mijn enige hoop op een ommekeer was toen Fleur Agema en de PVV keihard riepen dat het Zuyderland in Heerlen niet zou worden gesloten, maar het ging toch gebeuren. Voor een moment dacht ik toen even dat ze daar gingen inzien dat de PVV alleen maar loze praatjes verkoopt maar echt niet naar je omkijkt, maar dat zijn ze alweer vergeten.

Owja en ze supporteren ook nog altijd Dion Graus. Waarom heeft Limburg eigenlijk stemrecht?

Love mijn provincie en ik kom ook echt vaak voor ze op, maar wat een zeikstralen kunnen het zijn.

11 likes

Haha ja dit. Boomer kennissen van mij ook: hebben een boerderij + nog een vila in een dorp verderop en hebben via (een vies tienjarenplan) ervoor kunnen zorgen dat alledrie hun kinderen nu al zo rijk zijn dat ze alledrie voor hun 35e een huis bezitten van minimaal een miljoen. Maar het is niet goed want ze zijn zielig want ze moeten hun hele leven lang al dealen met de overheid die elke keer weer nieuwe regeltjes verzint en ze niet waardeert. Boeren is onmogelijk gemaakt voor ze!! Dat ze er opzich ook multimiljonair door geworden zijn, dat vergeten ze dan even. Echt ongekend haha

11 likes

Zou het kunnen dat nu Timmermans weg is, er een mogelijkheid is dat ze toch open staan voor een samenwerking? Heb het idee dat het vooral draaide om hem en niet eens zozeer om de partij.

2 likes

Ik begrijp wel dat veel mensen het linkse geluid nu in een kabinet willen maar tegelijkertijd is het ook totale politieke zelfmoord als GL/PvdA nu gaat meeregeren in een “midden” kabinet wat eigenlijk heel rechts is. Alles wat goed gaat wordt aan de rest toegeschreven en alles wat misloopt is sowieso dan de schuld van links

16 likes

Ja hehe, ik snap dit ook wel en dat het eng gedachtegoed is. Maar feit is gewoon dat iedereen ze kent en al helemaal omdat niet iedereen ervoor uitkomt.

Wellicht had ik naar forumergernissen moeten gaan, want ik vind al die posts met ‘OMG pietje heeft PVV gestemd’ gewoon heel saai.

15 likes