Tweede Kamerverkiezingen #3

Iedereen kent ze wel, maar spreekt ook iedereen zich er tegen uit? Ik heb juist het idee dat mensen zich niet genoeg schamen voor het feit dat ze voor een partij stemmen die voor ‘remigratie’ (ethische zuivering) en uitroeiing van een religie is. Die mensen krijgen juist veel te veel ruimte. Want ‘Hij stemt wel x of y maar is verder wel een heel aardig persoon hoor! En je mag toch zelf weten wat je stemt!’of ‘Ja maar hij heeft het ook moeilijk en kan ondanks zijn goede baan geen huis vinden.’

Mensen krijgen te veel ruimte om racistisch, seksistisch en zelfs fascistisch te zijn.

Daarom zei ik: ik hoef ze niet te kennen. Tuurlijk ken ik ze wel, maar als iemand zegt pvv te stemmen ga ik daar echt niet leuk of begripvol op reageren dus meestal willen ze mij dan ook niet meer kennen

En ik snap dat het niet altijd mogelijk of soms zelfs gevaarlijk is je uit te spreken, maar in heel veel gevallen kun je gewoon zeggen waar het op staat: de partij waar jij op stemt is racistisch en schendt de rechten van andere mensen. Je hoeft er in ieder geval geen vrienden mee te zijn, gezellig mee te doen of het bed mee te delen.

En voor wie het zich afvraagt en daar interesse in heeft: er bestaan ook linkse mannen die op vrouwen vallen. Samen links stemmen is ook nog eens een erg leuk date idee (van tiktok gejat dit, hoor)

21 likes

jouw man is gewoon een racist :clown_face:

21 likes

Ja, maar soms botst het wel eens

5 likes

Likely place om een PVV stemmer te vinden onder immigranten hoor haha.

Zijn wss mensen die gevlucht zijn na de recentere protesten in Iran en de gewelddadige reactie van de regering daarop. Iraniërs zijn heel erg niet hun streng religieuze regering. Moeizame geschiedenis met Arabische landen ook, hebben echt een eigen cultuur en zijn vaak sjiieten en/of religieuze minderheden of laten hun geloof hier los omdat ze vrij zijn.

Maar ook Iraniërs die hier direct na de islamitische revolutie zijn gekomen en verlangen naar een terugkeer van de shah zijn makkelijk te vinden. Gaat vaak gepaard met steun aan Israël, en heeft dus erg veel raakvlakken met de pvv. Vrij logische match eigenlijk.

17 likes

Nou ja ik denk dat het vanuit die vriendin logisch is. En ik vind hierin dat ook weer de mensen met privileges en gevulde beurzen wat mogen inleveren.
Zij hebben de ruimte om voor principes op te komen, de mensen bij wie het over het kunnen overleven gaat niet.
Maar goed, probeer dit maar eens tegen een VVD’er te zeggen

3 likes

Dit zie je in de VS ook heel erg met mensen uit Cuba die full on MAGA gingen.

1 like

Klinkt als iemand onder bewind

10 likes

Hmm oh ja klinkt wel logisch, thanks voor de verduidelijking. Moet wel zeggen dat ik denk dat zij er wss niet zo diep over na hebben gedacht - hun enige argument was “Het is vol hier”. Vind dat zo cru als je 15/20 jaar geleden dat systeem zelf wel nodig hebt gehad, dan zou je toch wel iets meer begrip/verdraagzaamheid verwachten.

2 likes

Ik denk dat heel veel mensen Nederlanders met een niet-Nederlandse achtergrond allemaal op één hoop gooien en niet denken van goh misschien stemmen die allemaal anders. En ik denk dat veel mensen ook direct denken aan moslims bij niet-Nederlandse herkomst , en sowieso stemmen mensen met een niet-Nederlandse achtergrond veel minder en zie je daardoor geen volledig beeld.

Iets van 15% van NL, 3 miljoen mensen, is niet in NL geboren en dat zijn nu andere mensen dan de generaties ervoor. Veel zuid-Aziaten, maar ook oost-Europeanen. Hindoes bijvoorbeeld zijn vanwege het nationalisme in India soms ook anti-moslim en pro Israël, oost-Europeanen komen vaak uit landen met een meer religieuze en traditionele cultuur en volgen conservatieve politieke trends in eigen land. Tweede generatie migranten, twee miljoen mensen, zijn ook een enorm diverse groep. Lang niet iedereen van hen heeft een herkomst uit een islamitisch land en ook mensen die dat wel hebben zijn soms juist een (vervolgde) minderheid geweest en hebben daardoor een sterk anti-islam sentiment.

En ook moslims kunnen de pvv steunen. Turken zijn relatief vaker ondernemers en/of ervaren concurrentie van nieuwere immigratie van oost-Europeanen, er is in Turkije zelf door Syrische vluchtelingenstromen een anti-Arabische retoriek populair en Wilders richt zich over het algemeen meer op Marokkanen. Etc etc etc.

18 likes

Wat een gedachtengang ook. Als Geertje nou even sportief is dan erkent hij dat het hem niet is gelukt vorige keer en laat hij het nu iemand anders proberen :wave:

6 likes

Echt precies dit. Wilders zwijgt ook al tijden in alle toonaarden over wat hij vindt van allochtonen die niet moslim zijn en zich goed gedragen. Iedereen die zijn gedachtegoed kent weet dat die stilte niet betekent dat zij veilig zijn, maar hij heeft het niet over hen. Hij heeft het over de Islam en die wordt in zoveel gemeenschappen net zo goed gehaat. We weten dat Moslims bijna nooit pvv stemmen, we weten dat andere groepen dat veel vaker doen. Wees dus niet verbaast als je Surinaamse buurvrouw, je kennis met Congolese partner Wilders stemt. Die zijn wat dit soort dingen betreft logischerwijs net zo blind als de rest van het land en dat is hun goed recht. Noem het integratie.

Verder trouwens ook echt verbaasd om hoeveel mensen zich blindstaren op de pvv alsof het nu goed nieuws is dat die stemmen naar nette bestuurderspartijen zijn gegaan. De pvv is lang niet meer de enige met dit gedachtegoed, vvd, ja21, bbb en fvd staan niet voor niks rechtser in het kiescompas. Die laatsten op dezelfde hoogte qua conservatisme en politicologen zijn al zo ver dat ze hardop overwegen bbb en vvd ook onder far right te classificeren. Ik kijk duizend keer liever nog jaren naar Faber dan dat ik één jaar Eerdmans als asielminister heb. Juichen dat er nu iig bestuurd gaat worden is echt niet de weg nu.

42 likes

Niet over anders stemmen nee, er zit echter nog wel een groot verschil tussen anders stemmen en extreemrechts stemmen. Dus ik zou er wel verbolgen over zijn dat mijn partner er blijkbaar racistische denkbeelden op na houdt. Sterkte ermee.

20 likes

ik zie het hier ook niet, maar wel in veel internationale koppen. al jazeera bijvoorbeeld, ik weet even niet meer of zij het waren maar één nieuwssite postte iig ‘far right loses dutch election’. echt heel optimistisch verwoord als je kijkt naar het geheel.

2 likes

Vergeet ook niet hoe onzichtbaar de linkse partijen zijn geworden op de perifere kwetsbare plekken. Ik zit hier in diep donker platteland en nergens laat GroenLinks, PvdA, pvdd, d66 zich hier zien. De problemen zijn hier soms best groot, de armoede ook, de pvv en bijv ook bbb laat zich hier zien (bewust natuurlijk, ken je doelgroep) en speelt daar ook op in. Eigen risico afschaffen, boodschappengeld, farmers first etc etc. En dat is ook wat men hier hoort en dan denk je ook daar moet ik op stemmen, (de fysio laat hier mensen gratis sporten omdat ze het anders gewoon niet kunnen betalen). Ondanks dat andere partijen beter voor hun en ons zijn. Maar die zie je hier gewoon niet, ze worden maatschappelijk hier niet vertegenwoordigd, maar ze komen hier ook gewoon niet campagne voeren of het gesprek aangaan. En dat vind ik wel echt heel shit hoor, want dan moet je het met de media doen and that ain’t working.

Wat ik zelf veel kwalijker vind zijn de rijke mensen, de gegoede middenklasse, die alles binnen handbereik hebben en daardoor de ruimte en de middelen hebben om tot een weloverwogen keuze te komen en dan nog willens en wetens de keuze maken voor een extreem rechtste partij.

25 likes

Durf dit alleen nog steeds niet te geloven zolang het een analyse is :sweat_smile:

8 likes

Faber kan niks. Het is algemeen bekend dat de pvv, die geen partij is en dus geen carrière faciliteert, geen capabele bestuurders kan leveren. Dat is anders bij de andere far right clubs.

@allium dit is precies wat ik bedoeld. Het is precies hetzelfde zetelaantal, herverdeeld onder partijen die nog rechter zijn dan de pvv. We krijgen hoogstwaarschijnlijk geen minder rechts kabinet. Hoe is dat een lichtpuntje.

11 likes

Het is ook vrij onmogelijk dat PVV nog de grootste wordt tenzij iedereen ineens op hetzelfde heeft gestemd maar dat zou dubieus zijn

1 like

Ik snap @Shaaar haar gevoel wel dat het niet als een lichtpunt te benoemen valt dat de stemmen versnipperd worden naar veel professionelere partijen. Die professionalisering van extreemrechts zie je op grote schaal in het Europees politiek landschap wat echt gevaarlijk is, ze maken zichzelf daardoor uiteindelijk ook veel meer salonfähig.

Het resultaat kan je trouwens heel goed zijn in de VS nu, hoewel Trump nogsteeds een chaotische droeftoeter is zie je op beleidsniveau echt wel het verschil omdat alles rondom hem veel beter voorbereid en geprofessionaliseerd is.

11 likes

Ik ben bang dat we van stilstand naar achteruitgang gaan.

Yes toch D66! Alles beter dan PVV

16 likes