Tweede Kamerverkiezingen #3

Ben helemaal zenuwachtig voor vandaag.

4 likes

Ik hoop wel dat ze verder gaan met die proef met kleinere stembiljetten en die ook verder uitrollen in de toekomst. Ik vind discreet stemmen wel een ding met zoÂŽn hokje waar dan die halve lap uit hangt.

6 likes

TROTS! Kun je nu even weer wat ‘wie wil mij helpen met argumenten in een discussie’ forummers overhalen please and thank you

9 likes

Ik hoop zo dat pvda/gl, d66 en cda 75 zetels gaan krijgen :crossed_fingers:t3::crossed_fingers:t3::crossed_fingers:t3:

25 likes

Ik heb dit ook gedaan haha, en @Twijfelaar nee je krijgt helaas geen bevestiging, maar ik denk dat dat ook niet doenbaar is. De gemeente Den Haag volgt het stemmen van Nederlanders in het buitenland op en dat zijn er geloof ik echt veel (dacht dat Lubach zelfs een item had dat de verkiezingen ook pas zo laat vielen vanwege die stemmers in het buitenland).

Ik moest overigens zelf het stembiljet printen en dat was heel klein en compact (de partijen staan erop en voor de voorkeursstemmen staat er gewoon een reeks algemene getallen, je moet dus zelf zorgen dat je het nummer van de persoon waarop je wil stemmen paraat hebt) maar voelde daardoor een beetje nep haha.

6 likes

Ik zag net een heel vlotte TikTok van Fratima en Klaver, misschien kan iemand die delen?

5 likes

@Meja ik heb in het verleden ook strategisch gestemd en had daar achteraf gezien echt spijt van (het haalde ook niets uit hahađŸ„Č). Ik zou echt je gevoel volgen.

Ik twijfel ook nog steeds tussen gl-pvda en pvdd. Volgens de kieswijzers heb ik met beiden evenveel punten gelijk. Bij verder kijken heb ik echt afwisselend gelijke standpunten of een afwisselende mening voor een prima reden.

Ik vind Esther Ouwehands een goede lijsttrekker, maar vind wel veel aan haar hangen tegelijk. Ben nog stééds in dubio, heb er gewoon de zenuwen van haha.

Wat bedoel je?

3 likes

Please mensen het wordt toch sowieso iets met D66 en CDA, beste optie is het dan linksom te krijgen met een zo groot mogelijke GLPvdA

Dus mensen die eigenlijk iets linkser zijn en misschien meer overeenkomen met de PvdD of Bij1 hebben maar wel twijfelen >> GLPvdA

En mensen zoals ik die iets rechtser zijn en twijfelen tussen Volt/D66 en GLPvdA moeten dan ook GLPvDA doen, zodat D66 vooral de middenstemmers en eventueel wat redelijke VVDers oppikt en niet weer ten koste van GLPvdA groeit.

Als vanavond zowel GLPvdA als D66 groot zijn hebben we zowaar kans op een normale regering. PvdD is leuk maar we hebben echt bestuur nodig toch @grace help me out

55 likes

Dit punt snap ik wel echt hoor, maar ik heb eerder strategisch gestemd, en 2x echt als deceptie ervaren.

Daarbij vind ik een partij als PVDD of Bij1 (potentieel) ook belangrijk als kritische stem in de oppositie/kamer.

@Twijfelaar een partij is imo meer dan alleen de lijsttrekker, en dat zie ik te weinig terug bij pvdd (nb dit is mijn gevoel, ik zeg niet dat dit feitelijk zo is)

12 likes

Maar ze staan gelijk in je kieswijzer? Dan heb je toch gewoon met beide evenveel. Snap niet waarom je dan PvdD zou stemmen gezien de staat van het land

Bij1 is op dit moment sowieso een drama

6 likes

Je kan de brief in principe aangetekend versturen, dan krijg je een bevestiging lijkt me. Maar dat vond ik te duur😅.

Het is zooo belangrijk om op je idealen en niet strategisch te stemmen:
https://www.vn.nl/strategisch-stemadvies-stem

dusja als je denkt om d66 te stemmen stem dan GLPvdA lol en als je GLPvdA wil stemmen stem GLPvdA maar als je pvdd of bij1 wil stemmen stem dan gewoon pvdd of bij1

Vernieuwing in de verdrukking
Wanneer kiezers hun stem vooral afstemmen op wie in hun ogen ‘kans maakt’, raken kleinere partijen, vaak dragers van vernieuwende of radicale ideeĂ«n, buitenspel. De politiek blijft binnen de grenzen van het denkbeeldige haalbare, binnen de muren van gevestigde partijen. Lef, vernieuwing, koerswijzigingen: ze vinden zelden ingang, want elke stem die mogelijk risico loopt wordt afgeremd door de angst om ‘mislukt’ te stemmen. Democratie werkt juist anders: verandering komt van mensen die durven te stemmen op wat ze Ă©cht willen, zelfs al is de kans klein dat hun wens werkelijkheid wordt. Idealisten, niet tactici, waren vaak de motor achter emancipatie, vrede, innovatie en sociale rechtvaardigheid.

Op het feestje keek niemand meer op toen iemand zei dat hij zijn keuze nog ‘even van het debat van morgen liet afhangen’. Misschien is dat zelfs ook wel de essentie van het leven: de mens als magiĂ«r die de illusie heeft grip te kunnen krijgen op iets wat zich niet laat voorspellen. Dat geldt ook voor strategisch stemmen, dat niet meer is dan electoraal zelfbedrog. Laat je niet gijzelen door peilingen, coalitiedromen, het gebral van vrienden, of de illusie van controle. Alleen wie woensdag kiest uit overtuiging helpt de democratie vooruit.

13 likes

Wat ik trouwens echt goed vind is dat het op de basisschool ook veel over de verkiezingen is gegaan de afgelopen weken. 2 jaar geleden waren mn kids nog jonger dus ik heb geen idee of dat standaard is of niet (ik kan het me uit mn eigen jeugd iig niet herinneren), maar nu de oudste in groep 7 zit hebben ze de afgelopen tijd aandacht besteed aan debatteren. Gister moesten ze zelf stellingen bedenken en daar kwamen echt wel toffe dingen uit (scholen moeten lunch gaan verzorgen, het schooluniform moet ingevoerd worden etc, geen lollige dingen als 40 weken vakantie per jaar oid). Ze wil ook heel graag mee met stemmen (dat ze niet het hokje in mag vind ze prima, ze 'wil zien wat de vibe is :joy:) dus ik wacht even tot ze terug is van de BSO en dan gaan we samen :smile:

27 likes

Ik vroeg hier niet om :shushing_face::shushing_face::shushing_face:

3 likes

Maar als je precies evenveel met PvdD en GL-PvdA hebt dan zou ik dus echt niet op PvdD stemmen voor een kritisch tegengeluid in de kamer. We hebben best wat werk te verzetten, zeg maar. Dat lijkt mij meer prioriteit hebben op dit moment.

Ik snap het ideaal wel hoor, maar ik heb graag een functionerende overheid momenteel.

16 likes

Ik vroeg ook niet om jouw pleidooi?

11 likes

Jij reageert en verbetert mij, mijn verhaal had niks met jou te maken, groot verschil.

2 likes

Mijn buren 4 huizen verder hebben de vlag ook hangen, ik dacht vanochtend inderdaad ‘Oh wat schattig, die mensen doen dat om democratisch stemmen te vieren’.

Ik ken ze verder niet, dus kom ik er nu achter dat ik bij extreem rechts in de straat woon?

2 likes

Ik ben niet anti linkser dan GLPvdA stemmen, als dat overduidelijk de partijen voor jou zijn dan lekker doen. Mijn vriend en ik hebben hier al een maand existentiële crisis over thuis en hij heeft vandaag SP gestemd omdat voor hem antikapitalisme voorop staat. Prima, dan is het geen twijfel maar gewoon een bewuste keuze.

Maar als je twijfelt omdat je het tussen de linkse partijen echt even niet weet, kijk dan echt goed naar de punten die voor jou belangrijk zijn en wat de doorslag geeft, en niet alleen naar de speerpunten en sfeer van een partij. Want er wordt veel gemaakt van dat GLPvdA strategisch zou zijn maar er zitten echt goede mensen met sterke idealen in de partij. En ja ze zijn als collectief minder radicaal en zoeken meer naar haalbare oplossingen binnen het huidige systeem ipv een nieuw systeem maar we moeten in dit land helaas samenleven met heel veel mensen die héél veel weerstand hebben tegen echte verandering. Ik denk dat we inderdaad nu de basis moeten aanpakken en dat GLPvdA hier op dit moment het beste voor ingericht is.

37 likes