Tweede Kamerverkiezingen #3

Ik sprak vandaag een vriendin die als kind naar Nederland gevlucht is en we hadden het over onze ouders die 30 jaar geleden (onder heel verschillende omstandigheden!) naar Nederland zijn gekomen en zich nu aangetrokken voelen tot extreemrechts. En zij vertelde dat ze dit heel veel hoort onder haar vrienden met vluchtelingen- en migratieachtergrond, hoe groot de angst voor verandering is bij hun ouders en dat er dus echt niet verwaarloosbaar op extreemrechts gestemd wordt op die leeftijd in die positie.

Vind dat dan toch weer heftig om te horen hoor. We weten natuurlijk al langer dat extreemrechts stemmers een diversere groep is dan we denken maar populisme werkt zó goed bij bange mensen.

19 likes

Je kan ook prima kamerlid zijn en jaren niet op komen dagen, zie pvv :sweat_smile: daar hebben ze vaak ook meerdere politieke functies in provincie, gemeente of zelfs eu. Ook zijn alle belangrijke beslissingen uitgesteld tot er weer een kabinet is, dus dat kan nog wel een tijdje duren. In een grote partij is je portefeuille ook kleiner dus kan even duren voor er echt iets van je verwacht wordt. Een deel heeft ook al een functie in de partij als beleidsmedewerker oid dus dan is het makkelijk geregeld.

3 likes

Hot damn, kleine Grace radicaliseert snel.

@Nefertiti als je ook maar enigzins kans hebt om erin te komen heb je dat gesprek toch al gevoerd? Veel maatschappelijke werkgevers hebben trouwens ook regelingen voor dit soort situaties. Als je morgen ziek wordt heb je ook geen weken om over te dragen.

3 likes

We gaan een klein beetje dimmen met de geschiedenisboekjes en een beetje meer aandacht besteden aan pacifisme

Komt goed tegen de tijd dat hij op internet mag

8 likes

Misschien had iemand al gereageerd inmiddels, maar Bontenbal is de eerste lijsttrekker sinds jaren die de PVV uitsluit. Dat is voor een aantal mensen in mijn omgeving reden om weer terug te gaan naar CDA.

8 likes

Ik wilde CDA stemmen maar was het toch ineens niet eens met het christelijk gedachtegoed. Wel zo opgevoed maar zelf niet meer gelovig. Nu is mijn stem (again) naar Lisa Westerveld gegaan! Ben echt heel benieuwd… heb een hele kleine hoop maar die zal wel onterecht zijn :joy:

24 likes

De eerste lijsttrekker van het CDA zelf? Want genoeg andere partijen die de PVV al langer uitsloten.
En samenwerking met de PVV ligt eigenlijk sinds het debacle met de gedoogconstructie met VVD en PVV in gedoogsteun, al heel gevoelig. Sybrand Buma daarna zat bepaald niet te wachten op een samenwerking met de PVV. Na zijn vertrek, maakte het CDA er zelf (nog een grotere) puinhoop van met hun stemming voor Hugo de Jonge en later Wopke. Die zwalkende bende trok inderdaad geen kiezers, daar hadden de PVV niet voor nodig, volgens mij.

2 likes

Ik heb ook op haar gestemd! Ik miste haar op nerdvote, waarom stond zij daar niet bij met haar achtergrond

1 like

Ja ik bedoel van het CDA zelf inderdaad. En klopt wat je zegt hoor. Ik vertel alleen aan @itakepictures waarom mensen in mijn omgeving nu weer teruggaan naar het CDA, nadat ze bij die gedoogconstructie van ze afgestapt zijn. En dat is dus omdat ze meer vertrouwen hebben dat Bontenbal bij onze blonde vriend wegblijft dan ze hadden bij zijn voorgangers. Die zwalkende bende waar jij het over hebt inderdaad.

3 likes

Staat ze wel op! :blush:

5 likes

Stond ze wel op, maar een stuk lager dan Hanneke van der Werf terwijl andere leden van dezelfde partij in 1 stukje werden genoemd, dus ik snap je verwarring

1 like

Niemand in t panel van Eva die GL-PvdA heeft gestemd :smiling_face_with_tear: zegt nikssss maar toch. Slechte reclame voor de mensen die nog gaan stemmen

thuis half uur gezocht naar mn stempas en paspoort, gaan stemmen, loop daar bijna de deur uit, komt er een vrouw achter me aangerend met mijn paspoort dat ik had laten liggen :cowboy_hat_face: maar gelukkig niet vergeten een bolletje in te kleuren

16 likes

Ik voel wel echt zenuwen :sweat_smile:

En ik ben echt benieuwd of het zoals de vorige keer om 21:00 uur helemaal is bepaald of dat het te dicht bij elkaar allemaal ligt en we het pas vannacht weten.

2 likes

Oh ja de anderen stonden inderdaad onder 1 kopje genoemd. Naja gelukkig heb ik dr alsnog zelf gevonden buiten nerdvote om😁

1 like

Kunnen we niet massaal de klok terug naar de zomertijd doen, duurt nog zo lang tot 21.00 uur.

5 likes

Ik ga zo stemmen tellen dan heb je niet echt tijd om met uitslagen bezig te zijn😂

ik vind het trouwens echt zo chill aan stemmen dat het zo lekker analoog is

geen computertjes of machientjes of qr codes of dat soort onzin (meest boomerige zin ever wow) maar gewoon 6 mensen aan een tafel met allemaal 1 taakje, je papieren stempas, je idkaart, een groot papieren vel, een rood potloodje, en een grote doos met brievenbusopening

ik geniet daarvan

67 likes

Ik zei net tegen mn man, ik heb echt zo’n oudjaarsavond gevoel. Aftellen naar 21:00 uur :sweat_smile:

8 likes

Ha eens en het gaat ook lekker vlot.

2 likes