Tweede Kamerverkiezingen #3

Waarom Maastricht ook blauw, de rest van de provincie snap ik, maar niet een universiteitsstad

Ja precies, echt belachelijk.

Wel gek ook, want twee jaar geleden had D66 een paar duizend stemmen meer dan de PVV, Zie hier

1 like

Omg wat een nieuws om mee wakker te worden

Het is nou nooit eens andersom hĆØ van oeps verkeerd geteld links heeft er toch meer!!

45 likes

Ik weet dat je niet strategisch moet stemmen maar ergens denk ik had ik nu toch maar D66 gestemd.

Aan de andere kant vraag ik me ook af hoeveel het nu uitmaakt of PVV de grootste wordt. Ze gaan met alle partijen die hen uitsluiten met deze uitslag toch nooit een kabinet kunnen vormen? Dus dan wordt het uiteindelijk alsnog (nadat de PVV er niet uit komt) D66 die het voortouw mag nemen. Wel kut alsnog dat het zoveel vertraging oploopt natuurlijk.

1 like

Ik heb wel een verkiezingskater. Minder links, meer conservatief, buiten de stedelijke gebieden is de PVV nog steeds de grootste en dan die gelijke uitslag… Bah.

7 likes

Gros van de studenten hier is ook gewoon niet Nederlands 🫠 en veel universiteit werknemers ook. De Nederlandse studenten die hier zitten komen voor opleidingen zoals geneeskunde en dat is nou niet echt de broedplaats voor links als ik mij studenten zie :sob:

2 likes

Mwah. Het is iets beter dan het vorige kabinet, ja. Maar het is niet anders dan Rutte 1-68. D66 zit in heel veel standpunten echt niet zo ver van de VVD af. Zeker als ze gaan formeren met rechts, denk ik dat het gewoon meer van het zelfde gaat zijn. GL en PvdA hebben sinds 2017 ook alleen maar stemmen verloren.
Ik heb objectief weinig positiefs te zeggen.

12 likes

Zoals Dilan niet met Timmermans wil, heeft Jetten dat met die Eerdmans, dus ik denk dat dat echt niet gaat werken. Bovendien is dan de grootste partij gevoelsmatig in de minderheid tegenover het rechtse(re) VVD, Ja21 en CDA. Zou een midden kabinet wel vinden passen bij alles wat er gebeurt is en dan op links GL-PvdA en rechts VVD en die andere 2 meer in het midden. Ben absoluut geen VVD fan maar zo’n kabinet is denk ik qua samenwerking best prima. Links is gewoonweg in de minderheid in NL dus een mega links kabinet gaat dan ook niet werken gok ik.

13 likes

Strategisch stemmen op d66 zodat ze sowieso lekker een rechts kabinet kunnen vormen? Dat heeft toch totaal geen zin en dan verraad je je eigen idealen wat een onzin

11 likes

Ben erg benieuwd naar de post stemmen! Hoeveel zijn dat er überhaupt?

1 like

Ik ook echt niet hoor.
Hoor wel van een paar mensen dat ze wel blij zijn als het premier Jetten wordt (ipv een Yesilgoz, Wilders, Bontenbal), maar kan daar ook niet echt blij van worden als dat aan het hoofd van een lekker rechts kabinet the fuck heb je daar dan mee.

Leuk stukje geschiedschrijving dat het de eerste openlijk queer premier is maar that’s it

3 likes

Jetten noemde Eerdmans als een van de eerste in z’n speech gisteravond om te feliciteren. Ik vond dat nogal opvallend, alsof hij vast aan het voorsorteren was.

8 likes

Ja ik had het anders gevonden als d66 met links kon regeren maar dat kan niet (en ik twijfel na gisteren ook of ze dat eigenlijk wel zouden willen, maar dat is misschien ook wat zij nu uitstralen nav de uitslag)

2 likes

Ja ik denk dat ik zelf na Schoof toch ook gewoon een beetje een gevoel heb gekregen van ā€œwat maakt het nou uit welke clown er aan het hoofd van de poppenkast staatā€ haha. Kijk fijn als het Wilders niet is want stel je voor die moet naar de EU namens NL, maar verder… de kleur/samenstelling van het kabinet is toch veel bepalender lijkt me

5 likes

Twee jaar geleden waren dat 69.545 stemmen.

1 like

Waarom snap je de rest van de provincie wel?

Pfff nog maar 1196 stemmen verschil met Helmond wat nog moet komen

4 likes

Provincie van Wilders, de meeste zijn altijd wel PVV gemeentes geweest

Volgens NOS
… In Amsterdam is 80 procent van de meer dan 430.000 stemmen geteld. Aan het begin van de ochtend zal daar het tellen worden hervat. In Almere is 4 procent van de ruim 100.000 stemmen nog niet verwerkt, daar is men inmiddels weer begonnen met tellen.

In de eerste gemeente werd GroenLinks-PvdA de grootste, in de tweede de PVV.

Er zijn nog geen resultaten uit Venray (waar een brand het tellen hinderde), Sint-Michielsgestel, Helmond, Epe en Oude IJsselstreek. Daarnaast is het nog wachten op de uitslag op de BES-eilanden Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. Ook het resultaat van de ruim 107.000 briefstemmers uit het buitenland volgt nog…

Dus dat zij nog wel echt veel stemmen die binnen moeten komen als het zo dicht bij elkaar zit

3 likes

Ik hoop echt dat de briefstemmen het verschil gaan maken :crossed_fingers:

3 likes