Tweede Kamerverkiezingen #3

Dit klinkt wel allemaal als pro PVV eigenlijk maar ik heb niet opgezocht hoe dat in 23 daar was

Bonaire en saba stemden vorige keer vooral voor d66 en groenlinks, het andere eiland kan ik niet vinden wat ze in 2023 stemden.

Bij de briefstemmers stond PVV toch op de tweede plek in de peilingen, achter GL-PVDA? Dus als die het verschil gaan maken wordt dat niet positief lijkt me

3 likes

Ja D66 was in 2023 populair op de eilanden, op Saba en Eustatius meer dan 50% van de stemmen zelfs. Alleen het zijn wel ook maar weinig stemmen in absolute zin (totaal 15000 kiesgerechtigden dacht ik in Haagse Zaken gehoord te hebben deze week en de opkomst is meestal erg laag)

2 likes

Die man bij NOS verwacht dat er veel D66 bij de briefstemmen zit, ik kan zo geen peiling van dit jaar vinden. Dit was 2023.

4 likes

Ja dat inderdaad wel! Maar met dit kleine verschil hoop ik dat het net kan gaan helpen om niet pvv de grootste te laten worden!

4 likes

Precies wat ik net zei naar aanleiding van de uitslag. Links wordt door rechts zo vakkundig geframed als het probleem, terwijl we al jaren geen linkse partij aan de macht hebben gehad. Hoe kan het dan dat mensen tóch blijven geloven dat links de oorzaak is van alle problemen?

6 likes

Maar betekent dit ook dat die 80% die in Amsterdam al geteld is ook al meegeteld is in de huidige prognose? En dat dus 20% van de stemmen er nog bij moet komen?

Of worden de stemmen uit een stad pas toegevoegd aan de prognose zodra 100% geteld is?

3 likes

Een witte moeder en vader van school zijn sinds 2 jaar naar Nederland gemigreerd vanuit Zuid Afrika. En stemmen ook PVV. Ik snap daar helemaal niks van. Maar zij zijn natuurlijk expats

1 like

Wat bedoelen ze met ‘in de loop van de ochtend’ ook pff

Ze snappen denk ik het idee van democratie en rechtstaat gewoon niet? Dat als PVV met een kut anti-rechtstatelijk idee komt partijen daar niet gewoon mee in kunnen stemmen willen ze gewoon maar niet snappen. Of ze willen gewoon van de rechtstaat en democratie af, natuurlijk, om hun domme zin te krijgen.

Ik denk niet dat ze geframed worden als de oorzaak van de problemen maar meer als dat zij geen oplossingen gaan bieden voor de huidige problemen. Wat alsnog niet fair is natuurlijk want rechts heeft de afgelopen jaren de kansen gekregen om problemen op te lossen en links niet.

3 likes

En ik hoorde ze net ook zeggen dat de briefstemmen nog wel paar dagen kan duren??

Eigenlijk helemaal niet zo gek als het witte Zuid Afrikanen zijn. Die hebben een rijke geschiedenis vol ongelijkheid en racisme.

21 likes

Ja en ik denk ook een bepaalde mate van kortzichtigheid.

Fictief voorbeeld maar als een partij roept: wij willen minder belastingen, meer huizen, eigen bijdrage in de zorg afschaffen! Dan klinkt dat denk ik voor vrijwel alle kiezers als een goed idee. Alleen een groot deel van de kiezers heeft ook de capaciteit om een stapje verder te denken: hoe gaan we dat dan realiseren en bekostigen? En ten koste van wat gaat dan dan? Veel mensen hebben helemaal niet in de gaten dat als je het eigen risico in de zorg afschaft dat dat bekostigd moet worden door bijv. de premie omhoog te gooien, het basispakket uit te kleden, door te bezuinigen in andere sectoren etc.

3 likes

oh dat vind ik juist helemaal in het plaatje passen

ik voel me altijd zo hopeloos en gefrustreerd na de verkiezingen, wat een simpel racistisch kk land is dit toch

17 likes

Ik krijg met deze kleine verschillen echt flashbacks naar de presidentsverkiezingen in de VS van 2020 toen we dagenlang zaten te kijken of een of andere suburb van Atlanta gecalled zou worden

30 likes

Als Wilders de grootste wordt (hopelijk toch nog een wonder wil niks jinxen) dan komt het toch weer tot een patstelling om een coalitie te vormen.

2 likes

Ja dit @Whistle. (Witte) Expats zien zichzelf helemaal niet als migrant op de manier zoals rechts migranten ziet.

3 likes

Ik vind het juist heel typisch dat witte nl-ers die of all places zuid afrika kiezen om heen te emigreren pvv stemmen.

19 likes