Misschien ook wel omdat bij veel mensen hun opvattingen niet één duidelijk kader zijn? Bij veel mensen is de politieke voorkeur niet direct helemaal links of helemaal rechts te noemen denk ik. Mijn man heeft ‘vroeger’ ook wel eens VVD gestemd. Hij is daar ook echt mee opgevoed, terwijl mijn ouders altijd heel links stemde (SP en PvdD). Qua grote denkbeelden komen we allebei gek genoeg wel overeen. Daarom verbaasde het mij dat hij VVD stemde. Daar hebben we best veel discussies over gehad in het begin. Nu was het wel zo dat hij niet standaard VVD stemt, en sinds we samen zijn heeft hij dat ook niet meer gedaan. Waarschijnlijk ook wel omdat hij qua sociale en duurzame punten toch ‘linkser’ is en dat afgelopen jaren wel grote dingen waren. PVV/FvD stemmen zouden we allebei bij elkaar echt verschrikkelijk vinden. En CDA vond hij redelijke punten hebben, maar vanwege abortus/euthanasie zou hij het niet doen.
En qua relatie vind ik het belangrijker dat iemand een beetje linkser denkt op sociaal gebied. Dat hij me af en toe wil vervelen met verhalen over investeringen en crypto kan ik mee leven.
Lang verhaal kort: ik vind het wel uitmaken op wat voor punten iemand ‘anders’ denkt dan ik.