Tweede Kamerverkiezingen #3

Misschien ook wel omdat bij veel mensen hun opvattingen niet één duidelijk kader zijn? Bij veel mensen is de politieke voorkeur niet direct helemaal links of helemaal rechts te noemen denk ik. Mijn man heeft ‘vroeger’ ook wel eens VVD gestemd. Hij is daar ook echt mee opgevoed, terwijl mijn ouders altijd heel links stemde (SP en PvdD). Qua grote denkbeelden komen we allebei gek genoeg wel overeen. Daarom verbaasde het mij dat hij VVD stemde. Daar hebben we best veel discussies over gehad in het begin. Nu was het wel zo dat hij niet standaard VVD stemt, en sinds we samen zijn heeft hij dat ook niet meer gedaan. Waarschijnlijk ook wel omdat hij qua sociale en duurzame punten toch ‘linkser’ is en dat afgelopen jaren wel grote dingen waren. PVV/FvD stemmen zouden we allebei bij elkaar echt verschrikkelijk vinden. En CDA vond hij redelijke punten hebben, maar vanwege abortus/euthanasie zou hij het niet doen.

En qua relatie vind ik het belangrijker dat iemand een beetje linkser denkt op sociaal gebied. Dat hij me af en toe wil vervelen met verhalen over investeringen en crypto kan ik mee leven.

Lang verhaal kort: ik vind het wel uitmaken op wat voor punten iemand ‘anders’ denkt dan ik.

Huh Amsterdam is toch al binnen. D66 staat weer voor

14 likes

Amsterdam, Saba en Bonaire brengen weer wat positiviteit gelukkig

5 likes

En Hilversum nu ook! Let’s goooo :four_leaf_clover:

10 likes

Het voelt denk ik voor mensen wat beter enkel omdat de PVV dit keer door iedereen wordt uitgesloten. Hopelijk blijft dat zo.

1 like

Welke stemmen hebben we nu nog niet? St Eustatius, Venray, Almere en de briefstemmers, of nog meer?

1 like

halleluja Amsterdam!

(edit: en hilversum ook, hoera!)

19 likes

“Op deze uitslagen wachten we nog, met tussen haakjes wanneer die uitslag verwacht wordt:

• Venray (mogelijk vrijdag pas, gemeente houdt om 14.30 een persconferentie)
  • Almere (96 procent van de stemmen geteld, waarschijnlijk vandaag nog)
  • Sint-Eustatius (onbekend, maar waarschijnlijk vandaag nog)
  • Briefstemmers buitenland (maandag)”
1 like

Almere staat al wel op NOS. Als Venray hetzelfde stemt als in 2023 én alle kiesgerechtigden gaan stemmen dan zijn dat 9548 stemmen voor de PVV. Waarschijnlijk dus minder aangezien de opkomst geen 100% zal zijn en de PVV overal kleiner is geworden.

Dan vormen de briefstemmers de laatste grote groep en die hebben waarschijnlijk ook niet massaal PVV gestemd.

Dan toch D66 de grootste?

10 likes

Ik ben echt zo verbaasd. Ik ken best wat mensen in mijn omgeving met een immigratie achtergrond. Vrijwel al die mensen hebben PVV gestemd……. HOE DAN?!

5 likes

Ja ik was ook al aan het rekenen. Ik denk dat pvv zoals overal echt wel een stuk kleiner is geworden en d66 iets groter, dus zoveel verschil in stemmen zal er niet meer zijn in venray.

2 likes

Ik krijg echt Biden 2020 vibes van deze kleine verschillen en het binnendruppelen van uitslagen :melting_face:

Op mijn stembureau, traditioneel GL (/pvda) gebied, overweldigende winst voor d66 en enorm verlies voor glpvda. Hoop gezeik over de biljetten, kon de clichés niet meer aanhoren na een paar uur. Tellen ging mega snel en we hadden bezoek van een vader met een jochie van een jaar of 10. dat jochie was mega geïnteresseerd en hyped, echt cute! Heb ook wel eens complot gekkies of soeverein achtige types erbij gehad en dat was mega vervelend en afleidend, nu dus niet gelukkig.

10 likes

Sowieso vraag ik me af hoeveel van de PVV stemmers ook op PVV zouden stemmen als ik ze heel het verkiezingsprogramma vooraf voor zou lezen. De dingen die daar (keer op keer) instaan zijn echt om je dood te schamen.

5 likes

Sint Eustatius is gewonnen door NSC hahah

18 likes

Het wordt tijd dat we inzien dat de pvv stemmer de punten uit het verkiezings A4tje dus niet om je dood te schamen vinden. Iedereen blijft verbaasd en er gaat er vanuit dat er allemaal redelijke mensen verstopt zitten in dat electoraat, maar de waarheid is dat dat gewoon niet zo is. De gemiddelde Nederlander (te zien aan de uitslag) denkt echt alleen maar aan zichzelf of aan een versie die ze zouden willen zijn.

10 likes

Ja zat ook al te kijken. Als Venray qua opkomst en stemverdeling gelijk is aan 2023 zou dat betekenen 7270 voor de pvv en 1465 voor d66, dus loopt pvv 5805 stemmen in op d66.

Als de briefstemmers allemaal stemmen en stemmen volgens de prognose betekent dat dat 18,5% van 136.272 stemmen naar pvv gaat, dus 25.210 stemmen. En 17,2% van 136.272 stemmen naar d66, dus 23.438 stemmen. Daarmee loopt de pvv dan nog 1771 stemmen in op d66. Maar de opkomst zal lager zijn van de briefstemmers, dus het verschil waarschijnlijk kleiner.

Met Venray en de briefstemmers loopt pvv dan 5805+1771=7.576 stemmen in op d66, maar die staan meer dan 15.000 voor dus het wordt dan haast onmogelijk. Die 4% van Almere en paar honderd stemmen van St. Eustatius kunnen dat denk ik haast niet meer goedmaken.

Maar goed dit is natuurlijk koffiedik kijken, misschien stemmen Venray en de briefstemmers plots heel anders, dat kan natuurlijk. Maar ik ben voorzichtig hoopvol dat pvv niet gaat winnen.

14 likes

Ja ik snap er niks van, mijn schoonouders ook :sweat:

Ik weet het niet hoor. Ik heb 2 jaar terug best een aantal discussies op mijn toenmalige werk gevoerd met PVV stemmers die toch niet helemaal op de hoogte waren van de vele heftige uitspraken rondom bijv gender, discriminatie/racisme, digitale schandpalen en het terugtrekken van alle excuses voor het slavernijverleden. Alleen al de woordkeuze van sommige standpunten doet me echt huilen zo hard en onmenselijk.

Al die boomers waren vooral bezig met dat hun kinderen geen woning konden vinden (afgepakt door de bUitEnLAnDeRs) maar hadden voor het gemak even geen tijd gehad om het verkiezingsprogramma goed door te nemen.

7 likes

Ooooh, dus daarom dat vliegtuigje. Hij deed vast een proefvlucht. Die gaat straks lekker daarheen op vakantie.

IMG_1903

6 likes

Almere nu helemaal binnen, winst voor PVV, maar D66 gelukkig nog aan kop met 15.155 stemmen meer. Ben benieuwd naar de persconferentie van Venray.

8 likes