Venray klinkt me erg PVV in de oren.
Is ook helaas, pvv grootste lijkt me maarrr hoop erop dat ook daar pvv dermate in heeft geleverd
Waarom zijn zo veel van jullie verbolgen over wie en wat voor mensen er op de PVV stemmen? Gezien het daadwerkelijke aantal stemmen is het een beetje naïef om te denken dat je niemand kent die erop stemt. Sowieso heerst er denk ik een soort stereotype beeld van de PVV-stemmer, maar die zijn er in alle lagen van de samenleving.
Ik denk dat in sommige wijken van sommige steden je echt amper in contact komt met PVVers. Ik heb letterlijk nog nooit een PVV poster zien hangen. Denk dat Nederland best wel sociaal-economisch gesegregeerd is en dat zie je echt wel terugkomen in stemgedrag.
Je ziet op de stemkaart ook heel goed waar het de mensen goed gaat en waar niet (Limburg en oost Groningen waar de woningen nog betaalbaar zijn maar het leven kennelijk kut)
Echt hoor. Vorige keer kwam veel winst ook gewoon uit de Vinexwijken, zitten dus ook gewoon stemmers tussen die het hartstikke goed hebben.
Woningen zijn hier voor het merendeel van de mensen (toch meer lageropgeleiden/praktisch opgeleid) ook niet meer betaalbaar. En sowieso helaas meer bepaald type dat op Wilders stemt kennelijk ![]()
In mijn gemeente wonen heel veel ouderen die allemaal in de grootste villa’s wonen, samen of alleen, degelijk gekleed zijn en een mega vermogen hebben. Redelijk wat gelovige dorpen; je zou toch snel CDA of CU verwachten. Toch is de PVV de grootste en was het de vorige keer ook. Had er eerder nooit bij stilgestaan.
Er is ook heel weinig kleur moet ik zeggen en ik zie helaas weinig vrouwen met hoofddoeken rondlopen.
Dus het klopt idd wel wat je zegt, ze zitten overal van jong naar oud, arm en rijk, alle soorten - en blijkt dus zelfs dat mensen met een migratieachtergrond op PVV kunnen stemmen.
Ik kan me toch zo boos maken dat er jarenlang vvd gestemd wordt, ongeacht de puinhoop die ze er van maken. 15 jaar lang mogen ze regeren en toch wordt er nog steeds op gestemd. Ik merk ook dat ik dit misschien nog wel zwaarder aanreken dan de pvv-stemmers. Die trappen “gewoon” in hun populistische praatjes, maar van “de” vvd stemmer verwacht gewoon iets meer weldenkendheid. Wat moet de vvd wél doen willen ze een keer afgerekend worden voor hun wanbeleid.
Das waar, ik weet niet maar ik wordt altijd een beetje verdrietig als ik aan Limburg denk.
Zo weinig potentie, zoveel laagopgeleiden, zo veel generationele armoede.
Zou echt niet weten hoe je het daar minder kut krijgt?
Ik denk eigenlijk dat deze mensen helemaal niet vinden dat er een puinhoop van gemaakt is.
Woningnood? Geen last van in hun afbetaalde huis. Klimaat? Boeie. Onderwijs? Geen kinderen die nog naar school gaan, dus boeiend. Etc etc
Als ik naar vvd stemmers om me heen kijk worden zij niet persoonlijk hard geraakt door beslissingen.
Omdat het echt mega eng gedachtegoed is en ik me niet kan voorstellen dat je daar met je volle verstand op stemt. Ik hoef ze ook niet te kennen, tbh
Ik woon technisch gezien in één van de rijkste buurten van Den Haag en hier zitten alleen maar PVV-ers. Maar misschien is Den Haag ook weer een stad apart…
Dus abortus?
Ik woon in Limburg en trust me I’m tired. Ben altijd in de minderheid, zoveel mensen om me heen stemmen (extreem) rechts. En die mensen hebben het echt niet allemaal slecht hoor. Een gedeelte wel, zeg de oude SP-stemmer, maar groot gedeelte is gewoon een anti-establishment stem of puur tegen de buitenlander. Je kunt veel zeggen over in een dorp wonen maar sociaal economisch wel echt minder gesegregeerd. Idd weinig mensen die hebben gestudeerd en velen met praktische beroepen die gevoeliger zijn voor populisme. Ik werk in de buurt van Utrecht en heb ook het idee dat collegas daar veel meer in een bubbel zitten va allemaal goedbetaalde baan met veel voordelen, progressiever etc.
@Tristaina dit ja. De VVD regeert maar de problemen zijn de schuld van links.
Yesilgoz die stond te dansen omdat ze maar 2 zetels kwijt zijn vond ik ook echt ‘bijzonder’
Waarschijnlijk ben ik tering naïef en zit ik er als de volledige uitslag per buurt te zien is compleet naast hoor haha.
Misschien is het ook niet zo zeer dat ze er niet zijn, maar dat ze er hier niet voor uit durven komen? Denk dat het wel sociaal gênant is hier om ervoor uit te komen? Dit is trouwens niet een echt rijke buurt hoor, gewoon normaal, maar wel hoogopgeleid en veel vrouwen. Volgens mij wordt er in de rijkere buurten wel rechtser gestemd, is de vvd vaak ook groter.
Vorige verkiezingen gingen er 7000 stemmen naar PVV in Venray, dus als die lijn doorzet is er nog niets aan de hand gelukkig.
Ze schijnen op een gegeven moment zelfs gedanst te hebben op Douwe Bob notabene ![]()
Pfff. Ik ken ook een witte kerel met een Amerikaans-Congolese vrouw die sinds een paar jaar bij hem in NL woont. Hij stemt PVV en zegt dat hij hiermee zijn kinderen beschermt. Zijn vrouw en kinderen hebben allemaal een donkere huidskleur. Het is krankzinnig en onlogisch en toch verbaast het me niet meer.
edit: dit was een reactie op de post van @DikkeKip
Ja ik ook
En ook eurovision vibes een beetje, vooral omdat het verschil nu ineens 15.000 is. Voelt een beetje alsof de public vote ineens binnenkomt