Tweede Kamerverkiezingen #3

Hopen dat kabinet Rob1 daar een van de nieuwe steden gaat bouwen!

19 likes

Ik heb dan goed nieuws want iets ten westen van die circel komt een heel nieuw dorp Cortelande in gemeente Zuidplas (tussen Gouda en Rotterdam)

2 likes

Dit ja. Ik denk echt dat dit het maximaal haalbare was tov de vorige verkiezingsuitslag. De vorige coalitie heeft ruim 30 zetels ingeleverd. Teleurstellend dat pvdagl heeft ingeleverd en dat het blijkbaar en geen drol uitmaakt wat de VVD doet en een flink deel van NL blijkbaar stockholmsyndroom heeft.
Ik heb wel hoop voor Jetten als premier, het lijkt mij iig een capabele leider en toch mooi als we een eerste queer premier hebben

3 likes

Gisteren zeiden ze bij de NOS ook wel dat GL-PVDA de mensen voor wie hun plannen het meeste helpen (armere bevolking) niet bereiken, dus dat hoger opgeleiden vooral op hen stemmen.

Zie het om me heen ook wel hoor, beetje de American Dream mentaliteit: nu niet breed hebben, maar rechts stemmen want hypotheekrenteaftrek en erfbelasting en ‘Als ik dan vermogen heb met bitcoin heb ik er profijt van’.

Die mensen zien niet in dat het rijk zijn waar de rechtse partijen voor strijden meer dan 2x modaal is en 4 woningen bezitten, niet Henk en Ingrid met hun rijtjeswoning.

15 likes

jij mag nooit meer voorspellen :cry:

2 likes

Kunnen ze geen nieuwe stad rond Eindhoven bouwen zodat al die yuppen niet over de grens naar België komen en de prijzen nog meer opdrijven :melting_face:

Het kan dus nog wel even spannend blijven als de briefstemmen maandag pas bekend zullen worden?

Ik blijf goede hoop houden

“Inmiddels is 98,9 procent van de stemmen geteld. Alleen Venray, Saba en Sint-Eustatius hebben nog geen uitslagen (of tussenstand) doorgegeven. Ook moeten de briefstemmen vanuit het buitenland nog geteld worden. Daarnaast zijn Amsterdam, Almere en Hilversum nog niet klaar met tellen, al hebben ze eerder wel een tussenstand doorgegeven.”

1 like

Plus het thema klimaat is een gevoelige waar veel mensen niet aan willen en daar speelt rechts ook lekker op in.

Henk en Ingrid die gewoon een stukkie vlees op de BBQ willen blijven doen, in de winter lekker de houtkachel aansteken en ach “al die klimaatdrammers” moeten eens normaal doen.

5 likes

ja21 en fvd zijn toch geen haar beter dan de pvv en die zijn wel flink gegroeid, dus nog net zo verrot als het was.

9 likes

Misschien ook wel omdat bij veel mensen hun opvattingen niet één duidelijk kader zijn? Bij veel mensen is de politieke voorkeur niet direct helemaal links of helemaal rechts te noemen denk ik. Mijn man heeft ‘vroeger’ ook wel eens VVD gestemd. Hij is daar ook echt mee opgevoed, terwijl mijn ouders altijd heel links stemde (SP en PvdD). Qua grote denkbeelden komen we allebei gek genoeg wel overeen. Daarom verbaasde het mij dat hij VVD stemde. Daar hebben we best veel discussies over gehad in het begin. Nu was het wel zo dat hij niet standaard VVD stemt, en sinds we samen zijn heeft hij dat ook niet meer gedaan. Waarschijnlijk ook wel omdat hij qua sociale en duurzame punten toch ‘linkser’ is en dat afgelopen jaren wel grote dingen waren. PVV/FvD stemmen zouden we allebei bij elkaar echt verschrikkelijk vinden. En CDA vond hij redelijke punten hebben, maar vanwege abortus/euthanasie zou hij het niet doen.

En qua relatie vind ik het belangrijker dat iemand een beetje linkser denkt op sociaal gebied. Dat hij me af en toe wil vervelen met verhalen over investeringen en crypto kan ik mee leven.

Lang verhaal kort: ik vind het wel uitmaken op wat voor punten iemand ‘anders’ denkt dan ik.

Huh Amsterdam is toch al binnen. D66 staat weer voor

14 likes

Amsterdam, Saba en Bonaire brengen weer wat positiviteit gelukkig

5 likes

En Hilversum nu ook! Let’s goooo :four_leaf_clover:

10 likes

Het voelt denk ik voor mensen wat beter enkel omdat de PVV dit keer door iedereen wordt uitgesloten. Hopelijk blijft dat zo.

1 like

Welke stemmen hebben we nu nog niet? St Eustatius, Venray, Almere en de briefstemmers, of nog meer?

1 like

halleluja Amsterdam!

(edit: en hilversum ook, hoera!)

19 likes

“Op deze uitslagen wachten we nog, met tussen haakjes wanneer die uitslag verwacht wordt:

• Venray (mogelijk vrijdag pas, gemeente houdt om 14.30 een persconferentie)
  • Almere (96 procent van de stemmen geteld, waarschijnlijk vandaag nog)
  • Sint-Eustatius (onbekend, maar waarschijnlijk vandaag nog)
  • Briefstemmers buitenland (maandag)”
1 like

Almere staat al wel op NOS. Als Venray hetzelfde stemt als in 2023 én alle kiesgerechtigden gaan stemmen dan zijn dat 9548 stemmen voor de PVV. Waarschijnlijk dus minder aangezien de opkomst geen 100% zal zijn en de PVV overal kleiner is geworden.

Dan vormen de briefstemmers de laatste grote groep en die hebben waarschijnlijk ook niet massaal PVV gestemd.

Dan toch D66 de grootste?

10 likes

Ik ben echt zo verbaasd. Ik ken best wat mensen in mijn omgeving met een immigratie achtergrond. Vrijwel al die mensen hebben PVV gestemd

. HOE DAN?!

5 likes

Ja ik was ook al aan het rekenen. Ik denk dat pvv zoals overal echt wel een stuk kleiner is geworden en d66 iets groter, dus zoveel verschil in stemmen zal er niet meer zijn in venray.

2 likes