Tweede Kamerverkiezingen #3

Ik krijg echt Biden 2020 vibes van deze kleine verschillen en het binnendruppelen van uitslagen :melting_face:

Op mijn stembureau, traditioneel GL (/pvda) gebied, overweldigende winst voor d66 en enorm verlies voor glpvda. Hoop gezeik over de biljetten, kon de clichés niet meer aanhoren na een paar uur. Tellen ging mega snel en we hadden bezoek van een vader met een jochie van een jaar of 10. dat jochie was mega geïnteresseerd en hyped, echt cute! Heb ook wel eens complot gekkies of soeverein achtige types erbij gehad en dat was mega vervelend en afleidend, nu dus niet gelukkig.

10 likes

Sowieso vraag ik me af hoeveel van de PVV stemmers ook op PVV zouden stemmen als ik ze heel het verkiezingsprogramma vooraf voor zou lezen. De dingen die daar (keer op keer) instaan zijn echt om je dood te schamen.

5 likes

Sint Eustatius is gewonnen door NSC hahah

18 likes

Het wordt tijd dat we inzien dat de pvv stemmer de punten uit het verkiezings A4tje dus niet om je dood te schamen vinden. Iedereen blijft verbaasd en er gaat er vanuit dat er allemaal redelijke mensen verstopt zitten in dat electoraat, maar de waarheid is dat dat gewoon niet zo is. De gemiddelde Nederlander (te zien aan de uitslag) denkt echt alleen maar aan zichzelf of aan een versie die ze zouden willen zijn.

10 likes

Ja zat ook al te kijken. Als Venray qua opkomst en stemverdeling gelijk is aan 2023 zou dat betekenen 7270 voor de pvv en 1465 voor d66, dus loopt pvv 5805 stemmen in op d66.

Als de briefstemmers allemaal stemmen en stemmen volgens de prognose betekent dat dat 18,5% van 136.272 stemmen naar pvv gaat, dus 25.210 stemmen. En 17,2% van 136.272 stemmen naar d66, dus 23.438 stemmen. Daarmee loopt de pvv dan nog 1771 stemmen in op d66. Maar de opkomst zal lager zijn van de briefstemmers, dus het verschil waarschijnlijk kleiner.

Met Venray en de briefstemmers loopt pvv dan 5805+1771=7.576 stemmen in op d66, maar die staan meer dan 15.000 voor dus het wordt dan haast onmogelijk. Die 4% van Almere en paar honderd stemmen van St. Eustatius kunnen dat denk ik haast niet meer goedmaken.

Maar goed dit is natuurlijk koffiedik kijken, misschien stemmen Venray en de briefstemmers plots heel anders, dat kan natuurlijk. Maar ik ben voorzichtig hoopvol dat pvv niet gaat winnen.

14 likes

Ja ik snap er niks van, mijn schoonouders ook :sweat:

Ik weet het niet hoor. Ik heb 2 jaar terug best een aantal discussies op mijn toenmalige werk gevoerd met PVV stemmers die toch niet helemaal op de hoogte waren van de vele heftige uitspraken rondom bijv gender, discriminatie/racisme, digitale schandpalen en het terugtrekken van alle excuses voor het slavernijverleden. Alleen al de woordkeuze van sommige standpunten doet me echt huilen zo hard en onmenselijk.

Al die boomers waren vooral bezig met dat hun kinderen geen woning konden vinden (afgepakt door de bUitEnLAnDeRs) maar hadden voor het gemak even geen tijd gehad om het verkiezingsprogramma goed door te nemen.

7 likes

Ooooh, dus daarom dat vliegtuigje. Hij deed vast een proefvlucht. Die gaat straks lekker daarheen op vakantie.

IMG_1903

6 likes

Almere nu helemaal binnen, winst voor PVV, maar D66 gelukkig nog aan kop met 15.155 stemmen meer. Ben benieuwd naar de persconferentie van Venray.

8 likes

Venray klinkt me erg PVV in de oren.

9 likes

Is ook helaas, pvv grootste lijkt me maarrr hoop erop dat ook daar pvv dermate in heeft geleverd

1 like

Waarom zijn zo veel van jullie verbolgen over wie en wat voor mensen er op de PVV stemmen? Gezien het daadwerkelijke aantal stemmen is het een beetje naïef om te denken dat je niemand kent die erop stemt. Sowieso heerst er denk ik een soort stereotype beeld van de PVV-stemmer, maar die zijn er in alle lagen van de samenleving.

35 likes

Ik denk dat in sommige wijken van sommige steden je echt amper in contact komt met PVVers. Ik heb letterlijk nog nooit een PVV poster zien hangen. Denk dat Nederland best wel sociaal-economisch gesegregeerd is en dat zie je echt wel terugkomen in stemgedrag.

Je ziet op de stemkaart ook heel goed waar het de mensen goed gaat en waar niet (Limburg en oost Groningen waar de woningen nog betaalbaar zijn maar het leven kennelijk kut)

1 like

Echt hoor. Vorige keer kwam veel winst ook gewoon uit de Vinexwijken, zitten dus ook gewoon stemmers tussen die het hartstikke goed hebben.

2 likes

Woningen zijn hier voor het merendeel van de mensen (toch meer lageropgeleiden/praktisch opgeleid) ook niet meer betaalbaar. En sowieso helaas meer bepaald type dat op Wilders stemt kennelijk :crazy_face:

1 like

In mijn gemeente wonen heel veel ouderen die allemaal in de grootste villa’s wonen, samen of alleen, degelijk gekleed zijn en een mega vermogen hebben. Redelijk wat gelovige dorpen; je zou toch snel CDA of CU verwachten. Toch is de PVV de grootste en was het de vorige keer ook. Had er eerder nooit bij stilgestaan.

Er is ook heel weinig kleur moet ik zeggen en ik zie helaas weinig vrouwen met hoofddoeken rondlopen.

Dus het klopt idd wel wat je zegt, ze zitten overal van jong naar oud, arm en rijk, alle soorten - en blijkt dus zelfs dat mensen met een migratieachtergrond op PVV kunnen stemmen.

1 like

Ik kan me toch zo boos maken dat er jarenlang vvd gestemd wordt, ongeacht de puinhoop die ze er van maken. 15 jaar lang mogen ze regeren en toch wordt er nog steeds op gestemd. Ik merk ook dat ik dit misschien nog wel zwaarder aanreken dan de pvv-stemmers. Die trappen “gewoon” in hun populistische praatjes, maar van “de” vvd stemmer verwacht gewoon iets meer weldenkendheid. Wat moet de vvd wél doen willen ze een keer afgerekend worden voor hun wanbeleid.

19 likes

Das waar, ik weet niet maar ik wordt altijd een beetje verdrietig als ik aan Limburg denk.

Zo weinig potentie, zoveel laagopgeleiden, zo veel generationele armoede.

Zou echt niet weten hoe je het daar minder kut krijgt?

2 likes

Ik denk eigenlijk dat deze mensen helemaal niet vinden dat er een puinhoop van gemaakt is.

Woningnood? Geen last van in hun afbetaalde huis. Klimaat? Boeie. Onderwijs? Geen kinderen die nog naar school gaan, dus boeiend. Etc etc

Als ik naar vvd stemmers om me heen kijk worden zij niet persoonlijk hard geraakt door beslissingen.

7 likes

Omdat het echt mega eng gedachtegoed is en ik me niet kan voorstellen dat je daar met je volle verstand op stemt. Ik hoef ze ook niet te kennen, tbh

2 likes