Uitvaartwensen

Heb je hier al wel eens over nagedacht? En zo ja, wat zijn je wensen?

Mijn voorkeur gaat uit naar cremeren (na verwijdering van nog bruikbare organen! Goeie @Opheliac) Ik zou dan heel graag willen dat het grootste gedeelte van mijn as uitgestrooid wordt op of bij zee, en een gedeelte mag beschikbaar blijven voor als mensen het in een urn of sieraad ofzo willen verwerken. Zo niet, dan alles uitstrooien. Ik zie dan wel voor me dat als mijn nabestaanden me willen gedenken, ze een mooie strandwandeling daar gaan maken en zich herinneren hoe enorm veel ik van het strand / de zee hield. Nuance; als as heel verontreinigend blijkt te zijn of slecht voor dieren, dan niet uitstrooien.

Als afscheidsmoment zou ik het best mooi vinden als mensen samenkomen, maar alleen de mensen waar ik ook echt iets mee had / contact mee had. Geen ramptoeristen.

Vegan hapjes, mijn favoriete muziek (misschien zelfs gewoon mā€™n random favorietenlijst van Spotify, als dat tegen die tijd nog bestaat, dat is wat ik het meeste luisterde) en mooie herinneringen ophalen. Liefst wel in een beetje een vrolijke, liefdevolle sfeer.

Er hoeft geen zwart gedragen te worden, men mag komen hoe ze willen. Bloemen vind ik een beetje zonde / niet zo duurzaam, dus dat hoeft van mij niet zo nodig.

Wel zou ik, als ik het ooit officieel opschrijf ofzo, erbij zetten:

Ik ben er niet meer, ik merk het niet meer. Dit waren mijn wensen toen ik leefde, maar als het voor jou (nabestaande) niet goed voelt en je hebt liever een graf dat je kunt bezoeken als aandenken; doe maar. Het is voor jou afscheid nemen en afsluiten.

Je hoort vaak dat nabestaanden het heel moeilijk vinden als er geen duidelijke wensen zijn, omdat ze dan in hun verdriet dat ook nog moeten bepalen. Maar ik vind toch dat de keuze voor cremeren / begraven uiteindelijk bij hen moet liggen omdat het voor hen nog een ding blijft zegmaar.

Ben heel benieuwd of meer mensen hier wel eens over na hebben gedacht en zo ja, hoe je 't zou willen!

2 likes

Ik weet alleen dat ik bier en bitterballen wil ipv koffie en cake. En cremeren/begraven maakt me weinig uit, als eerst mn organen maar even worden geoogst voor donatie. Verder moeten mn nabestaanden het doen zoals zij het willen. En er moet Hazes gedraaid worden!!!

Ik wil dit: https://www.boredpanda.com/biodegradable-burial-pod-memory-forest-capsula-mundi/ (al heb ik geen idee of dat al kan/mag in NL, ik hoop tegen de tijd dat ik dood ben wel.

Dit nummer moet gedraaid worden: https://www.youtube.com/watch?v=JDd_BRlevbE

En ik heb liever dat ze met zā€™n allen een borrel op me gaan drinken dan een koffietafel met droge cake. Verder mogen mijn nabestaanden het helemaal doen zoals zij willen, zij hebben er meer aan dan ik zelf.

1 like

Dat vind ik ook heel mooi ja! In elk geval het idee van ā€˜terugkeren naar de natuurā€™.

1 like

Ik zou liever niet begraven willen worden, omdat dit zoveel plek vraagt. Begraven vind ik heel gek eigenlijk, omdat we ruimte maken voor nieuwe mensen door te sterven maar deze ruimte toch opeisen door in de grond te gaan liggen. Cremeren vind ik mooier.

Verder weet ik alleen dat ik vegan hapjes wil. De uitvaart is vooral voor de nabestaanden dus als zij zich prettig voelen met een mis in de kerk, dan prima.

Muziek ga ik me eens in verdiepen, ik heb veel diensten meegemaakt en veel muziek is hetzelfde. Weet alleen zelf niet zo goed waar ik het meest mee heb voor zoā€™n moment. Hmmm.

Gezellig topic.

Ik wil het nummer tuinen van het licht van david budha. En eh lekker eten ofzo.

2 likes

Dit vind ik echt een hele mooie gedachte, voor mij een eye-opener

1 like

Als je dit zo leest, vraag ik me af: welke mensen willen Ć¼berhaupt droge cake en treurige mensen op hun uitvaart? Iedereen, ook ik, wil toch liever een feestje met al je lievelingseten? Ik hoop zelfs dat ze een slideshow maken met debiele selfies ofzo zodat mensen kunnen lachen en zeggen ā€˜o ja, altijd als ze op de wc zat stuurde ze selfiesā€™

11 likes

Ik was laatst bij een uitvaartdienst van een heel jong persoon en toen dacht ik indd weer: ik moet er zelf ook eens over na gaan denken, het kan Ć©cht zo voorbij zijnā€¦

Zelf zou ik graag gecremeerd willen worden. Puur omdat nabestaanden dan geen ā€˜ā€˜lastā€™ā€™ van mijn graf hebben, dat ze het niet schoon hoeven te maken enzo. Ik zou wel ergens uitgestrooid willen worden, maar waar weet ik niet zo goed. Er is bij ons in het dorp wel een speciaal ā€˜uitstrooiveldjeā€™ en opzich vind ik dat wel een mooi idee. Dan kunnen de nabestaanden nog wel ergens naartoe om mij te herdenken, mochten ze dat willen.

Wat al meer mensen zeiden: ik ben ook meer voor een borrel met lekkere hapjes achteraf. Ook meer zo van: het is even verdrietig, maar maak er ook nog iets moois van! En omdat iedereen wel weet dat ik wel van een drankje houd haha.

Qua muziekā€¦ Ik heb wel een aantal nummers die ik erg mooi vind:
-weg-

Denk nog wel meer, maar kan er zo even niet op komen. Ik wil ook weer niet tĆ© afgezaagde nummers eigenlijkā€¦

Bij die uitvaartdienst waar ik het over had, lieten ze voorafgaand aan de dienst allerlei fotoā€™s van diegene met familie en vrienden zien. Dat vind ik ook wel wat. En dan niet alleen de mooie fotoā€™s, ook gewoon rare fotoā€™s van het stappen enzo haha.

Oh en van mij mogen ze ook al mijn organen hebben die ze nog kunnen gebruiken!

1 like

Venice :heart:ļø

1 like

Ik heb alles uitgebreid op papier staan. Ik heb weinig met crematies, maar ik wil alles zoveel mogelijk geregeld hebben zodat mn nabestaanden zo weinig mogelijk hoeven te doen.

Ik wil gecremeerd worden. Er moeten 3 nummers worden gespeeld en een opname van een gedicht. Ik heb een enorme hekel aan speeches waarin de overledene compleet opgehemeld wordt, dus ik heb iemand aangewezen die mag speechen. Ben er redelijk zeker van dat die gewoon de waarheid over me vertelt.

Verder wil ik geen bloemen (zonde vh geld en ik heb hooikoorts). En de gastenlijst gaat heel erg beperkt zijn. Ik ben tijdens mijn ziekte door bepaalde mensen behoorlijk in de steek gelaten en die zijn niet uitgenodigd. Dat gaat bij sommige mensen niet goed vallen (want het zijn mensen die best dichtbij horen te staan), maar dat boeit me niet. Als je bij leven er niet voor me bent, hoef je ook niet aan mn kist te staan.

14 likes

Dat! Goed dat je daarvoor durft te kiezen, genoeg mensen die dat niet doen. Ben het helemaal met je eens.

2 likes

Toch is het best moeilijk hoor. Zo zijn er mensen waar ik geen contact mee heb (en wil) en die kinderen hebben waar ik altijd een hele goede band mee heb gehad. Wat doe je daarmee? Daarnaast zijn er mensen die echt boos gaan worden, omdat bepaalde personen geen kaart gaan krijgen. Want ja dat ā€˜hoortā€™ en ze uberhaupt niet willen snappen waarom ik een probleem met die mensen heb. Aan de ene kant vind ik dat hun probleem, maar goed, ik vind het ook geen fijn idee als mijn vriend een enorme bak bagger over zich heen krijgt vanwege dit.

Inderdaad eerst mijn organen eruit. Heel misschien dat ik er later nog eens over na denk om mā€™n lichaam beschikbaar te stellen aan de wetenschap, maar denk niet dat ik dat nu wil.

Voor de uitvaart zelf: bier, bitterballen, kaasstengels, en mijn Spotify-lijst: ik ā€˜durfā€™ bijna nooit mijn muziek op te zetten waar anderen bij zijn omdat ik dan weer bang ben dat anderen het stom vinden, maar als ik dood ben maakt het toch niet uit.

Iedereen die wil mag komen en iedereen mag komen hoe hij wilt: in het zwart, kleurig, met of zonder bloemen.

En daarna cremeren, maakt mij niet zoveel uit wat er met de as gebeurt.

1 like

Ik snap het dilemma wel idd, lastig hoor. Maar ik vind wel dat je gelijk hebt, mensen die er tijdens je leven niet voor je geweest zijn hoeven ook niet hypocriet te komen doen na je dood.

Samenvatting

Vriendin van me heeft het gehad met haar bruiloft, sommige familieleden niet uitgenodigd en andere wel. Degenen die niet uitgenodigd waren stonden niet achter het huwelijk, maar waren wel diep beledigd dat ze niet mochten komen om gratis te vretenā€¦ :scream: triest vind ik, zulke dingen

1 like

Pfoeā€¦ Qua liedjes die er gespeeld moeten worden weet ik het wel zo ongeveer. Ik wil ook wel begraven worden en niet gecremeerd denk ik. Heb er zelf nog niet zo heel veel over nagedacht eigenlijk.

Dit zou echt iets voor mij zijn. :grin:

2 likes

Ik wil graag dat ā€œThe book of loveā€ van Peter Gabriel wordt gedraaid. Verder nog niet goed over nagedacht.

Ik wil zo snel mogelijk na mijn overlijden gecremeerd worden. Geen afscheid, niks. Mensen die mij kenden worden niet op de hoogte gebracht, geen advertentie, geen kaart. Ik wil gewoon dat mensen na een paar jaar zich afvragen wat er met me gebeurd is en dan komen ze er vanzelf wel achter.
Mā€™n centen gaan op aan een dure jurk en een visagist, zodat ik wel op en top glamour gecremeerd word.

7 likes

Weet je wat ik daar nou zo jammer aan vind? Dat je zelf dus helemaal niks meer mee krijgt van hoe mensen op het nieuws reageren als ze er eindelijk achter komen. :grin: Eigenlijk is het principe van een crematie ook best raar: degene waar het om gaat, krijgt er zelf niks meer van mee. Heb weleens gezien (in een film ofzo?) dat iemand die al heel oud was, alvast zn eigen crematie regelde terwijl hij er zelf bij was. Lijkt me best grappig om dan te horen wat mensen over je zouden zeggen enzo.

2 likes