Uitvaartwensen

Dat was ook mijn eerste gedachte over het verdwijnen van EGF! :joy:

Ik kwam er laatst achter dat zelfs verwijderde chats op facebook schijnbaar terug te lezen zijn. Ik verwijder chats altijd meteen, maar dat schijnt bij facebook dus niet uit te maken.

Ja je online leven is eigenlijk wel iets geks. Hoorde laatst van een collega dat hij van die (automatische) uitnodigingen kreeg om een app te spelen van iemand die toen net was overleden, dat soort dingen zijn dan best wel raar.

Mijn oma heeft dat gedaan, ik vond het best wel gek. Je moet alsnog op een plank als je gecremeerd wordt dus het is niet enkel de wade helaas

Alhoewel ik begraven en cremeren beide luguber vind, wil ik gecremeerd worden.

Verder moet iedereen die naar mijn begrafenis komt in het zwart en netjes gekleed. Ik wil alleen maar witte bloemen bij mijn kist en het liefst rozen. Na de dienst wil ik dat iedereen bij een restaurant samen gaat borrelen met een glas wijn en dat er lekkere hapjes zijn.

Qua muziek maakt het me niet zoveel uit eigenlijkā€¦ mijn nabestaanden mogen bepalen wat zij passend vinden.

Wat gek eigenlijk om dit zo te bedenken

1 like

Ik wil een zo goedkoop mogelijke kist die zo snel mogelijk dicht moet. Het liefst wil ik dat mijn meest dierbare mensen me ook al niet zien. Zo wil ik door niemand herinnert worden.

Gecremeerd en uitgestrooid waar mn opa ook ligt, bij een groepje dode bomen op de grens van de hei en het bos bij Hoog Soeren (Veluwe).

Geen condoleance voor de familie, zo op een rijtje moeten staan en een uur of meer opzitten en pootjes geven is echt een marteling en verschrikkelijk, heeft niets te maken met steun. Mensen die steun willen geven komen maar 1 voor 1 in de weken daarna wanneer ze alleen moeten zijn en het echt moeilijk wordt.

Vega hapjes. Sowieso mini pizzaā€™s, kaas en heel veel soorten chips. In elk geval ketchupchips.
En taart.

Muziek mag eigenlijk alles van John Mayer zijn, maar in elk geval Youā€™re gonna live forever in me.
Typhoon - liefste, omdat dat het nummer van mn vriend en mij is.
Taylor Swift - 22, omdat het een running gag is dat ik al 11 jaar zeg dat ik mn 22e verjaardag vier als ik jarig ben.
Verder gewoon iets waar iemand een leuke herinnering aan heeft met mij.

Bloemen en kleding heb ik geen voorkeur in. Behalve dat ik geen lelies wil, want die dingen stinken als de tyfus.

1 like

Heb ook alles op papier staan.
Voor nu is het begraven omdat ik weet dat mn moeder dat heel belangrijk vind en ik mn broer en zus de ellende van Mn moeder niet wil aan doen.
Zodra Mn moeder er niet meer is wordt het cremeren.

Wil geen koffie en cake maar drank en hapjes.
Mensen mogen best speechen en wilde verhalen over me vertellen.
Wil dat mensen gaan lachen om Mn leven, dat ik het goed heb gehad en alles heb gedaan wat ik wilde .

Uitnodigingen laat ik aan Mn ouders over heb wel een selecte groep die moet komen maar de rest is voor hen. Merk er toch niks van .

Mn vader heeft ook een hele lijst gemaakt waar Mn moeder het niet mee eens is .
Hij en ik zijn nogal van de donkere humor dus ik zei een keer voor de grap ā€˜ We zouden eigenlijk voor de lol een opname van je moeten maken dat je op hout klopt en schreeuwt laat me er uit ik leef nog!ā€™ Mn vader viel van zn stoel van het lachen maar Mn moeder kon het niet waarderen.
Hij heeft dit nu voor de grap op zn lijst gezet ā€¦

6 likes

Sowieso wil ik begraven worden. Verder wil ik graag muziek, mijn all time favorites (dus vooral veel fleetwood mac, oude soul en MJ). En veel wijn. En bitterballen.

Verder hoeft er niet perse gespeeched te worden en wil ik het klein en intiem. Maar het hoeft niet stug, hopelijk slaat iedereen een extra borreltje achter over zodat het wat losser wordt allemaal. En geen zwart qua kleding. Oh en bloemen, love bloemen!

1 like

Ik wil graag gecremeerd worden en daarna in een mooie urn zodat ik bij mijn familie kan blijven. Ik weet niet zo goed waarom maar dat zou ik graag willen. Ook al zetten ze me ergens achterin een kast. Ik wil graag veel mooie witte bloemen. De enige liedjes die gedraaid hoeven te worden zijn: Oceaan - Racoon en Droomland - Hazes en Paul de Leeuw.

Ik wil geen open kist nadat ik ben overleden. En ook geen speech. Als mensen mooie woorden hebben voor mij, mogen ze mij die vertellen wanneer ik nog leef. En ik zal zorgen voor geld waarmee iedereen lekker uit eten kan gaan bij mijn favoriete indonesische restaurant. Als mijn familie nog wensen heeft mogen ze die natuurlijk uitvoeren. Ik heb maar een heel klein clubje mensen om me heen, dus dat zal wel goed komen.

Volgensmij moet ik dit in de map van mijn overlijdensverzekering opschrijven en niet op een forum :joy:

2 likes

Ik wil gecremeerd worden, maar ben donor dus nadat er mogelijk organen verwijderd zijn voor donatie.
Ik hoef geen mooie kist, geen luxe uitvaart, niet veel bloemen, heb liever dat mensen het aan een door mij bepaald goed doel geven (WSPA ofzo), daarna een deel van uitstrooien in de oceaan zodat ik overal een beetje ā€œbenā€. De rest mogen mā€™n nabestaanden houden en mee doen wat ze willen.
Racoon - Oceaan (@Goldielox hehe toevallig) als muziek.

2 likes

Je kunt je uitvaartwensen gewoon in een brief schrijven en dat ergens neerleggen in je huis. Als je een testament hebt kun je het ook aan je testament laten naaien bij de notaris.

Stom dat je het niet eerder kunt laten uitkeren. Ik denk zelf dat ik geen verzekering neem, ik zorg zelf wel dat ik genoeg heb. Maar goed nu heb ik dus niet eens geld om dood te gaan.
Vaak zie je dat de uitvaartkosten alsnog hoger zijn dan de verzekering. Die kosten worden dan betaald van jouw erfenis en worden afgetrokken bij de erfbelasting. De uitkering van de verzekering wordt er weer bij opgeteld. De meeste uitvaarten die ik zie zijn tussen de 10.000 en 15.000 euro en dat zijn echt geen bijzondere uitvaarten ofzo. Echt heel heftig.

1 like

Als je bij monuta verzekerd bent, kan je het ook in hun archief laten stoppen. Dag mapje gaat dan mee met de uitvaartbergeleider als hij bij je familie komt na je overlijden. Verder heb ik zelf ene documentje oo mijn telefoon staan, en een papiertje in mijn paspoorthoesje hahaha. Ben nogal van controle in dingen, vandaar hahaa

1 like

Ik ben op het moment aan het nadenken over mijn eigen uitvaart. Allereerst, zojuist dacht ik wie van ons in dit topic zou nu niet meer leven? Hopelijk wij allemaal nog!

Tot nu toe ben ik bezig met de volgende onderwerpen in mijn document (nu nog simpel via Google Drive):

  • Resomeren
  • Lijkwade met opbaarplank
  • Catering
  • Muziek
  • Kledingkeuze
  • Condoleance
  • Uitnodiging

De laatste drie onderwerpen zijn er bijgekomen via dit topic. Verder probeer ik nog uit te zoeken wat er nog meer relevant is om vooraf uit te zoeken. Volgens mij komt er echt heel veel kijken bij een uitvaart.

3 likes

Ik ben nu zelf een uitvaart aan het organiseren en ga naar aanleiding hiervan met name zorgen voor een Excel met adresgegevens voor wie tegen die tijd een kaart/uitnodiging moet krijgen (ook handig voor mezelf voor kaarten versturen etc. trouwens) en een mail naar mijn zusje met belangrijke inloggegevens (laptop en telefoon, daar sta ik ingelogd op mailaccounts etc, en bankgegevens). Verder heb ik zelf echt bijzonder weinig wensen voor mijn eigen uitvaart maar deze dingen schelen nabestaanden echt enorm veel werk.

3 likes

Ik heb een paar jaar geleden een uitvaart moeten organiseren voor mijn moeder en hoewel ze weinig op papier had, vond ik het wel heel fijn dat ik wist wat ze wilde omdat ze dat ooit eens gezegd had. Zo wist ik dat ze gecremeerd wilde worden in een zo simpel mogelijke kist en een zo simpel mogelijke uitvaart. En dat ze het nummer One van U2 wilde. Ze wilde bv ook geen organen doneren. Ik heb na de plechtigheid bij het huis leegruimen trouwens nog een boekje gevonden waar een deel van deze dingen ook in stond en ik vond het heel fijn dat ik het goed gedaan had. Klinkt wel een beetje gek zo.

Toch heb ik zelf dus eigenlijk niets op papier staan. Dit topic is wel een goede reminder om dat ook echt eens te doen en dan ook uit te printen.

3 likes

Zeker goed om over na te denken. Als je specifieke wensen hebt om dit op papier te zetten en praat erover met je naaste(n).

Ik vind het goed dat er via de spotjes van Sire aandacht aan wordt gegeven: De dood, praat erover.

Mijn partner en ik weten van elkaar wel wat de wensen zijn. Vorig jaar is onze zoon stil geboren. Dan moet je in korte tijd ineens heel veel beslissen. Ik ben zo blij dat het is gegaan, zoals het is gegaan. We hebben alles zelf geregeld, want dit konden wij nog voor hem doen. Het monument (ook zelf ontworpen en gemaakt) voor zā€™n graf is klaar en zullen we binnenkort gaan plaatsen. :blue_heart:

3 likes

Sterkte met het plaatsen van het monument.

@LastYoungRenegade Weet jij al waar je gaat beginnen met alles op papier zetten?

1 like

Nee, geen idee nog eigenlijk. Misschien ook Google Docs ofzo.

1 like

Ik heb het jaren geleden vastgelegd in de online omgeving van mijn uitvaartverzekering. Alles staat er wel in geloof ik.

2 likes

Ik zat er laatst met een vriendin over te praten, en toen zei ik dat ik waarschijnlijk Lana del Rey met :ā€˜The greatestā€™ afgespeeld wil hebben. Toen zei zeā€¦Lekker bescheiden hoor the greatestā€™ :joy:

1 like