Vegetarisch eten

Ik vind het boek No waste groente leuk. Ik eet zelf ook vega en vind alle boeken van ottolenghi leuk. Ottolenghi Test Kitchen shelf love zou ik dan aanrader. En wellicht is Zes seizoenen groente iets? Die heb ik zelf niet maar die heeft wel een belangrijk award gewonnen in de VS. Ik heb wel Zes seizoenen graan en die is ook erg mooi.

1 like

Kookboek van Merel van de Groene meisjes. Vind ik vooral recepten die je ook gewoon door de week kan maken en niet al te ingewikkeld zijn maar wel lekker.

1 like

De kookboeken van Rachel Ama. Lekkere en makkelijke (vegan) gerechten. Ik kan haar kookboeken aan iedereen aanraden.

Ik vind tot nu toe alles van Meera Sodha een hit, dus ik zou Puur India of Azie aanraden. Made in India trouwens ook, maar die bevat ook vleesrecepten.

Maar goed, wel precies de keuken die je niet aantrekt.

3 likes

Van zowel Meera Sodha als Ottolenghi staan veel recepten online op the Guardian. Misschien leuk om zo te kijken of het iets voor je is.

1 like

Boeken die ik er regelmatig bij pak zijn:

• de groene bakplaat
  • vegarabia
  • veggiestan

(Maar dan moet je maar net van die keukens houden natuurlijk.)

Wat zijn je favorieten uit Veggiestan? Ik heb die ook liggen maar ik pak hem echt weinig omdat er niet overal foto’s bij staan (domme reden maar op de een of andere manier vind ik dat dan toch lastiger om te proberen)

1 like

Ik vind de vega atlas echt heel leuk

1 like

Nee joh, helemaal niet dom. (Goede) fotoos maken een kookboek toch zoveel beter, dan ben je al helemaal verlekkerd als je er door bladert.

Een paar gerechten die ik er graag uit maak (ik eet graag aubergine, valt het op?).

• de Perzische rijsttaart (p68), gewoon in een rechthoekige schaal overigens
  • Jordaanse pilaf (p144)
  • flauwgevallen imam (p166)
  • baba ganoush (p172)

Vooral uit het ´inmaken´ hoofdstuk wil ik nog veel maken, als ik ooit eens tijd heb … .

Op mijn verlanglijstje staat trouwens ook nog Amazing Asia (Emma De Thouars), de vega versie.

7 likes

Aw super thanks :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

De kookboeken van Mari Maris! Vooral Groenten is top. Ze heeft ook een aantal boeken die meer per soort menu is opgebouwd, die vind ik wat minder. Je moet wel houden van haar manier van schrijven, ik moest er wat aan wennen. De recepten zelf zijn recht toe recht aan en duidelijk! Ze is ook echt heel creatief en origineel met groenten bereiden.

Spice wise green vind ik ook een aanrader. Die is van Michel Hanssen. Joke boon haar boek de vega optie is ook top en niet duur. Wel wat bewerkelijk misschien.

3 likes

Ik vraag zelf Tahin van Esther Erwteman voor Kerst. Ze heeft een kookstudio in Amsterdam en is echt een super aardige vrouw die heel lekker kan koken. Het boek is volledig vega en in alle gerechten komt iets van tahin terug.

Verder doe ik voor mijn collega’s Vega Arabisch van Mounir Toub in het kerstpakket. Zijn recepten zijn niet erg ingewikkeld, maar er zitten ook leuke uitdagende recepten in. Bv baklava maken. Dus een leuke afwisseling voor een avondje makkelijk koken en een avond in de keuken staan. Ook weer een hele sympathieke vent!

3 likes

Ik kook ook vaak uit LA VIDA VERDE: Plant-Based Mexican Cooking with Authentic Flavor. Je hebt er wel wat ingredienten voor nodig die je even moet bestellen ( met name chilis, ik heb een hoop besteld bij westland. Tomatillo kan je bv in blik kopen bij amazing oriental). Er staan online ook wat recepten van de auteurs; RECIPES – Todo Verde Shop

2 likes

Als je voor eenvoudig wil gaan, je hebt van die Snel & Simpel boeken met allemaal gerechten met max. 6 ingrediënten. Staan best veel lekkere dingen in vind ik.

Ook echt alleen altijd de mensen die zelf elke dag vlees eten zeggen dit.

3 likes

Honger! van mma zsazsa. Is een van m’n lievelings kookboeken. Alles is vrij snel klaar, gewoon voor doordeweeks, maar toch lekkere combinaties. Bij elk recept ook hele lijst met wat je zou kunnen aanpassen en wat er allemaal lekker bij is. En ze schrijft echt heel grappig.

5 likes

Vegan Soulfood. Die raad ik echt aan iedereen aan, ik heb echt nog geen misser gehad uit dit boek.

4 likes

dit boek is voor mij helaas juist een miskoop geweest!

2 likes

Karola’s kitchen
Ze heeft een blog en ik heb er al heel wat inspiratie gevonden

Ik vind Veg van Jamie Oliver fijn. Mooie foto’s en prima recepten. Ik heb ooit andere kookboeken van hem gehad, maar die vond ik allemaal niks.

1 like

Wat eten jullie met kerst? Als de enige vega in m’n schoonfamilie ben ik verantwoordelijk voor m’n eigen hoofdgerecht. Ik wil graag dat het er fancy uit ziet zodat de familie ziet dat vegetariërs niet alleen worteltjes eten :rabbit:. Iemand ideeen?

2 likes