Vegetarisch eten

Voor iedereen die regelmatig of standaard vegetarisch eet, of dit (vaker) zou willen gaan doen.

Hier kunnen we tips en recepten uitwisselen of gewoon gezellig kletsen over vegetarisch eten.

Oh, en laten we hier alsjeblieft geen vegans vs vega’s discussie van maken, respect voor elkaar en elkaars eetgewoontes enzo! :v:

8 likes

Ik eet sinds een jaar vegetarisch! Ik gebruik geen melk uit pak meer en ei (lust ik niet), maar nog wel kaas. Kaas is eigenlijk de reden dat ik nog geen vegan ben, omdat ik het gewoon lekker vindt.
Als iemand nog lekkere vega gerechten heeft, share them! :raised_hands:t2:

Hoezo?

1 like

Vegetarisch eten hoeft niet een tussenstap te zijn naar vegan of plantaardig. Je kan ook gewoon vegetarisch eten punt.

19 likes

Daarom staat ‘nog’ ook tussen haakjes eigenlijk. Ik zie het zelf ook zeker niet als een tussenstap hoor. Wie weet ga ik ooit wel voor vegan, zeg nooit nooit, maar misschien komt het wel niet zo ver. Over vegetarisch eten zei ik ook altijd ‘knap, maar ik zou het niet kunnen hoor!’ en kijk nou. Voorlopig vind ik dit al heel wat voor een ex-hardcore vleeseter :wink:

1 like

@Ludo en @Kamerbreed ik heb de eerste zin aangepast, bij nader inzien vond ik dit toch beter de lading dekken. Bedankt voor het opmerken.

5 likes

Ja veel beter!

3 likes

Klinkt goed! Ik heb een tijdje terug het boek ‘eating apart together’ gewonnen, die vind ik ook erg fijn. Eenvoudige gerechten met een vlees- en een vegaversie.

2 likes

Zeg, bestaan er al lekkere nepknakworsten? Die echt de knakworstervaring geven zonder knakworst te zijn?

4 likes

Goeie vraag! Ik neem nu wel eens de Little Willies van DVS, zijn erg lekker, maar niet echt knakworsten.

Ik heb een vraag over tofu. Als je dat in de supermarkt koopt is het zo glad en dan meestal snij ik dat in blokjes en kruiden en aanbakken en klaar.

Maar bij de vietnamees/thai/etc. zijn het meestal so een soort van lichte wolkjes ofzo? Weten jullie wat ik bedoel? Extreem zacht en luchtig maar toch krokant. HOE doe je dat?

1 like

Nee dat doe ik inderdaad meestal ook!

Ik bedoel, dit is meestal mijn resultaat:

Maar ik wil dit:
image

Kan het online niet goed vinden

Edit: oeps, ik lees nu dat dat het effect is na frituren! Wel logisch eigenlijk

1 like

Iets anders er is ook silken tofu! Lijkt qua structuur enzo niet perse op wat je wilt, maar ik vind het wel heel lekker en fijn in gebruik want het smaakt zonder verdere bereiding gewoon goed (normale tofu minder vind ik).

2 likes

Wat gooien jullie op de barbecue? Ik kom nog niet veel verder dan vegaburgers, maiskolven en groentespiezen. Erg lekker hoor, maar ik ben benieuwd naar meer inspiratie!

Goeie vraag! Ik vind bbq zo gezellig maar eet onderhand alleen maar stokbrood en salades (en soms vis maar dat is niet vega).
Een gepofte aardappel is wel lekker!

1 like

puntpaprika gevuld met geitenkaas! wel even in aluminiumfolie wikkelen.

Halloumi! En inderdaad gepofte aardappel vind ik ook erg lekker vd barbecue en geroosterde aubergine

Oh ja, halloumi was ik even vergeten, is ook erg lekker idd. Maar zo lastig te krijgen hier helaas :frowning: Gepofte aardappel ga ik zeker proberen!

Kipstuckjes vind ik idd ook wel lekker, maar had begrepen dat die op de barbecue juist minder lekker waren? Maar dat is dus niet zo?

1 like

Ik at laatste de steak van Vegafi.t en die lijkt me echt lekker op de bbq, smaakt echt een beetje naar hamburger.

1 like

Klinkt goed! Vegafit hebben ze helaas niet bij onze supermarkt, daar moet ik voor naar de ah geloof ik, en dan rij ik zo’n vijf andere supermarkten voorbij, dus dat doe ik maar zelden.

ik ben trouwens ook erg benieuwd naar de plantaardige biefstuk van Vivera! In juni komt die in de winkel geloof ik.