Vegetarisch eten

Hoe gaan jullie om met een partner die nog wel (soms) vlees eet? Ik vind het soms best lastig.

Soms is hij super supportive en vind hij het ook heel leuk om nieuwe vega dingen te testen en wordt hij enthousiast als hij ergens is waar ze lekkere vega snacks hebben. We eten sinds een half jaar thuis ook vega en dat vond hij helemaal prima. Heb hem regelmatig gevraagd of hij thuis iets miste, maar dat was nooit het geval. Docu’s met hem gekeken en hij vond het heel interessant en zei sinds twee maanden ofzo dat hij ook richting helemaal vega aan het gaan was.

Vandaag zegt hij ineens dat hij het heel lastig vindt dat we thuis geen vlees eten. Dat hij het soms echt mist en dat hij ook zeker niet denkt dat hij echt vega zou kunnen worden. Ook is hij ineens helemaal niet meer supportive over het feit dat ik heel langzaam steeds vaker plantaardig probeer te eten. Haalt dan argumenten aan die niet echt ergens op slaan (dat het te moeilijk is en voor hem niet fijn, terwijl we ontbijt en avondeten vaak sowieso al plantaardig doen, en als hij daar kaas of een saus bij wilt vind ik dat helemaal prima)

Vind dit echt heel kut omdat ik steeds dacht dat we redelijk hetzelfde over deze dingen dachten…

Wat rot :frowning: mss is er iets gebeurd waardoor die zo plots is overgeslagen? Een gesprek met een collega oid?
M’n vriend vond het vreselijk toen ik zei dat ik vegan ging eten maar hij vond al snel dat we lekkerder eten dan ooit.
Hij heeft nooit aangegeven iets te missen maar ik ben wel gestopt deze zomer met hem pushen om mee te bewegen naar mijn levensstijl (hij eet nog vis soms vlees en ook zuivel). En ik merk dat dat vooral mij persoonlijk rust geeft.
Denk wel dat een belangrijk verschil is dat ik 99% vd maaltijden kook in huis, en ik heb nooit aangeboden iets dierlijks voor hem te maken. Ik zou dat ook zelf niet doen.

Maarr oké conclusie ik geef hem ruimte en dat geeft vooral mezelf veel rust want daarvoor verwachtte ik constant dat die mij wel ging volgen en ook langzaam vegan werd en nu ben ik blij met iedere vega keuze die die maakt en probeer ik neutraal te blijven als die wel dierlijk eet (is ook beter voor onze relatie)
En ik zou mss je vriend vragen of die dan zelf z’n eten aan wil vullen waar die vindt dat er tekorten zijn maar dat je daar zelf niet over na wilt denken omdat jij iets anders dan een voedingsstuk voor je ziet dus of die dat voor zichzelf wil regelen.

3 likes

Voor het kerstdiner met familie zoek ik nog leuke ideeën met een Italiaans tintje. Ik snap niet zo goed dat ze dit thema willen want binnen mijn familie houdt de helft niet van: champignons, speciale kazen, roomsaus, pesto, truffel, olijven. En het is niet handig als het lang in de oven moet.
Ik ga sowieso vega hamburger op italiaanse broodjes maken en dan kan iedereen zelf zijn toppings kiezen. Maar ik moet nog een gerechtje verzinnen en ik vind een pasta met tomatensaus niet zo leuk met kerst. Dus als iemand nog een leuk idee heeft!

Misschien de verse pasta (van ah) gebruiken, maakt het al een stuk luxer. Qua saus weet ik zo snel niet echt iets

1 like

Mss kan je Googlen op chloes Italian kitchen? Dat is een vega Italiaans kookboek.
@Saturnus heeft die volgens mij ook en er werden denk ik ook laatst recepten uit gedeeld in het vegan topic!

1 like

Misschien een pasta met saus van geroosterde paprika’s en daarbij geroosterde groentes? Aubergine, courgette, paprika in grove stukken, rode ui,…

1 like

Melanzane ala parmigianno ( ofzo iets). Is mega lekker en vrij simpel te maken. Ik bedenk me net dat je het wel in de oven maakt maar wij hadden het ook ooit eens gemaakt voor oudejaar. En toen thuis al 3/4e van de tijd in de oven gedaan en op het feestje zelf enkel opgewarmd.

1 like

Ik maak vanavond een vegetarisch driegangenmenuutje en ben nog op zoek naar een lekker dessert! Liefst iets dat niet in de oven moet want ik heb echt een hele slechte oven :cry:

• maïssoep met gele paprika, peterselie en fetakaas (ev. geroosterde pompoenpitten)
  • courgetti met tomaat-mascarpone saus en champignons
  • dessertje?

Arretjescake?

2 likes

Het is uiteindelijk een Jack Daniels Honey geworden met chocolade, haha. Vegan fudge is een hele goeie! Ik vind deze fudge ook heel lekker.

1 like

Ik ben ook heel benieuwd naar die! Ik heb hem met pasen in mijn handen gehad, maar uiteindelijk laten liggen omdat de vriezer al vol zat en ik hem no way ging opkrijgen voordat het over de datum zou zijn.
Ik wilde zeggen dat die notenroast wel erg lekker is, maar ik zie dat deze andere ingrediënten heeft als vorig jaar, dus ook geen idee.

1 like

Meld me ook in het topic. Heb hem al voor de helft doorgenomen en wil ook vegetarisch gaan eten. Vind vlees de laatste tijd ook minder en merk als ik de keus heb dag ik liever iets zonder pak. Enige reden dat ik het nog eet is dat het lekker makkelijk is.

9 likes

Die gourmetpakketjes van AH vond ik helaas niet echt lekker. :frowning: Mini kaassoufflés werken wel goed in een pannetje overigens. M’n zwager zat wel een beetje flauw te doen van “moet dat niet in de frituur?!” Maarja whatever. Ik kon ook gewoon nergens mini kaasburgers vinden ofzo :joy:

Zelf een stukje kaas paneren en dan bakken, is ook erg lekker! Weet alleen niet of dit ook goed werkt in een gourmetpannetje…

1 like

O wij vonden beiden wel lekker. Mss wel beetje droog dus saus is wel nodig .

Ik ga zo een geheel Vega bittergarnituur eten zonder hapjes met kaas. Ik ben :grin:

8 likes

Ben nu sinds een paar dagen vega te eten. Weinig moeite mee gehad tot een paar uur geleden. Mijn ouders hadden net super veel verschillende soorten garnalen op tafel staan en vond het op het begin wel lastig maar uiteindelijk wel blij dat ik mijn spring roll met ei en avocado heb gevuld.

7 likes

Ik vind/vond garnalen ook super lekker, maar ineens kwam het besef dat elke garnaal gewoon een heel dier is en toen heb ik er nooit meer 1 aangeraakt.

2 likes

Ja ik ben ook steeds excuses aan het bedenken waarom ik wel vis/schaaldieren zou kunnen eten, is gezond, mensen raden het aan. Maar uiteindelijk zijn het ook beestjes.

Hopelijk hou ik het vol.

2 likes

You can do it!!!
Op het begin dacht ik echt vaak aan de dingen die ik niet meer kon eten, maar die behoefte ging echt weg na een tijdje. En nu is het veel meer “niet willen” ipv “niet mogen”, maar daar gaat denk ik wat tijd overheen

1 like