Verhuistopic

Dank jullie wel iedereen!
Na wat overleg neig ik nu iets meer naar niet gaan, ik heb aankomend jaar in mijn eigen woonplaats het meeste kans op een jongerenwoning omdat ik dan aan het eind van die leeftijdscategorie zit.
Maar ik ga er nog even goed over nadenken.

Maar het is toch niet zo erg om na een paar jaar weer te moeten verhuizen? Zeker als je voor het eerst uit huis gaat lijkt een studio van 25m2 me juist heerlijk. De meeste mensen beginnen een stuk kleiner! Zeker als je voorlopig er alleen woont is dat toch prima? Je hoeft nu nog niet voor de komende tien jaar onder de pannen te zijn. Ik zou lekker dichtbij vrienden en familie wonen echt het allerfijnste vinden. Tenzij je zelf echt heel graag in Utrecht wil wonen, dan moet je daar misschien iets zoeken. Maar heb vooral het idee dat het om het huis gaat.

4 likes

Je hebt gelijk.

Ik denk dat ik er nog even mee wacht. Een appartement van 73 m2 inrichten kost ook heel veel geld, en ik heb dat niet voor een appartement over waarvan ik eigenlijk de locatie niet zo fijn vind (want én ver weg van familie/vrienden én Nieuwegein, tsja, een echte verbetering t.o.v. Almere is dat niet, terwijl dat niet zo enorm lastig is).

Bedankt iedereen!

1 like

Ik ben ook op 1,5 uur rijden (ov dan, auto is sneller) van familie gaan wonen /plaats waar ik weg kwam. Het is best pittig om nieuwe sociale contacten op te doen maar niet onmogelijk dus laat dat je er niet van weerhouden. Denk wel dat je echt graag moet willen. Ik wilde niet te dichtbij wonen wat ik al kende want ik dacht dan kom ik nooit echt los. Dat is de reden wel geweest waarom ik het, als het even niet leuk was dat iedereen zover weg was, volhield.

En het is gewoon super leuk om ergens te wonen wat je niet kent, nieuwe omgeving, nieuwe kansen, nieuwe ideeën.

2 likes

Nee wij zijn eigenlijk nog op hetzelfde punt haha. Besloten dat ik eerst maar eens ga zien hoe de reistijd gaat vallen, zien daarna wel verder. Even één life-event tegelijkertijd dachten we…

Spannend he, om zulke keuzes te moeten maken. Ik herken wat je zegt over dat al je studievrienden toch ook wegverhuisd zijn, dus wat houdt je dan nog hier? Maar da’s toch het vertrouwde, fijne van je bekende stad. Al ben ik ervan overtuigd dat je dat ook ergens anders kunt opbouwen.

2 likes

Ik ben ook benieuwd, had hier nog nooit van gehoord

Voor een erkende verhuizer is dat wel normaal (iig dat is wat het hier ook kost - paar maanden geleden in m’n omgeving en ik heb zelf recent meer betaald maar voor een groter huis)! Je hebt ook veel verhuizers die niet erkend zijn en dat kost in mijn ervaring ongeveer de helft. Hangt er een beetje van af hoe gehecht je aan je spullen bent :stuck_out_tongue: ik heb met beide verhuisd in de afgelopen jaren en de goedkopere verhuizers waren ook wel wat minder voorzichtig.

1 like

Dat klinkt als best veel. Heb je een specificatie van hoe de verhuiskosten zijn opgebouwd?

Wij hebben in juni net geen 1300 euro betaalt voor een verhuizing van appartement (twee slaapkamers + woonkamer) naar een huis 25 km verderop. We hadden vier verhuizers voor 8 uur, en dat zorgde voor 960 euro. Rest ging op aan het betalen van 2 verhuisbusjes van het het bedrijf en km vergoeding etc. Moesten wel alles zelf in dozen inpakken, maar zij deden de rest (zoals meubels uit elkaar, meubels in beschermfolie inpakken etc).

In de eerste instantie vond ik 4 verhuizers vor 8 uur echt veel. We hadden niet gek veel spullen maar het kostte ongeveer 5 uur om alles uit het appartement te krijgen in de busjes omdat de lift voor veel oponthoud zorgde en het busje niet voor de deur kon (oftewel veeeeel loopwerk) maar echt het was het geld zo waard (vooral omdat wij een hele kastenwand aan pax kasten hadden die zij uit elkaar gehaald hebben en in ons nieuwe huis weer in elkaar gezet hebben). Ze werkten zo bizar hard en snel dat ik al gauw tot de conclusie kwam dat wij er wss 4 dagen over gedaan zouden hebben. Ze waren zo voorzichtig met de spullen ook.

Zou vooral kijken in de offerte hoe de prijs opgebouwd is om een inschatting te maken. Wij hadden dus een offerte op basis van uur en de deal dat we voor het aantal gewerkte uur zouden betalen (offerte was iets te ruim ingeschat want wilde geen verrassingen maar uiteindelijk hebben ze er 7,5 uur over gedaan dus was helemaal top). Er waren ook bedrijven die werkten voor een vaste prijs (en die vielen allemaal duurder uit dan wat wij betaald hebben).

1 like

Ik ben voor €900 verhuisd van een studio van 25m2 naar een appartement ~15km verderop, inclusief verhuislift. Was met studentverhuizers, maar weet niet of ze in Oost-Brabant actief zijn.

1 like

Mijn zusje is vorig jaar verhuisd van een beneden woning met 1 slaapkamer naar een appartement op de 1e verdieping (met lift), ongeveer een kilometer verderop. Heeft €750,- betaald. Kreeg van te voren dozen waar ze alle spullen in moest doen en zij deden dan de meubels en de dozen meenemen enzo en in het nieuwe appartement alles op de juiste plek zetten / meubels weer in elkaar.

Ik ga volgende week verhuizen en heb echt zin om het nieuwe huis te wonen, maar ik ga dit huis ook zó missen. Acht jaar met veel plezier gewoond en nu puntje bij paaltje komt, vind ik het toch wel spannend of we de juiste keuze hebben gemaakt om de stad uit te gaan. Ben blij als we er eenmaal zitten en goed gesetteld zijn!

10 likes

Oh ja, herkenbaar! Of tenminste, ik ga het huis niet zo missen, maar wel de omgeving. Maar komt inderdaad vast goed als je eenmaal gewend bent.

4 likes

@Fredje Ik heb na het tekenen bij de notaris buiten gehuild. Ik wist van tevoren dat dat ging gebeuren en veel mensen garandeerden me dat ze hetzelfde hadden gehad bij de verkoop van hun huis. Je hebt er ook jaren gewoond, dus je mag best gevoel hebben bij het afscheid.

3 likes

Beetje domme vraag misschien, maar we hebben voor het eerst een huis gekocht en krijgen bijvoorbeeld op 20 mei de sleutel en verhuizen op 4 juni. Wat is onze verhuisdatum voor de gemeente? 20 mei of 4 juni? Voor een huurhuis vond ik het wel logisch, maar ik weet echt niet of dat anders is voor een koophuis.

Het maakt niet uit, als je het maar uiterlijk 5 dagen na de daadwerkelijke verhuizing doet. En zelfs daarvan denk ik nog; hoe gaan ze dat controleren. Ik heb me wel gelijk ingeschreven in onze koopwoning zodat ik ook gelijk een parkeervergunning had.

3 likes

4 juni!

2 likes

@Feather @Baratheon thanks allebei! Dan doe ik het voor de zekerheid maar op 4 juni, is het iig geregeld.

1 like

Ik heb eindelijk een nieuw huisje gekregen en ik heb er zoveel zin in om eindelijk meer ruimte te hebben! De makelaar heeft dus contractkosten gevraagd. Ik heb bewust gewacht totdat ik mijn ondertekende huurcontract heb gekregen en nu een mail gestuurd dat zij deze kosten niet mag vragen met link van juridisch loket erbij en gevraagd waarom deze kosten er wel bij berekend worden. Ik ben benieuwd wat het antwoord is, ergens vind ik het toch spannend om zo de ‘confrontatie’ aan te gaan terwijl het toch om 160 euro draait.

25 likes

Go get 'em :muscle:t3:

3 likes

Wij verhuizen op 30 september (:scream::scream:) en begin nu een beetje na te denken over de logistiek van de verhuizing. Heb in ieder geval al verhuisdozen in huis gehaald maar OMG ik was even vergeten hoe weinig er in zo’n doos past haha onderschat dat elke keer weer

8 likes