Verhuistopic

Op EGF was dit topic er altijd en stonden daar allemaal handige tips in. Ik ga bijna verhuizen en een jaar later weer dus ik kan wel wat handige verhuistips gebruiken. Nu weet ik dat er veel forummers zijn die al vaker verhuisd zijn en ik leer graag van de ervaringsdeskundige, dus: wat zijn jullie ultieme verhuistips?

Ik heb ook gelijk een concrete vraag: hoe kun je kleding het makkelijkst verhuizen? Gewoon in dozen of iets anders?

Voordat je gaat inpakken eerst goed opruimen en spullen die je al een jaar ( zelf in te vullen periode) niet hebt gebruikt weg doen.

Scheelde mij denk ik 7 dozen!

1 like

Ik heb veel kleding in IKEA samla kratten gedaan, gebruik die sowieso voor mijn winterkleding in de zomer en andersom! Ideaal want geen vocht/stof. Met die klemmen kun je ook best proppen. En idd voor het verhuizen een grote opruimsessie.

Mijn tip: huur verhuizers in als je veel shit hebt. Het was echt een verademing. Geen gekloot met wasmachine, koelkast, grote meubels etc en in een paar uur alles in het nieuwe huis.

Ik heb mijn kleding in bigshoppers gedaan. Of dat handig is? Geen idee maar voor mij wel en zou het weer doen een volgende keer.

Ben ook aan het verhuizen maar ben de grootste verhuisn00b ooit en het is 1 grote chaos.

Ik zat vooral met mijn ā€œgigantischeā€ hoeveelheid boeken (zoā€™n 150?), uiteindelijk bleek ik die het best in een big shopper te kunnen meenemen en niet in een verhuisdoos! Die shoppers konden het gewicht veel beter aan en kon er veel meer in Ć©Ć©n shopper dan in 1 verhuisdoos stoppen daardoor.

Kleding deed ik ook in big shoppers en dat ging ook wel goed.

Wat betreft verhuisdozen vind ik die van de Praxis doet nu toe het stevigst van wat ik heb geprobeerd. Heb ze al wel enige jaren in huis (en vaker gebruikt) dus weet niet of wat ze nu nog verkopen nog dezelfde zijn.

Verder stopte ik oude fleeceplaids tussen meubels bij het vervoeren in de hoop dat ze zo een beetje netjes/heel bleven.

En als je schroefjes of onderdelen van Ikea meubels kwijtraakt (zo sneuvelde er bij mij een poot van een kastje) kunnen ze je daar bij de klantenservice (in mijn geval gratis) weer aan helpen <3

1 like

Ik heb een groot pak gekleurde Post-its gekocht en op elke doos/tas/meubelstuk een post-it geplakt die correspondeerde met de kleur van de ruimte waar die doos moest komen, heel handig want zo moest ik niet telkens zelf aanduiden wat ā€˜slaapkamer 1ā€™ of ā€˜slaapkamer 2ā€™ was. Gewoon alle roze/gele/groene post-its samen.
Gewoon een plannetje aan de ingang en een post-it op elke deur!

2 likes

Ik ga binnenkort verhuizen. De vorige keer dat ik ging verhuizen, heb ik mijn kleding gewoon uit de kast gepakt, op de achterbank van de auto gegooid (met hangers en al) en zo weer in mijn nieuwe kast gehangen. Toen was mijn nieuwe huis dichtbij en kon ik makkelijk een keer extra heen en weer tijden.

Mijn verhuizing gaat nu naar een plek verder weg. Ik ga denk gewoon een koffer gebruiken. Verder heb ik allerlei oude stoffen dingen verzameld (handdoeken, plaids, fluffy badjassen, linnen tasjes) om de kwetsbare spullen in in te pakken. Een flanellen dekbedhoes die eigenlijk weg kan, ga ik verknippen om servies in te rollen.

Qua dozen is mijn vader trouwens wekenlang dagelijks bij de supermarkt langsgegaan om daar elke ochtend 3 bananendozen op te pikken van de levering bananen van die dag. Ik ben al heel vaak verhuisd en vind bananendozen de allerbeste: makkelijk stapelbaar, niet te groot en heel stevig voor bv boeken! Je vindt ze trouwens ook tweedehands zag ik onlangs :wink:

1 like

Wat kleren betreft: ik heb alle kleerhangers per 5-10 bijeengebonden en dan een vuilniszak omgekeerd erover (gaatje maken voor de kapstokken) die gingen op de achterbank en daarna weer zo meteen de kast in!
Sorry voor de spam, ik ben echt nog maar net verhuisd dus heel enthousiast :wink:

2 likes

Bananendozen zijn inderdaad ideaal! En dan als je ze niet meer nodig hebt, kun je ze weer bij de supermarkt achterlaten (dat deed mijn moeder en vond ik wel zo duurzaam ipv alles bij oud papier), volgens mij zijn ze redelijk populair dus zijn ze zo weer door een ander meegenomen.

Pamperdozen zijn ook een goeie als je niet aan bananendozen geraakt. Bv. bij Kruidvat kunnen ze je er vaak mee helpen. En verder vind ik de post-it tip ook een goeie, al zou ik dan ā€œbangā€ zijn dat de post-its eraf vallen tijdens de verhuisdrukte.

Nog: ik vind het fijn als er een paar helpers zijn, maar kan het niet aan als het te druk is. Maak een selectie in mensen die je willen komen helpen (als je die luxe hebt, natuurlijk!) zodat je elkaar niet in de weg loopt de dag van de verhuis zelf.

Bij mā€™n laatste verhuizing heb ik mā€™n kleding in shoppers gedaan, vond ik wel fijn werken.
En ik had bijv servies of glazen tussen handdoeken gewikkeld omdat ik geen kranten oid had. En ik moest vanuit een flat verhuizen, dus ik had een winkelkarretje geleend bij de supermarkt en daar steeds een aantal dozen in gezet want vond elke keer met 1 doos die hele weg naar de auto af te leggen super irritant :sweat_smile:

hulp is fijn tijdens de verhuizing zelf, maar zorg dat mensen niet elkaar in de weg lopen. Denk goed van te voren na wat je waar wil hebben en hoe je mensen verdeeld (in het oude huis afbreken, heen en weer rijden, in het nieuwe huis uitpakken en weer opbouwen, eventueel poetsen etc). Ook zorgen dat je een of twee tassen met noodzakelijke spullen vult en die als eerste meenemen op een duidelijke plek (bijv. oplader telefoon, pil, tandenborstel, maar ook wat drinken en eten voor tijdens de verhuizing), zodat je die de eerste avond/ochtend hebt wanneer je nog niet alles hebt uitgepakt.

1 like

Goede tips allemaal! Wij gaan over 2 maanden verhuizen en ik zocht al tips (eerste keer, vorige keer was vanaf mijn ouderlijk huis). Dat van die kleuren heb ik inderdaad vaker gelezen.

Qua verhuizen zelf zie ik niet zoveel problemen (vriend met een verhuisbedrijf en een aantal goede vrienden). Ik vind het vooral lastig wanneer je begint met pakken, dingen op zolder kan alvast, maar spullen die je vaker gebruikt enzo.

En adreswijzigingen en dat soort dingen regelen en zorgen dat internet/stroom optijd over is zonder dubbel te betalen. Ik weet het pas sinds 2 weken dus mā€™n hoofd zit best vol haha.

Ik vind het ook zo lastig om te bepalen hoeveel verhuisdozen we nodig hebben. We hebben niet bijzonder veel spullen (nu appartement van 65m2) maar denk dat het toch wel aantikt. Hoeveel dozen hebben jullie gebruikt voor hoeveel mensen?

1 like

Toen wij van 65m2 verhuisden met zn 2 hadden we ongeveer 65-70 dozen!

Hm, misschien heb ik mijn eigen verhuizing toch wat optimistisch ingeschat qua dozenā€¦

Ik heb mijn kleding in vacuum zakken gedaan, dan kan er geen stof en viezigheid bij. Wel opletten dat je het niet te vol doet.

Ik heb gekleurde stickers gekocht op Aliexpress en per doos een kleur aangegeven naar welke kamer het moet.

Oja, zorg dat je een ehbo koffertje oid meeneemt de eerste dag. Bij mn vorige verhuizing dacht ik ā€˜ach, die heb ik al een jaar en nog nooit gebruikt, die neem ik vandeweek wel meeā€™ en de eerste dag in mn nieuwe huis sneed ik me keihard in mn vinger. Deze verhuizing nam ik ā€˜m dus de eerste dag mee, en toen sneed mn vader zich keihard in zā€™n vinger

  • Kleding: alles wat kan hangen in kledingzakken/vuilniszakken. Hangers bij elkaar en grote zak eroverheen (per 15)
  • volg de logica: zware dingen = kleinere dozen. Je kan beter vier kleine dozen boeken vullen dan twee grote. Klein kan je ondersteunen en stapelen, groot zakt de bodem eruit. Verhuisdozen zijn vaak al te groot voor zware dingen.
  • schrijf op dozen waar het heen moet (niet per se wat erin zit) en plak op de deuren welke kamer het is. Dan eindigen alle dozen op de juiste plek. Dat pakt lekker uit. Als je de dozen dan ook nummert kan je zelf bijhouden wat waarin zit.
  • als je over grote afstand gaat: huur 1/2grote bus(sen) waar alles in kan. Vraag een groep vrienden om met je te ontbijten en in te laden. Zij kunnen erna weer naar huis. Vraag groep twee voor uitladen en avondeten. Zo is de belasting voor helpende mensen klein en heb je alles in een keer over.
  • pak alles(!) wat inpakbaar is van tevoren in en stapel het op met logica. Niks is vervelender dan dingen die lastminute moeten. Helpers gooien uiteindelijk alles zonder logica in de bus. Daarnaast: het inladen is dan zoveel chiller.
  • alles wat je niet meer nodig hebt: wegdoen. Vraag desnoods iemand om je te helpen. Vraag je af wanneer je dingdn voor t laatst gebruikt heb. Kijk kritisch naar je spullen. Alle troep die je een nieuw huis in sleept beland al snel in de rommelkamer/schuur. Dan kan je er beter nog mensen blij mee maken
  • verhuis breekbare, kwetsbare zaken van te voren. Rij een keertje vooruit met planten, grote vazen en dierbare sieraden. Planten/vazen gaan te makkelijk kapot. Sieraden zul je net zien dat iemand het even op straat neer legt (mijn vriend, jaar geleden met mijn sieradendoos).

Dit zijn na 3 keer verhuizen mijn goude tips.

7 likes