Verhuizen naar het buitenland

Dit is misschien een handig topic. Ik weet niet of er nog veel mensen hier zitten die dit hebben gedaan, maar ik weet dat er op het oude forum wel veel mensen zaten.

Stel dus al je vragen, geef tips, etc.

2 likes

Ik woon en werk nu 5 jaar in schotland! Qua freelancen in t buitenland, waarom wil je het op je nlse rekening laten betalen? Weet niet of werkgevers daar mee akkoord gaan, ivm kosten voor hun. Tegen de tijd dat je er serieuzer over gaat denken gewoon even bellen met de belasting telefoon en dan weet je precies hoe je alles moet op geven.

Als je voor nlse werkgevers gaat werken zou ik wel al een klantenbase werven voordat je vertrekt. En altijd duidelijk zijn dat je ivm tijd verschil niet last minute kan leveren. Verder lijkt me freelancen wel de beste optie! Barwerk etc levert niet zoveel op.

1 like

Haha, toevallig zat ik laatst over hetzelfde na te denken. Ik kan nog niet in de toekomst kijken, maar mogelijk zou ik na de zomer van 2019 naar Antwerpen verhuizen voor een tijdje.

Ik werk al een aantal jaar als freelancer dus sta in NL ingeschreven bij de kvk. Ik weet niet of je dan beter je bedrijf kan sluiten en daar opnieuw opstarten, of dat ik dat via Nederland kan doen (zelfs als ik Belgische klanten heb)? Ik snap niet zo goed hoe ik dat belastingtechnisch moet doen.

Niet dat ik daar nu al heel diep over nadenk haha, maar dan denk ik wel al meteen ‘hm gedoe’

Ik heb dus helaas geen antwoord voor je


1 like

Ja ik denk dat er ook nog een groot verschil zit of je in de EU gaat werken of daarbuiten. Gok dat een telefoontje je dan verder helpt (al zijn ze ook niet altijd even duidelijk aan de telefoon :roll_eyes:)

Wat heb je gestudeerd? Als je kan schrijven kan je je misschien ook aanbieden als scriptie controleur ofzo, volgens mij is daar ook nog wel vraag naar. Of het opzetten van CV’s. Dat kan in principe ook allemaal digitaal.

Ja ik bedoelde voor amerikaanse bedrijven

Ik heb net voor 3,5 jaar in Canada gewoond en ga eind deze maand naar Engeland verhuizen. In Canada had ik een studenten visum. In Engeland ga ik werk zoeken dus ben benieuwd hoe dat gaat. Over het algemeen zou ik het zeker aanraden om in het buitenland te wonen, gewoon voor de ervaring
maar het is wel mega veel administratieve rompslomp :weary:

3 likes

Volgens mij is het officieel zo dat wanneer jij meer dan 50% van je werkzaamheden voor Nederlandse klanten in een ander land uitvoert, dat je daar dan lokale inkomstenbelasting over moet betalen.

Ik weet het niet helemaal zeker maar toen ik naar het buitenland verhuisde had ik dat allemaal uitgezocht omdat ik ook wilde freelancen maar ik vond gelukkig al heel snel al een vast baan.

1 like

Inkomstenbelasting (particulieren en ondernemers)

Woont u in Nederland? Dan bent u binnenlands belastingplichtig. Woont u in het buitenland en hebt u inkomsten in of vanuit Nederland waarover Nederland belasting mag heffen? Dan bent u buitenlands belastingplichtig. In beide gevallen valt u onder de Nederlandse inkomstenbelasting en moet u meestal jaarlijks in Nederland aangifte inkomstenbelasting doen. Bent u buitenlands belastingplichtig? U kunt digitaal aangifte doen met het aangifteprogramma voor buitenlandse belastingplichtigen of het C-formulier gebruiken.

Verdragen

Heeft Nederland een belastingverdrag gesloten met het land waarin u woont? Dan kan het zijn dat wij over bepaalde inkomsten geen belasting mogen heffen.

Zou gewoon ff bellen :rofl: het is overigens niet mogelijk je in te schrijven bij de Amerikaanse kvk zonder permanente verblijfsvergunning voor zover ik weet.

1 like

Wat ik van een vriendin weet is dat jij je aan kan melden op zo’n dogwalking website. Moet je een paar testjes doen (niet moeilijk, wel een beetje werk) en als je goedgekeurd bent kun je aan de slag.

1 like

Het is heel erg situatie afhankelijk. Ook zijn de belasting regels vaak niet goed toepasbaar op online diensten. Want stel dat je van land naar land trekt en gedurende je reis online werk doet voor Nederlandse opdrachtgevers, zou je dat dus iedere keer per land moeten uitzoeken. Ik denk dat de meeste mensen “gewoon” aangifte inkomstenbelasting doen.

Twee keer inkomsten belasting betalen hoeft nooit volgens mij. Alleen is het soms dus wel zo dat je een stukje Nederlandse en een stukje buitenlandse belasting moet betalen omdat het land waar je de werkzaamheden uitvoert ook belasting heft. Of zo iets :roll_eyes: sorry als ik het nog onduidelijker voor je hebt gemaakt haha.

1 like

Als je het toch wil doen, zou ik sowieso een accountant inhuren voor je aangifte(s).

Overigens ook belangrijk: je bent vaak niet meer verplicht een Nederlandse zorgverzekering aan te houden als je in het buitenland gaat wonen/werken. Sterker nog, je Nederlandse verzekering vervalt direct vanaf je eerste werkdag bij een buitenlandse werkgever (wist ik niet, dus ik heb maanden onverzekerd rondgelopen heel dom)

Je moet hiervoor een onderzoek aanvragen bij de SVB, die vervolgens beoordelen of je wordt vrijgesteld van de wlz. Dit duurt wel een aantal weken, dus doe dit tijdig. Het kan ook later en dan krijg je je premie die je hebt betaald geretourneerd als je idd wordt vrijgesteld van wlz.
OOM verzekeringen biedt hele goede zorgverzekeringen voor Nederlanders die wonen/werken in het buitenland.

Ja, daarom denk ik dat die digital Nomads “gewoon” aangifte doen en helemaal niet aangeven hoeveel werkuren precies in het buitenland zijn uitgevoerd.

2 likes

Ik denk ook dat die inderdaad daar niet zo ingewikkeld over doen. Ik ken wel een Frans meisje dat volgens mij in Praag woont, maar daar meer niet is dan wel, omdat ze constant reist, en ik geloof dat ze Praag vooral als uitvalsbasis genomen heeft, omdat het daar wel interessant geregeld is en goedkoop leven is. Maar goed, ik heb haar al jaren niet meer gesproken, dus ik weet het fijne er niet van. Ik zie haar binnenkort weer en ik ben wel van plan haar uit te horen, haha.

Ik ben zelf Belg, maar ik woon in Frankrijk. Ofja, het is nog verre van geregeld allemaal, ben nog met de papierwinkel bezig. Het is een gedoe. Maar ik werk nog wel in België (voor een werkgever, dus niet freelance).

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vind het wel leuk om zakenmeisje.nl te volgen. Zij woont in Portugal(?) geloof ik en geeft tips over een eigen onderneming (in het buitenland). Ik volg haar voornamelijk via insta. Even voor de duidelijkheid, ik ben haar niet.

Ik denk er zelf aan om over twee jaar, een tussenjaar te nemen. Ik wil dan Engels gaan volgen, en een erkend diploma halen in Engels sprekend land. Vind het alleen zo lastig om uit te kiezen in welk land ik een jaar lang wil gaan wonen. Ik weet ook echt niet waar ik op moet letten etc.

Ik heb in Canada gewoond en vind dat ik nu accentloos Engels spreek. Ligt er aan of dat je doel is of dat je gewoon een leuke tijd wilt hebben?

Ja een combinatie van beide, en ik wil een leuke tijd en ik wil gewoon mijn Engels flink verbeteren en het liefste accentloos kunnen spreken

1 like

En denk je dan aan work holiday of taal cursus?