Verhuizen naar het buitenland

Ik zelf dacht dat het misschien een goed idee waan om 2 cursussen per week te hebben, en daarnaast 3 dagen te werken zodat ik ook echt verplicht word om Engels te praten.

2 likes

Ik denk ook niet dat we er voor altijd gaan wonen, maar misschien wel voor een paar jaar. Welke wijk zou jij aanraden in Antwerpen?

Of als iemand anders dit leest: welke wijken in Antwerpen zijn het leukst om te wonen?

Ik heb twee jaar in Antwerpen gewoond (als Nederlander) en mis de stad nog steeds wel eens. Heb ook nooit wat gemerkt van cultuurverschillen eigenlijk. Het Zuid is een leuke buurt om te wonen en ook de omgeving van de Kloosterstraat vond ik zelf tof.

1 like

Eilandje, Groen kwartier, Zuid (heel duur)

1 like

Hangt er een beetje vanaf wat je belangrijk vindt: Heb je een auto? Wil je in een rustige buurt of net liefst zo levendig mogelijk?..

Ik heb al op verschillende plekken in Antwerpen gewoond en ze hadden allemaal hun voor- en nadelen:

  • Zuid: Gezellig druk, veel terrassen en eettentjes vlakbij, goede verbinding met de autostrade. Maar wel een ramp om te parkeren en hoge huurprijzen
  • Borgerhout: Multicultureel, op elk moment van de dag kan je wel ergens een winkel vinden die heeft wat je nodig hebt (verse vis om 22u 's avonds anyone?), vaak relatief goedkoop. Nadelen: bepaalde delen zijn héél druk met veel geroep en auto’s die overal gewoon stil staan in het midden van de weg (zeker in de buurt van de Turnhoutsebaan en Dambruggestraat), het verkeer is onveilig en het is er gewoon niet zo chill om zomaar wat rond te kuieren, hoewel er een aantal gezellige pleintjes zijn.
  • Het Eilandje: hier woon ik nu (cadixwijk meerbepaald) relatief rustig, maar toch genoeg leuke barretjes en restaurants. De buurt is ook volop in ontwikkeling dus er opent elke maand wel iets nieuws, parkeren is meestal geen probleem en je zit vlakbij de autostrade. Ik vind het ook leuk om in de buurt van water te wonen. Nadelen zijn dat het verkeer er op bepaalde momenten helemaal vastzit en er zo veel appartementsblokken worden gebouwd op bepaalde plekken dat de sfeer een beetje kil wordt ofzo. Prijzen zijn ook stevig aan het stijgen;

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Allereerst ligt er nog niets vast. Behalve dat mijn vriend waarschijnlijk vanaf september een baan in Brussel heeft voor zeker 1 (wellicht 2/3) jaar. Ik studeer volgende zomer af en houd er dus rekening mee dat ik naar België zou verhuizen voor een paar jaar.

Onze keus is op Antwerpen gevallen omdat ik het een leuke stad vind, toegankelijk, niet TE groot en qua afstand nog te doen met mijn vrienden en familie. Ik vind het verder denk ik vooral belangrijk dat het er gezellig is, dat ik makkelijk nieuwe vrienden etc kan maken. Uiteindelijk denk ik dat als we ooit echt gaan settelen we in Nederland gaan wonen, maar dit zou dan een appartement tot voor die tijd zijn zegmaar.

Ik vind het Eilandje zelf altijd vet leuk en gezellig uitzien, maar dacht dat dat ook al heel duur was. Thanks iig voor je uitgebreide antwoord, ik neem het mee haha.

1 like

Ja ik zou momenteel nergens anders willen wonen dan op het eilandje! Misschien dat het binnenkort wel weer terug goedkoper wordt hoor, er wordt zoveel gebouwd - en niet alleen hele luxe gebouwen - dat ik me niet kan voorstellen dat ze alle appartementen voor de hoofdprijs verhuurd gaan krijgen

1 like

Huur jij? Ik dacht dat alle Belgen huren geldverkwisting vonden en gelijk overgingen tot koophuis :biggrin: (o.a. m’n vriend dus ook haha)

1 like

Ik huur ja!
Haha ja dat van die geldverspilling is inderdaad wel een typische mening in België, maar ik weet niet hoe mensen dat doen zonder eerst nog jaren bij hun ouders te wonen en geld op te potten (wat ik niet zag zitten).
Ik heb even een appartement gehad met mijn ex, maar weer verkocht en ik vind huren wel een aangenaam soort vrijheid hebben haha. Binnen een (paar) jaar zal ik wel iets kopen wellicht.

Hou ons op de hoogte van de verhuizing! Dan kunnen we samen koffie gaan drinken in Antwerpen

Ja lijkt me super leuk! Thanks voor het aanbod :smile:

1 like

Ik woon sinds 5 maanden in Australië, een uurtje ten zuiden van Sydney. Mijn man komt hier vandaan en heeft eerst 3 jaar bij mij in NL gewoond. Het is heerlijk hier, maar ook soms flink last van heimwee. Als ik terug denk aan het hele emigratie proces dan snap ik nog steeds niet hoe ik het allemaal voor elkaar heb gekregen met een peuter en een 4 maanden oude baby. Maar het is het uiteindelijk dubbel en dwars waard. Ik zit momenteel op een toeristenvisum (geen werkrechten helaas) en vraag later dit jaar mijn permanente visum aan. Mijn leven staat nu dus vooral uit relaxen en voor de kids zorgen.

4 likes

Leuk, maar lijkt me ook wel zwaar, je bent wel echt ver weg van Nederland. Heb je al wat sociale contacten? Wat was voor jullie de reden om weg te gaan uit Nederland? En hoe vond je vriend het in NL?

Hier thuis krijgen we de omgekeerde situatie, vriend mag nog niet werken en zal eerst vooral voor onze baby zorgen.

1 like

Dit heb ik ook gedaan, zo’n 5 jaar geleden! Maar wel naar een andere Australische grootstad :slight_smile: In het begin vond ik het heel lastig maar nu ben ik hier echt thuis! Zou ook niet meer terug willen, zelfs als mijn relatie zou uitgaan.

Heimwee gaat echt voorbij! Voor mij werd het veel beter toen ik begon te werken en mijn eigen sociale contacten kreeg enzo.

2 likes

Ja ik heb wel al wat sociale contacten opgebouwd. Onder andere een Nederlandse meid met ook 2 kinderen, waar ik heel blij mee ben. Zij woont hier al 10 jaar dus ze weet een beetje hoe het hier werkt. Ik zorg er wel voor dat ik veel sociale contacten op zoek, zoals een playgroup met de kids of de sportschool. Zo vul ik mijn dagen wat in!

We zijn uit NL weg gegaan voor de toekomst van onze kids. Mijn man is opgegroeid op de plek waar we nu wonen en als hij vertelde over zijn jeugd dan werd ik zowaar jaloers… de vrijheid, het mooie weer, het strand, surfen… en dit miste hij in Nederland, hij heeft zich daar nooit 100% happy gevoeld.

Jouw vriend is ook naar NL gekomen begrijp ik? (Sorry als ik ‘t gemist heb)

1 like

Wat leuk! Doet me goed dit te horen!
Heimwee is een naar iets, maar ik kan me wel voorstellen dat het minder wordt en hopelijk zelfs voorbij gaat!

Hoe ziet jullie leven er in Australië uit?

Oh fijn dat je al wat sociale contacten hebt! Klinkt alsof je ook lekker actief bent. Begrijp jullie keuze helemaal, Australië is ook een prachtig land. Lijkt me geweldig om je kinderen zo te kunnen laten opgroeien.

Mijn vriend was hier, maar moest ivm visum weer tijdelijk terug. Morgen komt hij weer hier en dan voor langere tijd hopelijk :smile: Hij is ook opgegroeid met zee, mooi weer, surfen, prachtige natuur… een heel relaxed leven. Ik heb een tijd daar bij hem gewoond, daar ook gewerkt en dat was geweldig. Helaas is de zorg daar echt minder, ik wil daar niet bevallen dus terug naar Nederland gegaan. Over een jaar willen we wel weer tijdelijk naar dat land, hij heeft nog werk en studie daar lopen. Ik kijk daar wel naar uit! Lijkt me heerlijk. Maar tegen de tijd dat ons kind naar school zal gaan willen we eigenlijk wel in Nederland settelen ivm de betere zorg/onderwijs. Ik snap goed dat je vriend hier niet 100% gelukkig kon zijn, ergens ben ik ook bang dat mijn vriend hetzelfde zal hebben.

2 likes

We wonen nu met vrienden in een ‘share-house’ want alleen wonen is nu eventjes te duur! Ik werk part-time als receptioniste en studeer voltijds aan de universiteit. Vriend werkt voltijds en studeert halftijds aan de uni.

In het begin had ik echt de slechtse horeca baantjes maar nu is het best makkelijk om werk te vinden. Heb ergens gehoord dat je eerste baan vinden het moeilijkste is & daarna gaat het beter en dat vind ik volledig waar!

Ik ga elk jaar ongeveer terug naar Europa en we sparen nu om een jaar samen de wereld rond te reizen als mijn bachelor af is! Dan terug naar hier en master afmaken :slight_smile: krijg binnenkort ook de nationaliteit dus dat helpt een pak met de studiekosten haha

2 likes

Ik woon tijdelijk in Sydney voor een project. Ik zit hier sowieso nog tot november en wil daarna nog wat tripjes maken als mijn portemonnee dat toelaat. Ik vind het enerzijds een geweldige stad, met veel natuur en een fijne temperaturen. Anderzijds voel ik me hier niet helemaal thuis, zeker het centrum is megadruk en ik vind de mensen hier toch wel anders dan in Nederland. Conservatiever en naar mijn idee ook een beetje wereldvreemd. @koffiekop hoe ervaar jij dat?

1 like

Oh, dat heb ik vaker gehoord. Ik ben benieuwd, ik krijg er over een tijdje mee te maken en zie al tegen de rompslomp op. Ook tegen het niet weten hoe iets werkt enzo. Uiteindelijk zal het allemaal wel goedkomen. Hoe bevalt het je verdee afgezien van de praktische zaken?

Ik hoor wel eens dat het bij veel bedrijven hiërarchischer is dan in NL. Heb jij dat ook gemerkt?

Ik vind het immigratieproces op sommige dagen best zwaar moet ik eerlijk zeggen. Ik woon nu een jaar in Canada en zit inmiddels op een tweede werkvisum. Het wachten duurt me echt te lang en ik trek het slecht. Vind ook de hoeveelheid info die ze van je willen weten en de medische keuring best naar. Zijn er meer meiden die dit als vervelend hebben ervaren? Daarbij is het verloop vaak zó stroef. Echt alsof ze totaal niet hebben nagedacht over bepaalde documenten, regels, haalbare deadlines enzovoorts.

Voor mij heeft het vinden van een baan wel echt een groot verschil gemaakt. Je eigen ding doen, collega’s, andere contacten via werk. Ik denk dat ik het zonder baan een stuk minder goed had getrokken. Mijn werkgever is ook super begripvol en flexibel als het aankomt op vrije dagen. Met kerst gaf ze me bijvoorbeeld gewoon 3 extra dagen vrij omdat dit veel gunstiger uitkwam met vliegtickets naar NL enzo. Echt zo dankbaar daarvoor <3

1 like