Verhuizen naar het buitenland

Oh opsturen lijkt me ook niks. Maar je kreeg hem wel terug toen het besluit genomen was?

Geldigheid van documenten is een goede. Mijn rijbewijs was nog 2 jaar geldig, maar achteraf had ik die ook liever in Nederland verlengd.

Ik heb zonder dat ik het wist een tijdje zonder zorgverzekering rondgelopen. Mijn zorgverzekering in Nederland had gezegd dat het ok was, maar dat was dus achteraf niet zo. Ook een wijze les: zorg dat je zulke beloftes zwart op wit hebt staan in een mail.

2 likes

Ben je niet blij met je belgenrijbewijs? :stuck_out_tongue:

Dat zeker, maar alleen al de (misschien irrationele) gedachte dat mijn rijbewijs zou verlopen en ik opeens opnieuw rij-examen zou moeten doen, leverde genoeg stress op.

Long shot, maar is er iemand die ervaring heeft mee - of iemand kent die ervaring heeft met - lesgeven in het buitenland?

Ik ben heel nieuwsgierig & ik krijg kriebels van settelen. Wil best nog even werken waar ik werk maar in de komende jaren emigreren sluit ik niet uit. Weet alleen niet waar ik moet beginnen. Zit in het onderwijs, haal als het goed is ook een Engels bevoegdheid en heb dan circa 5 jaar werkervaring op scholen.
Heb C2 niveau Engels (Cambridge).

Zou ook wel wat anders willen doen, maar geen call center werk of zo, tenminste: denk ik. Maar alle ervaringen zijn eigenlijk wel welkom.

Want voor mijn gevoel emigreren de meeste mensen voor de liefde maar ik zou gaan voor een blanco start en omdat ik niet in de standaard sleur mee wil gaan. Ik zie mezelf ook niet langer dan 5 jaar bij een werkgever.

Anyways, zoek me rot op Google maar weet niet echt waar te beginnen.

TEFL is the accreditatie waar ik voor zou gaan, dat is wat de meeste van mijn vrienden hebben gedaan met Engels les geven in t buitenland https://www.tefl.org/

Ik zou niet naar Australie gaan, daar is t echt lastig werk te vinden wat niet callcenter is oid.

1 like

Dit had ik precies kunnen schrijven haha. Lees graag mee!

Wat ik wel eens heb geprobeerd te zoeken maar nooit echt kan vinden - als je Engels in het buitenland wil geven, moet je dan echt een TEFL/TESOL/ESL etc. hebben? Als alles goed gaat heb ik deze zomer een eerstegraadsbevoegdheid voor het schoolvak Engels, en ik zou echt niet weten wat ik op een TEFL-cursus dan nog bij zou leren (niet opschepperig bedoeld, vraag het me gewoon af)

1 like

is dit iets?

Ja dit is dus recent veranderd! Of nouja “recent”, ik heb hier 3 jaar geleden mn rijbewijs gewoon om mogen wisselen! Terwijl een vriendin 3 maanden eerder nog moest afrijden.

3 likes

Middelbare scholen op Curaçao en Bonaire zoeken ook regelmatig (jaarlijks?) docenten uit Nederland. Die vacatures staan dan op meesterbaan, meestal zo rond april /mei geloof ik. Ik heb daar in het verleden wel eens gesolliciteerd maar ben het toen helaas niet geworden. Toen was het zo dat zij dan ook veel voor je regelen, je krijgt dan een contract voor drie jaar. Dit is wel een aantal jaren geleden hoor, zag laatst weer een vacature langskomen (maar niet naar de details gekeken).

Voor degenen die voor onbepaalde tijd geëmigreerd zijn, hoe lang duurde het voor jullie dat je echt gesetteld was in het land?

Ik woon nu 4 maanden hier, waarvan 3 maanden ook werkend. Ik voel me doorgaans prima, heb geen heimwee of veel andere negatieve emoties. Ik heb sociale aangelegenheden hier maar nog geen vrienden. Ik heb het gevoel vooral met mijn neus op de feiten te worden gedrukt wanneer mijn vriend voor werk een paar dagen weg moet. In januari zijn dit er dusdanig veel dat ik zo goed als de hele maand alleen ben (ik zie hem misschien een dag of 4 in totaal). Ik baal natuurlijk om hem te missen maar het maakt me vooral verdrietig omdat het zo “alleen” voelt en ik niet goed weet hoe ik me dan de hele tijd ga vermaken (terwijl dat realistisch gezien vast wel gaat lukken). Dat geeft me het gevoel dat mijn emigratie nog niet echt geslaagd is, maar misschien ben ik dan wel ongeduldig?

1 like

4 maanden is super kort. Ik woon hier nu iets langer dan 3 jaar en voel me soms nog steeds niet gesetteld :sweat_smile:

wat @Echo zegt, 4 maanden is echt nog heel kort! integreren kost tijd (en veel energie). ik woon hier nu een aantal jaar en soms heb ik nog steeds het gevoel dat ik die gekke hollander ben :joy:

wat voor sociale aangelegenheden heb je zoal? is er een mogelijkheid om daar vrienden te maken? misschien is er een facebook groep voor nederlanders in jouw omgeving die een keer wat willen afspreken. zijn dan wel geen locals maar je hebt wel een uitje en misschien bouw je zo nieuwe vriendschappen op!
zou je misschien een (team)sport willen gaan doen? klinkt heel logisch, maar is vaak een goed opstapje. en verder, geef het tijd. integreren en je ergens thuisvoelen is een lang proces :heart:

2 likes

Heel begrijpelijk! Ik had me in het eerste jaar de opdracht gegeven om drie vrienden te maken. Ik had geluk dat ik al vrij snel 1 vriendin had gevonden, de andere twee zijn ook gelukt, maar dat duurde wel half jaar-jaar. Tot die tijd nam ik genoegen met semi-vrienden die me op sleeptouw namen of waarmee je prima een biertje kan drinken, maar thats it. Voor mij hielp het dus om het als taakje te zien, maar misschien helpt het jou wel om er helemaal geen druk op te zetten :).

2 likes

@Echo @unglaublich @Krekel dankjewel voor de reacties!! Ergens toch wel een geruststelling dat 4 maanden idd kort is, wel jammer dat jullie na al die jaren nog steeds dat gevoel kunnen hebben!

@unglaublich ja ik doe een teamsport! Dus daar heb ik idd wel wat sociaal contact van. Verder is mijn werk ook wel sociaal, heb bv 2x per maand een borrel etc met allemaal mensen van mijn leeftijd. Ik heb deze vier maanden ook wel veel bezoek gehad uit Nederland, dat helpt ook niet echt want daardoor initieer ik zelf nog niet heel veel om banden op te bouwen (door weinig tijd in weekend). Heb nu wel 1 contact via werk wat misschien wel kan opbloeien tot iets en 1 contact via de sport. Groepje NLers heb ik me nog niet echt aan gewaagd
 misschien in het nieuwe jaar eens proberen.

@Krekel 3 in een jaar vind ik best wel veel!! Ik heb in NL al maar 5 vrienden van dat soort haha. Ik zou al blij zijn als ik 3 “bronnen” heb waar ik regelmatig wat sociaals mee kan doen, of bv gemiddeld elke week 1 zo’n activiteit, mag dan met een groep zijn wat meer slap ouwehoeren is en niet echt vrienden
 Maar wel goed om er een taakje van te maken. Ga daar in januari eens mee aan de slag als het mag van Tante Coroon.

Nogmaals bedankt!

4 likes

Geen idee of er hier iemand is die hier iets van afweet, maar ik ben dus al maanden een baan aan het zoeken in het buitenland en mijn voorkeur gaat uit naar Australië of Nieuw-Zeeland. Nu ben ik net een paar maanden te oud voor een Work&Holiday visum en moet ik dus op zoek naar een werkgever die me wil sponsoren. SUPERmoeilijk :sob:. Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand toevallig of er agencies zijn die hiermee kunnen helpen?

2 likes

Volgens mij is dat laatste niet zo makkelijk, je moet echt kunnen aantonen dat je niemand kunt vinden in Australië die het werk kan doen voor je iemand kunt sponsoren.

@Enim zoek je iets voor langdurig of gewoon een jaartje ofzo?

Thanks Oprah !!! Ga het meteen eens bekijken !! Is Queenstown een beetje leuk om te wonen? Jij bent daar lange tijd geweest, toch?

@Nefertiti Ja klopt, je werkgever moeten aantonen voor elk sponsorship dat ze de vacature niet konden invullen met locals.
Een jaartje is ook prima! Ik kijk niet zo ver in de toekomst haha :sweat_smile: Wat daarna zie ik dan wel weer!

2 likes

Ik surf dus het liefst zit ik ergens waar ik elke dag lekker het water in kan.
Beterrrr dat ze snel hun grenzen openen en veel sponsorships uitdelen!!! :sweat_smile:

1 like

Voor zij die hiervoor in aanmerking komen, vragen jullie de nationaliteit aan van jullie nieuwe land? Waarom wel/niet?

3 likes