Verhuizen naar het buitenland

@Vanjie Goed idee! Ik heb n.a.v. jouw post een lijstje in m’n telefoon gemaakt, het kan nooit kwaad het even zwart op wit te zetten en misschien helpt het me inderdaad. Dan kan ik er over een tijdje ook weer naar kijken, en kijken hoe ik dan tegen die punten aankijk.

@Daantje Lijkt me ook moeilijk dat je je familie al zo lang niet hebt kunnen zien. Mijn man heeft zijn familie nu ook al bijna een jaar niet gezien, vind het echt rot voor hem.
Je laatste zin is ook heel erg waar, dit had ik mezelf een tijdje terug ook voorgehouden maar soms lijk ik dat weer even te vergeten. We kunnen nu geen beslissing maken, teruggaan is nu op dit moment en op korte termijn überhaupt (nog) niet mogelijk. Die gedachte gaf me toen wel wat rust. En in de tussentijd kunnen we wel sparen voor een eventueel vertrek.

2 likes

Zijn er hier ook Nederlanders die naar België zijn gemigreerd? Het zou eigenlijk maar een verhuizing vlak over de grens betreffen, maar ik vind het toch een heel grote stap. Wat zijn jullie ervaringen?

@fifo en @tuula

2 likes

Ik ben in juni net over de grens gaan wonen voor de liefde haha. Met corona natuurlijk niet de ideale tijd. Daardoor was het veel gedoe en regelen (toen veel achterstand bij gemeentes etc en lange tijden voordat de inschrijving rond was). Ik ben wel blijven werken in Nederland dus dat maakte het met zorgverzekering etc ook wel lastiger. Ook de taalbarrière was wel een ding, zeker aan de telefoon had ik veel moeite met verstaan😂. Al met al snap ik echt mensen niet die dit vrijwillig doen vanwege belasting en goedkope huizen, daarvoor is het echt te veel gedoe. Uiteindelijk ben ik nu wel gesetteld en het dorp waar ik woon is de helft volgens mij ook import Nederlander dus dat scheelt.

1 like

Bedankt voor het taggen @Luzarl

@Tuula Ik had inderdaad al eens gelezen dat jij naar Antwerpen was verhuisd. Fijn dat het zo goed bevalt dat jullie zelfs een huis gaan kopen. Ik ga je blog eens goed doorlezen de komende tijd!

@Fifo Oh dit klinkt als mijn situatie. Ik blijf ook werken in Nederland en dat lijkt me dus best ingewikkeld. Zoals ik het nu lees blijf je dus in Nederland inkomstenbelasting betalen en ook je zorgverzekering afnemen. Ik neem alleen wel aan dat ik in het dorp een huisarts ga nemen, dus dan in België. Weet jij hoe dat zit? En pittig dat het zoveel geregel was. Waar moet ik dan nog meer aan denken? Ik ben ook wel benieuwd in wel dorp jij precies woont, want dorp dat ik voor ogen heb is ook met veel import. Langs welke provinciegrens is het, als je dat wilt delen?

Ben ook over het algemeen benieuwd hoe het gaat met integreren. Ik hoor vaak dat er toch veel cultuurverschillen zijn en dat luide, directe Hollanders niet gewaardeerd worden. (Bron: Belgische collega’s) Zijn er echt dingen die anders zijn die jullie niet hadden verwacht?

Ja, kan ik me helemaal voorstellen! Ik vind mijn werk alleen nog té leuk om op te geven en qua reistijd is het goed te doen. Ik ben wel van plan me in het dorp actief op te stellen, door bijvoorbeeld in een vereniging te participeren. Het dorp heeft daarin ook wel een rijk vereningsleven, dus er zit vast iets bij wat bij mij/ons past.

Hoe ver is bij jullie de afstand naar familie/Nederlandse vrienden? En hoe ervaren jullie dat?

Wat mij verteld is dat je in principe zowel in Nederland als in België zorg kan afnemen als je dat zou willen. Alleen zal je waarschijnlijk te ver weg zitten van je Nederlandse huisarts. In België moet je je wel aansluiten bij een ziektefonds (geen idee hoe het exact heet). Daar betaal ik nog iets van 7 euro per maand voor. Ook werken ze met remgeld, dus moet je telkens een x bedrag betalen als je langs de dokter gaat in België. Daarbij betaal je ook extra belasting over je aanvullende verzekeringen in Nederland. Het is dus daarom wel een puzzel wat je het beste kan doen (ik ben er zelf ook nog niet uit haha). Veel raden aan om alles in Nederland zo goedkoop mogelijk te zetten. CZ heeft in ieder geval wel een collectiviteiten korting voor grensarbeider dus wellicht interessant.

Ik ben zelf van Tilburg naar Poppel verhuist dus afgezien van de coronamaatregelen is qua vrienden en familie niet echt een verandering in afstand. In Poppel heerst wel echt zo een dorp sfeer van je moet er bij horen, maar niet perse gericht op geen Nederlanders. Scheelt wel dat mijn schoonfamilie en vriend er dus al wel woonde waardoor ik er automatisch voor de buurt etc wel ’ bij hoor ’ omdat ze die familie kennen.

1 like

Hé wat grappig! Wij kijken ook een beetje naar Poppel! Is het een leuk dorp? En qua voorzieningen?

Ja die puzzel met de ziektekosten klinkt heel ingewikkeld. Hoe hebben jullie het qua hypotheek gedaan? Bij een Belgische bank afgesloten? Ik zag dat dat enorm verschilt van ons Nederlandse hypotheekstelsel.

@tuula Antwerpen lijkt me ook een prachtige stad! Fijn dat het qua afstand nog goed te doen is richting familie en vrienden. Kijk jullie ook in die omgeving voor een koophuis?

1 like

Binnenkort ga ik emigreren naar een land buiten de EU (maar binnen de Schengen zone, dus wel bepaalde regels en voorwaarden). Ik ben nu aan het opzoeken wat ik allemaal moet regelen en vroeg mij af wat jullie qua medisch dossier hebben gedaan? Ik heb geen bijzonderheden maar vroeg me af of het normaal is bepaalde documentatie van je huisarts oid mee te nemen waarin je medisch verleden staat? Iemand ervaring hiermee?

ik heb dit gedaan, maar vanwege allerlei regels met de GDPR mocht dit niet digitaal overgedragen worden (ook niet per mail aan mij) en moest ik het letterlijk zelf overdragen.
Ik moest alles uit laten printen bij mijn ene huisarts in het ene land, daar ophalen, en zelf fysiek afgeven bij mijn nieuwe huisarts.
Hoe ze het precies hebben gedaan weet ik niet (alles ingescand? met de hand opnieuw ingevoerd?) maar alle medicijngebruik e.d. staan nu wel in het systeem. Dat is wel erg handig!

Ik zou het even navragen bij je nieuwe huisarts want die kunnen denk ik het beste aangeven wat je moet doen, ik weet niet of het overal hetzelfde is tussen alle landen.

1 like

Thanks! Ik woon er alleen nog niet, dat is pas ergens deze zomer. Ik dacht, misschien kan ik nu alvast wat dingen in gang zetten (of in ieder geval incalculeren dat ik dat deze zomer nog moet doen als ik nog in NL ben), maar jij deed het dus pas toen je al in je nieuwe land woonde? En daarvoor teruggegaan oid?

Ja, ik had er niet op gerekend dat het zoveel gedoe zou zijn. Ik ging toch al terug om nog wat dingen af te ronden dus het was niet erg, maar anders was het wel erg vervelend geweest. Als ik jou was zou ik toch proberen dit op voorhand te regelen en alvast kijken voor een huisarts daar en die contacteren zodat je weet wat je moet doen (of als dat echt niet gaat, eventueel je huidige huisarts om advies vragen, misschien weten die het wel gewoon).

2 likes

top, ja dat ga ik maar eens doen dan. Even uitzoeken hoe mijn vriend aan een huisarts is gekomen daar. Waren er nog meer dingen die gedoe waren wat je niet had ingecalculeerd haha? Ik heb nu op mijn to do: belasting regelen, verzekeringen opzeggen, medische gegevens regelen, uitschrijven bij gemeente. Ik heb de checklijstjes van de overheid bekeken en dan lijkt het wel compleet (paspoort/rijbewijs of dat soort zaken zijn nog in orde). Nog tips?

1 like

Pff ja vooral alle administratieve dingen rondom verzekeringen/belastingen/inschrijven waren een echte rompslomp en vrij problematisch, (een soort vicieuze cirkel van je moet ingeschreven zijn om administratieve dingen te kunnen regelen maar je moet administratieve dingen geregeld hebben voordat je je kunt inschrijven) maar ik heb er niet echt tips voor. Als je de lijstjes volgt (en zelf achter dingen aan gaat) moet het uiteindelijk wel goedkomen. Ik had ook wel pech met sommige dingen die misgingen denk ik, misschien valt het bij jou mee!
Qua rijbewijs, zet wel in je agenda om hem te verlengen voordat hij verloopt. Je krijgt er geen waarschuwing voor en een verlopen rijbewijs verlengen in/vanuit het buitenland is echt een crime :joy:

1 like

@LaPetiteRobeNoire super bedankt voor je antwoorden!! we gaan het zien haha #fingerscrossed

Vooral zorgen dat je paspoort ook nog een tijd geldig is. Ik vond dat echt omslachtig om mijn paspoort te verlengen bij de NL ambassade hier.

Moest er speciaal voor reizen naar de andere kant van het land, daar lokale fotowinkels afbellen of ze een pasfoto konden maken naar Nederlands formaat (want de standaard afmetingen waren anders), en de aanvraag zelf was duurder meen ik.

Mijn paspoort was nog 2 jaar geldig ofzo toen ik emigreerde dus ik dacht dat is lang zat komt later wel. Bleek dus gedoe want ook m’n visum was gekoppeld aan dat paspoort dus ook met immigratiedienst nieuwe visumafgifte regelen.
Had ik het allemaal van tevoren geweten had ik liever in NL voor vertrek al mijn paspoort verlengd voor 10 jaar.

TLDR: zorg dat je paspoort lang geldig is voor vertrek want gedoe

1 like

Ik moest mijn NL rijbewijs laten doorknippen om mijn Canadese rijbewijs in ontvangst te mogen nemen 🥲

1 like

Dat is wel echt dramatisch haha! :canada: Ik moest 'm opsturen totdat het besluit genomen was (dus had een paar weken helemaal geen fysiek rijbewijs). Dat voelde ook echt verkeerd haha (ga nu voor naturalisatie en dan moet ik tzt ook mijn paspoort insturen, nu al bang voor)

1 like

Ik heb inderdaad mijn medisch dossier opgevraagd en meegenomen. En mijn tandarts had mijn laatste röntgenfoto’s naar mijn e-mail gestuurd.

Maar mijn medisch dossier werd niet geaccepteerd omdat het in het Nederlands was, ook al was er gewoon duidelijk een pagina met medicijngebruik, datum en aantal mg. En de medicijn naam was universeel. :woman_shrugging:t2:

Maar ik vind het wel fijn om zelf mijn dossier te hebben.

1 like

Haha ja was een beetje vreemd vond ik. Maar ik moest ook opnieuw theorie-examen doen en afrijden. Ook nogal dramatisch, zeker aangezien je een Chinees rijbewijs blijkbaar zo mag omruilen voor een Canadees rijbewijs. Enige “voordeel” voor mij was dat de wachttijd korter was omdat ik al een NL rijbewijs had.

Je moet hier afrijden in je eigen auto (die ik toen nog niet had). Dus ik had de minivan van m’n schoonmoeder geleend. Stond ik daar tussen allemaal 16-jarigen als bijna dertiger om af te rijden in m’n minivan.

12 likes