Echt he, ik vroeg eens waar de toiletten wren in het Frans (wat ik volgens mij wel degelijk kan) en die vrouw antwoordde in het Engels
Ik vind dat je ze in 2 categorieƫn kan opdelen: degenen die bij het minste overschakelen naar Engels en degenen die echt geen enkel woord Engels kunnen
Haha, dat heb ik ook!
@sushi Ik heb ook al gehad dat ze hier (Frankrijk) overschakelen naar het Engels, of toch proberen, want ik heb ook al een derde categorie gehad: mensen die echt wel willen Engels spreken, maar waarbij het zo moeizaam gaat, dat ik liever heb dat ze in het Frans blijven praten .
Nou, ik heb mān carte vitale hoor!
En dit vond ik wel grappig ācāest simpleā want hier in Frankrijk heb je om het ene te kunnen regelen het andere nodig en voor het andere het ene
Anyway ik blijf hier zeker nog tot januari dus ben blij en opgelucht vooral dat dit nu geregeld is
Omg, het is gelukt! Toen ik in Frankrijk woonde was dat volgens mij waar ik het langst over heb gedaan, die carte vitale krijgen. Fijn dat je hem nu hebt!
Zijn er toevallig mensen hier die verhuisd zijn naar Duitsland en daar (deels) als freelancer werken?
Ik heb nogal wat lijntjes met verschillende bedrijven in Berlijn inmiddels (ik weet niet zo goed wat ik wil haha). Maar sommige hebben alleen parttime werk en dan zou ik mijn huidige freelance copywriting werk kunnen blijven doen voor ernaast. Maar ik twijfel een beetje of dat niet heeeeel veel gedoe wordt en lastig te regelen is als je (nog) geen vloeiend Duits spreekt?
Ik ben iets meer dan een jaar freelancer geweest en ben recent weer fulltime gaan werken. Je aanmelden als freelancer is niet zoveel werk, het is wel even wachten en je moet alle andere dingen al hebben (weet niet of je al verhuisd bent). Dus aangemeld op een adres, duitse iban, persoonlijke Steueridentifikationsnummer ontvangen en pas als je die hebt kan je je aanmelden als freelancer en dat duurde vorig jaar januari bij mij 5 weken. Geloof doorsnee voor Berlijn is 3-6 weken.
Ik spreek vloeiend Duits maar formulieren zijn mijn persoonlijke hel. Dit is gratis en heeft mij heel erg geholpen Become a freelancer | Sorted. Ben daarna Accountable gaan gebruiken en die hebben eenzelfde gratis optie. Beide zijn in het Engels. Er zijn nog een aantal apps/services for freelancer voor dit soort dingen als ook helpen bij belastingaangifte.
Omdat ik van fulltime naar freelance ging vond ik het een gedoe dat ik ook mijn Duitse zorgverzekering moest aanpassen naar private verzekering(300-500 euro per maand)
Daarnaast ook allerlei andere dingen die ik moest aanpassen maar ik woon hier ook al 9 jaar en wil hier graag blijven wonen dus pensioen en andere verzekeringen. Belastingaangifte net zoals in andere landen(neem ik aan) is wel een ding maar vond het zeker waard om Accountable te gebruiken. The ultimate guide on how to start freelancing in Germany as an expat | Accountable Betaalde app maar stuurde me meldingen voor alle kwartaal deadlines, gaven me goed inzicht hoeveel geld ik opzij moest zetten voor belasting, konden mijn aangifte doorsturen en ik kon om belastingadvies vragen.
Part time combineren met freelance zal waarschijnlijk ook weer met wat regels komen, zeker omdat werkgevers normaal gesproken bijdragen aan zorgverzekering vanaf een bepaald bedrag, maar niet als het om een mini job gaat waar je 450 euro krijgt en ze niet hoeven bij te dragen.
Dus samengevat, het is veel geregel en het is het waard om websites zoals Accountable goed door te lezen en zeker voor het eerste jaar betaalde opties te gebruiken om zo alle stappen goed te begrijpen. En om dat nog even kracht bij te zetten, de Finanzamt stuurt brieven die je echt wel een aantal keer moet lezen voordat je iets begrijpt hoe goed je Duits ook is, bijvoorbeeld: Understanding the Finanzamt - The Istversteuerung letter | Accountable
Oh superfijn deze informatie allemaal! Dankjewel!
Ik hoop ergens tussen januari en maart (tenzij ik ergens al eerder aan word genomen) te verhuizen dus heb nog genoeg tijd om de websites die je stuurt allemaal rustig door te gaan lezen!
Ik zet mān vraag nog even hier, want in het juiste topic is het nogal uitgestorven.
Mijn vriend komt niet uit Nederland en woont hier nu bijna drie jaar. Echter lijkt hij langzaamaan te beseffen dat hij zich niet thuisvoelt hier, dit ook niet gaat komen, en ik zie ook aan hem dat hij niet gelukkig is met de situatie nu.
Zijn er hier mensen die dit herkennen en daarom zijn verhuisd naar het buitenland? Ik zou graag gewoon wat ervaringen lezen, want we hebben geen concrete plannen om te verhuizen maar het is wel een van de opties voor de toekomst.
Ik vind het lastig omdat we juist in de planning hadden weer dicht bij mijn familie te gaan wonen (o.a. ivm ouders die gelukkig nog gezond zijn, maar natuurlijk wel steeds ouder worden), maar aan de andere kant sta ik er zeker voor open en lijkt het me juist ook heel fijn.
Mijn man woont nu drieƫnhalf jaar in Nederland en hoewel hij Nederlanders altijd leuk vond heeft hij zich denk ik tweeenhalf jaar niet thuis gevoeld. Ik vond dat wel een pittige tijd omdat het voelt alsof je als vriendin alles moet zijn voor je vriend, omdat hij dan nog geen eigen vrienden heeft je die rol ook moet opvangen/frustraties met gewoontes en taal van jouw land ook probeert op te vangen. De Corona maatregelen maakte het ook moeilijk om vrienden te maken en om dingen te ondernemen, en we hebben regelmatig gesprekken gehad over weer een lange afstand relatie/verhuizen naar het buitenland. Hij zei uit zichzelf een paar weken geleden dat hij zo blij is nu met de vrienden die hij heeft (via hobbies die nu weer kunnen) en dat hij de taal zo goed spreekt dat hij zichzelf overal kan redden dat hij zich inmiddels ook echt Nederlander voelt.
Het is geen antwoord op je vraag, maar wel herkenbaarheid dat het lastig is als je partner zich niet thuis voelt en het lang kan duren. Ik hoop dat jullie een modus vinden hier of in een ander land.
Bedankt voor je reactie, het is inderdaad deels herkenbaar en dat is ook al heel fijn om te lezen.
ik hoorde net tijdens het koken voor het eerst dit liedje:
en dat resulteerde in een intense huilbui, al zittend op de keukenvloer ik zit niet zo lekker in mān vel en dit liedje wat blijkbaar precies wat er nodig was na deze kutkerst. ik twijfel sinds ik terug ben uit NL (begin dec) aan ALLES. ik heb altijd wel dat wanneer ik weer thuis ben, de tijd in NL ga romantiseren maar dit is normaal na een paar dagen over. nu heb ik dat al bijna een maand en het wordt niet beter? er is in de familie wat gaande waardoor ik denk maar waarom ben ik nog hier? zal ik niet gewoon alles opgeven en terug naar NL gaan? tuurlijk is het in NL ook niet altijd fantastisch (zoals in het liedje ook gezongen wordt) maar zo lijkt het nu wel. naar NL zou het einde van mān relatie betekenen, waar ik ook aan twijfel sinds ik weer terug ben.
weet niet of iemand van hier deze gevoelens ook gehad heeft? en wat heb je er vervolgens mee gedaan? weet gewoon ff echt niet wat ik met mezelf aan moet.
@unglaublich helaas geen tips, maar wat vervelend dat je je zo voelt. Ik kan me ook goed voorstellen dat als er wat speelt in je familie, je graag dichtbij wil zijn. Zijn de dingen die je blij maken dat je in je huidige land woont, buiten je relatie, nog wel aanwezig zoals voor deze gevoelens? Heb je mogelijkheden om deze tijd wat vaker naar Nederland te gaan, bv weekendjes? Of juist de dingen die je fijn laten voelen in je land, meer te doen?
die dingen zijn er meer dan genoeg, dat was ook de reden om hier te blijven wonen. maar ergens is de glans er een beetje vanaf ofzo? dat klinkt misschien heel verwend, maar het is een beetje alsof ik er aan gewend geraakt ben en het me niet meer zoveel doet. ik ga wel proberen daar de komende tijd meer op te focussen, wellicht helpt dat een beetje.
qua weekendjes naar NL, dat is helaas geen optie aangezien ik een seizoensbaan heb. ik heb twee keer per jaar ca. 5 weken vrij (april/mei en november/december), wat natuurlijk superlang en fijn is want dat betekent dat ik in die periode een aantal weken in NL kan zijn. nadeel alleen is dat ik tussendoor absoluut geen vrij heb, en spontaan een lang weekend naar familie geen optie is. de feestdagen vallen natuurlijk buiten mijn vakanties en dat begint ook wel een beetje op te breken. mān familie heeft besloten dat ze volgend jaar hier kerst komen vieren, en het eerste wat door mijn hoofd schoot was āals ik hier dan nog benā en daar schrok ik best wel van. ik vind het gewoon allemaal even helemaal ruk nu, dat rotgevoel sluimert de hele dag in mān hoofd en als er dan opeens zoān liedje komt ben ik helemaal van slag.
Zijn er hier mensen die met hun partner naar zijn/haar land van herkomst zijn verhuisd die ik mag pbāen? Ik ga waarschijnlijk met mijn Australische vriend verhuizen, maar heb het best moeilijk met alle emoties die erbij komen kijken. Voel me schuldig t.o.v. mijn ouders en vind het ook spannend om afstand te doen van mijn āfinanciĆ«le onafhankelijkheidā (moet mijn baan in NL natuurlijk opzeggen en mag vanwege visa vereisten eerste paar maanden niet werken daar). Ook ben ik bang voor het risico dat we op de lange termijn ons beide niet genoeg thuis voelen in elkaars land en uit elkaar moeten gaan. Zou er graag over praten met iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten!
Poeh ja ik! Ik woon al 8 jaar in Schotland. Ik ben wel iemand die al vaker in het buitenland heeft gewoond en Schotland ook heel leuk vindt. Heb hier lang met veel plezier gewoond. Maar toevallig heb ik vorige week besloten om te gaan scheiden⦠En het is deels omdat ik me een beetje vast voel hier. We hebben samen een huis, zijn getrouwd, willen geen kinderen maar verder dus wel alle ādoelenā al gehaald. Ik merk dat ik weer kriebels krijg om de hort op te gaan en ergens anders heen te willen verhuizen, niet perse terug naar Nederland maar ook niet voor altijd in deze stad blijven wonen.
Ik voelde me eerst ook schuldig tov mijn ouders maar zou dit gevoel toch zo veel mogelijk proberen te negeren. Het is jouw leven en jij bent de enige waar je verantwoordelijk voor bent en je bent ook de enige die jezelf gelukkig kan maken.
Ik zou zeggen, het is een avontuur om naar het buitenland te verhuizen en ik zou het iedereen met een beetje reislust willen aanraden. Ik heb er absoluut geen spijt van ook al is het in mijn geval dus wel stukgelopen met de relatie.
Als je een pb wil sturen is prima
Je mag mij ook pbāen! Ik ben ongeveer 5 jaar geleden naar het land van mijn vriend verhuisd en daar woon ik nu nog steeds. En ik had dezelfde situatie als jij, ik mocht de eerste maanden ook niet werken doordat ik op mijn werk permit moest wachten!
Bedankt voor jullie reacties! Ga jullie pbāen, wil niet alle info in dit topic gooien ivm herkenbaarheid
Hey meiden, ik ga deze zomer waarschijnlijk een paar maanden naar het buitenland (eu land, zomerwerk) en ik vroeg me af hoe het dan zit met toeslagen. Aangezien ik maar een paar maanden (maximaal 6) blijf blijf ik in Nederland ingeschreven en ik wil ook mijn studio aanhouden en eventueel onderverhuren. Ik krijg nu geen huurtoeslag omdat ik teveel verdien maar zou ik daar weer recht op hebben? Ik weet dat ik mijn zorgverzekering officieel na 3 maanden stop moet zetten. Heeft 1 van jullie ooit in deze situatie gezeten? Sorry als dit het verkeerde topic is maar ik weet het niet zo goed.