Ik ben iets meer dan een jaar freelancer geweest en ben recent weer fulltime gaan werken. Je aanmelden als freelancer is niet zoveel werk, het is wel even wachten en je moet alle andere dingen al hebben (weet niet of je al verhuisd bent). Dus aangemeld op een adres, duitse iban, persoonlijke Steueridentifikationsnummer ontvangen en pas als je die hebt kan je je aanmelden als freelancer en dat duurde vorig jaar januari bij mij 5 weken. Geloof doorsnee voor Berlijn is 3-6 weken.
Ik spreek vloeiend Duits maar formulieren zijn mijn persoonlijke hel. Dit is gratis en heeft mij heel erg geholpen Become a freelancer | Sorted. Ben daarna Accountable gaan gebruiken en die hebben eenzelfde gratis optie. Beide zijn in het Engels. Er zijn nog een aantal apps/services for freelancer voor dit soort dingen als ook helpen bij belastingaangifte.
Omdat ik van fulltime naar freelance ging vond ik het een gedoe dat ik ook mijn Duitse zorgverzekering moest aanpassen naar private verzekering(300-500 euro per maand)
Daarnaast ook allerlei andere dingen die ik moest aanpassen maar ik woon hier ook al 9 jaar en wil hier graag blijven wonen dus pensioen en andere verzekeringen. Belastingaangifte net zoals in andere landen(neem ik aan) is wel een ding maar vond het zeker waard om Accountable te gebruiken. The ultimate guide on how to start freelancing in Germany as an expat | Accountable Betaalde app maar stuurde me meldingen voor alle kwartaal deadlines, gaven me goed inzicht hoeveel geld ik opzij moest zetten voor belasting, konden mijn aangifte doorsturen en ik kon om belastingadvies vragen.
Part time combineren met freelance zal waarschijnlijk ook weer met wat regels komen, zeker omdat werkgevers normaal gesproken bijdragen aan zorgverzekering vanaf een bepaald bedrag, maar niet als het om een mini job gaat waar je 450 euro krijgt en ze niet hoeven bij te dragen.
Dus samengevat, het is veel geregel en het is het waard om websites zoals Accountable goed door te lezen en zeker voor het eerste jaar betaalde opties te gebruiken om zo alle stappen goed te begrijpen. En om dat nog even kracht bij te zetten, de Finanzamt stuurt brieven die je echt wel een aantal keer moet lezen voordat je iets begrijpt hoe goed je Duits ook is, bijvoorbeeld: Understanding the Finanzamt - The Istversteuerung letter | Accountable