Als jij legaal gaat onderverhuren kan de huurder zich inschrijven op jouw adres dus dan krijg je sowieso geen huurtoeslag meer. Als je gaat werken moet je dat inkomen ook opgeven bij je belastingaangifte trouwens.
In mijn studentenflat wordt dat vaak niet gedaan, dan blijft vaak de hoofdhuurder gewoon ingeschreven. Ik heb ook geen andere plek om mij in te schrijven helaas.
Oké dus ik kan inderdaad mijn inkomen naar beneden aanpassen als ik in het buitenland minder gaan verdienen? Dat was eigenlijk mijn belangrijkste vraag, dank je wel!
Je hoeft je nergens anders in te schrijven.
En natuurlijk krijg je geen huurtoeslag als je ergens niet woont. Dus als jij straks je zorgverzekering hebt opgezegd krijg je daardoor wel vragen van de belastingdienst…
Hoezo hoef ik me nergens anders in te schrijven? Ik wil juist gewoon graag hier ingeschreven blijven. Maar dat is dus geen optie?
Ja huurtoeslag wordt over je jaarinkomen berekend dus stel je werkt een half jaar niet en daarna heb je een hoog inkomen kun je alsnog huurtoeslag krijgen. Dat geldt ook voor zorgtoeslag.
Ik zou vooral opletten dat je onderhuurder zich niet op jouw adres inschrijft, want dat kan wel gevolgen hebben voor je huurtoeslag (afhankelijk van inkomen). Als je het wel volgens de regels doet, zou ik er vanuit gaan dat je geen huurtoeslag krijgt.
Zorgtoeslag hoef je zolang je een Nederlands zorgverzekering hebt niet te stoppen. En een verzekering is verplicht tenzij je je uitschrijft uit Nederland. Dat zou ik niet zo snel doen voor een paar maanden want is nogal een gedoe
Ik ben twee keer 5 maanden naar het buitenland geweest en ik heb me beide keren niet uitgeschreven. Er is een onderhuurder gekomen en die kon zich niet inschrijven, dus volgens de gemeente was ik er nog gewoon. Als je dat doet, krijg je dus ook gewoon huurtoeslag. Je kunt het dan ook beter ‘sleutelbewaarder’ noemen (iemand komt een paar maand op je huis passen terwijl jij weg bent) ipv onderhuurder. Bij ons was dat het verschil waardoor de verhuurder van het huis het wel prima vond namelijk haha.
Zie ook: Wanneer moet ik me uitschrijven bij een Nederlandse gemeente? | Nederland Wereldwijd
Ik zie dat als je langer dan 3 maanden gaat werken in het buitenland idd je zorgverzekering hier op moet zeggen. Dat heb ik nooit gedaan omdat ik twee x alleen ging studeren en niet werken.
Een zorgverzekering krijg ik van de werkgever daar (het gaat om TUI, geen random shabby bedrijf haha). Ik las ergens dat je die moet stopzetten als je langer dan drie maanden wegbent. Ik zal daar nog eens induiken. In het ergste geval schrijven zijn wij zelf uit maar dat is toch geen probleem want ik ben verzekerd via TUI.
Bedankt voor je antwoorden! Ik moet nog even goed kijken hoe dit allemaal aangebakken. Ik vind het zo lastig om dit zonder vangnet te doen!
Dankjewel @crazyplantlady die link had ik inderdaad ook gevonden! En ik zou het ook zo willen doen met idd een onderhuurder. Bij mijn woningbouw mag je het gewoon zelf regelen, mits je de identiteit van de nieuwe huurder aan hun doorgeeft.
Ik durf de stap om mijn huur op te zeggen echt niet te nemen. Stel ik ben maar 2/3 maanden weg dan sta ik hier dakloos.
Je blijft ingeschreven staan op je huidige adres, maar als jij het gewoon legaal regelt kan de onderverhuurder dit ook doen en valt je recht op toeslag weg. Het lijkt mij in ieder geval illegaal om huurtoeslag te vangen terwijl je ergens niet woont en er ook niet voor betaald.
Kan TUI je niet helpen met je vragen? Ik neem aan dat daar meer Nederlanders werken?
Nou ik blijf ook gewoon de huur betalen aan de woningbouw. Ik heb dit al vaker zo gedaan toen ik in Amsterdam woonde zelf en dat was toen ook geen probleem dus ik zie niet echt verschil tussen de situaties. En ja TUI helpt heel goed maar dit soort details helaas niet haha
Ik heb lang geleden ook een tijd in het buitenland gewoond. Wat ik nog weet is dat je de zorgverzekering pas kan opzeggen als je uitgeschreven staat in Nederland. Ik ben een keer 6 maanden weggeweest en heb mij toen niet uitgeschreven uit Nederland hierdoor liep mijn zorgverzekering en de toeslag gewoon door. Toen ik 4 jaar wegging heb ik mij wel uitgeschreven na een tijdje, maar dat zou ik persoonlijk niet doen voor een paar maanden!
Oke goed om te weten, thanks! 4 jaar zal het niet worden voor mij voorlopig, maar je weet het maar nooit
Oke dan gaat het denk ik niet door. Want ik krijg mijn studio echt niet verhuurd zonder toeslag want dat is onbetaalbaar en ik kan me dus nergens anders inschrijven. sad als iemand nog een tip heeft hoe andere mensen dit aanpakken hoor ik het graag!
Als de onderverhuurder zich kan inschrijven bij de gemeente kan diegene wel huurtoeslag aanvragen. Maar dit moet je dan wel echt allemaal officieel regelen volgens mij, daar kun je je gemeente misschien voor bellen.
Mag je onderverhuren van je verhuurder? Dan kan diegene zich wel gewoon inschrijven en huurtoeslag aanvragen, als het inkomen niet te hoog is natuurlijk.
Ja maar dan moet ik me uitschrijven want er mogen in onze studio’s maar 1 persoon ingeschreven staan. En dan moet ik me weer ergens anders inschrijven maar ik heb niks.
Moet je per se ergens ingeschreven staan als je in het buitenland werkt? Ik weet hier niet veel van hoor maar ik zou juist denken van niet. Daarom schrijft de onderhuurder zich wel in en zet je je zorgverzekering stop
Als jij aan je gemeente doorgeeft dat je een onderhuurder krijgt, dan mag je tegelijkertijd ingeschreven staan.
Mijn onderhuurders toen ik in het buitenland studeerde hebben altijd het “volle” bedrag betaald (dus zonder huurtoeslag). Weet niet of ze het zelf nog aangevraagd hebben toen eigenlijk, maar ik vond het ook echt neit goed voelen om die huurtoeslag aan te houden als ik niet in het land was en er eigenlijk niet eens woonde
Ik zou dat echt eerst eens navragen aan je wooncorporatie. Ik woonde ook ergens waar je maar met 1 persoon ingeschreven mocht staan, maar je mocht bij verblijf in het buitenland wel tijdelijk onderverhuren. Die persoon stond volgens mij wel geregistreerd bij de wooncorporatie maar niet ingeschreven bij de gemeente.
Ik kreeg toen trouwens ook gewoon nog huurtoeslag (ik bleef zelf de huur betalen en de onderhuurder betaalde aan mij), maar ik ging voor studie en niet voor werk dus misschien was dat anders
(en het is al jaren geleden dus dat kan allemaal veranderd zijn)
Ja voor zover ik weet moet je je pas uitschrijven als je langer dan 8 maanden wegbent. Je moet wel ergens een adres hebben, mag ook een postadres zijn, maar je moet voor de baan in het buitenland ook gewoon een geldig adres hebben.
Dankjullie voor de tips!!! Ik ga alles meenemen