Verhuizen naar het buitenland

Wow, dat proces klinkt echt heel kut! Jij woont er met je man, toch? Heeft hij een Canadese nationaliteit?

Haha de Canadese immigratie dienst is echt letterlijk de verschrikkelijkste organisatie met de slechtste website die ik ooit heb gezien. Het heeft een keer een week geduurt voordat ik iemand aan de telefoon kreeg omdat het telkens zo druk was dat ze je nieteens in de wacht zette maar gewoon ophingen :weary: toen moest ik een keer om half zes!!! de wekker zetten en toen nog 45 min in de wacht. Vreselijk!

Ik vond het helemaal niet makkelijk om in België te ‘integreren’. Heb me echt flink verkeken op alle kleine verschillen, vooral omdat we dezelfde taal spreken ga je er vanuit dat het verder ook wel redelijk hetzelfde is. Maar dat is dus echt niet zo, heel veel ongeschreven regels en gewoontes. Vooral op het werk ja, of het hiërarchischer is weet ik niet zeker, maar het is wel veel minder transparant en ik vind het behoorlijk bureaucratisch. Dingen gewoon uitspreken en op tafel gooien is dus heel Nederlands. Dus bereid je wel even voor op een kleine cultuurshock! Uiteindelijk heb ik mijn draai gevonden maar het heeft wel een jaar geduurd.

1 like

Hoe lang blijf je er, of staat dat nog open? Wat je allemaal vertelt als ervaring heb ik vaker van anderen gehoord of gelezen. Maar zoiets kun je denk ik echt pas ervaren als je ergens woont en vooral ook werkt. Ik ben dus heel benieuwd hoe dat mij af zal gaan.

Nog een jaar of twee. Ik reis trouwens heen en weer tussen België en Nederland inmiddels want ik kan veel thuiswerken en mijn vriend en ik woonden al samen in Nederland toen ik deze baan kreeg. Maar ik sta dus wel in België ingeschreven. Ik denk dat als je je voorbereidt op een beetje aanpassen het allemaal wel goedkomt!

2 likes

Ja klopt! Mijn man is Canadees idd.

De tijdlijn voor het proces is ongeveer een jaar maar voor veel mensen loopt dit vaak een paar maanden uit.

Als je pech hebt, mag je in die tijd ook niet werken en je mag sowieso niet naar je thuisland reizen in die periode. Dus het is echt heel pittig.

Daarnaast willen ze echt ALLES van je weten. Tot je whatsapp gesprekken aan toe.
Dan die medische keuring die totaal met wachten erbij bijna de hele middag duurde. Dan vingerafdrukken laten maken bij de politie. Je wordt helemaal binnenstebuiten gekeerd en dat gaf me een naar gevoel. Zeker omdat wij ook getrouwd zijn.

En inderdaad, als je ze moet bellen is echt een drama. Standaard 45 minuten wachttijd. Maakt niet uit op welk moment van de dag. En vaak kunnen ze ook nog eens niks vertellen over je dossier.

1 like

Woon je ook in Canada trouwens?

1 like

Ja ik heb veel vrienden die nu ook dit proces doormaken en zij hebben dezelfde problemen die jij beschrijft. Mijn man is ook Canadees en zodra we trouwden zei iedereen oh nu is het makkelijk voor jou om in Canada te blijven maar dat is dus helemaal niet zo. Wij zijn inmiddels verhuisd, maar mochten we ooit willen settelen in Canada hou ik me hart vast om daarmee om te kunnen gaan.

Tot twee maanden geleden wel. Nu net verhuisd. Waar ergens woon je? Als je dit wilt zeggen natuurlijk (heb wel een idee door de tijdzone haha)

Ik stuur je een pb! :wink:

Spreekt jouw man Nederlands? Mijne niet en daardoor kon hij lastig settelen in NL en ook geen baan vinden.

Nee, hij probeert het wel te leren met het idee dat als we in de toekomst kinderen willen maar het is erg moeilijk voor hem. Wij hebben (nog) niet het plan gehad om in Nederland te wonen. Heb je je man in Nederland ontmoet?

Ken je forum.allesamerika.nl al? Daar staat echt super veel goede informatie op!

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en veel aanleveren. Ik ken iemand (niet in Amerika maar ander land) wiens visum is afgekeurd ondanks dat ze al 12 jaar getrouwd is. Hadden ook niet genoeg bewijs aangeleverd. Maar ik weet niets over Amerika dus wie weet heb je hier niks aan.

1 like

Hmm, dan zou ik het ook niet weten eerlijk gezegd. Heb je ook al een account aangemaakt en daar je vraag gesteld?

Een vriendin van mij is geemigreerd naar Amerika en zij heeft inderdaad pagina’s vol chatgesprekken, foto’s, mails en ander bewijs aangeleverd. Volgens mij had ze ook nog geen honeymoon gehad toen, maar wel genoeg foto’s van andere vakanties meegestuurd om te bewijzen dat ze echt al jaren samenzijn.

1 like

Yes, op werk heb ik een andere naam. Mijn man zijn familie zegt meestal wel mijn echte naam maar dat lijkt ook nergens op.

1 like

Mijn schoonzusje heeft veel in het buitenland gewerkt en inderdaad een typische Nederlandse naam die in het buitenland niet uit te spreken is. Zij gebruikt dan een soort afkorting van haar naam die internationaal wel gangbaar is.

1 like

Mijn voornaam is gangbaar in het Engels maar mijn achternaam heeft een harde g erin en spreekt iedereen op een hele grappige manier uit. Moet ook altijd mijn achternaam spellen want anders snappen ze niet hoe het geschreven moet worden.

1 like