Verhuizen naar het buitenland

Klopt. Je kán wel je zorgverzekering laten doorlopen in NL als je nog ingeschreven staat maar je bent gewoon simpelweg niet verzekerd als je dan iets overkomt.

Het is overigens wel een heel gedoe want er gaat een alarmbelletje af bij ‘t CAK als je wél ingeschreven staat in NL maar niet verzekerd, en dan moet je bewijzen dat je werkt in het buitenland anders krijg je een boete.

Ik had OOM tijdelijk in het buitenland medische verzekering voor toen ik in het buitenland werkte

Deze wilde ik eerst inderdaad voor de overbruggingsperiode maar ik ben chronisch ziek en heb een depressie gehad dus dan zou ik geen vergoeding krijgen voora lles wat iets met een van die twee dingen te maken kon hebben (terwijl de zorg die ik gebruikt heb uiteraard voor m’n chronische aandoening was en ze daar ook een gigantisch breed begrip van maakten waar echt vanalles onder kon vallen).

Nou ben ik er dus gelukkig goed vanaf gekomen denk ik nu (kan de gemaakte zorgkosten uit NL misschien zelfs nog wel terugkrijgen van het land waar ik nu woon), maar ik had het dus blijbkaar wel weer helemaal verkeerd begrepen :sweat_smile:

Oohh dat is rot :frowning:

En wat betreft dat laatste: joh hier is zo weinig goede informatie over te vinden. Je moet alles van verzekeringssites tot aan random forumposts aan elkaar knopen in de hoop dat je het goed doet, echt vreselijk

2 likes

Zilveren kruis heeft redelijk duidelijke info hierover in veel situaties Wonen, werken, studeren en reizen - Zilveren Kruis

En anders kan je altijd wlz onderzoek doen bij de svb

Haha ja achteraf voel ik me wel echt een ei moet ik zeggen hoor want ik dacht dus dat ik het wel goed uitgezocht had maar blijkbaar niet :") En toen ik nu nog een keer ging kijken met terugwerkende kracht was het eigenlijk ok wel duidelijk dat wat ik wilde doen helemaal niet kon maar ja. In het land waar ik naartoe verhuisde begrepen ze er ook geen fuck van want die denken dat iedereen in de EU gewoon altijd wel verzekerd is, terwijl we in Nederland natuurlijk dit domme systeem hebben. En juist vanwege chronische ziekte was ik heel erg bang in een gat terecht te komen tussen de twee systemen in.

En volgens mij moet ik als nog bijdrage zorgverzekeringswet betalen over m’n buitenlandse inkomen voro de maanden dat ik nog in NL ingeschreven stond dus wtf is dat dan?! Ga daar nog wel even goed naar kijken nu voordat ik mn belastingaangifte opstuur haha

2 likes

Ohja dat vond ik dus niet genoeg info, want ik wilde bijv weten of het een probleem was als je ingeschreven bleef staan in NL maar dan niet verzekerd was. Daar heeft zo’n zorgverzekering dan weer niet zoveel mee te maken

Dat hele proces incl onderzoek van de CAK en dan dat onderzoek SVB heb ik echt alleen op een reisforum gevonden. En breek me de bek niet open als je dan 1 van die instanties moet bereiken, zo mega onduidelijk wie waar van is :joy: (maar jij zegt het zo makkelijk alsof je die wereld goed kent haha, klopt dat?)

3 likes

Haha ja klopt ik heb gewerkt bij zo’n verzekeraar en dus ongeveer 80 miljoen x vragen beantwoordt over dergelijke onderwerpen of verwezen naar de svb haha. Er zijn namelijk ook bijv heel veel mensen die je niet geloven als je verteld dat je bijv moet opzeggen als je in het buitenland werkt en in NL woont, in dat geval kan de svb dat dus verifiëren en geloven ze het misschien wel😂 maar ik weet dat de svb ook vaak lange wachttijden heeft dus ideaal is t allemaal niet. En eeuwige discussies met klanten die ook niet geloven dat je verzekering moet opzeggen als je een half jaar in bijv Spanje gaat werken. Men denkt hem dan te kunnen houden maar helaas

4 likes

Zijn er meiden uit Nederland die naar België zijn verhuisd maar nog wel in Nederland werken?

Mijn werk is 2 km van de Belgische grens en woon daar nu bijna 60 km vanaf en zit er nu aan te denken om een woning in België te gaan huren.

Ben alleen benieuwd hoe anderen dit ervaren hebben en wat voor en nadelen zijn.

1 like

Ik niet persoonlijk maar een collega is naar Maasmechelen verhuisd. Had vrij snel een appartement gevonden en verliep soepel. Het enige wat veel tijd kostte is dat veel fysiek gebeurd i.p.v. online bij de verhuizing zoals verzekeringen en internet afsluiten.

Vriendin van mij is naar Lanaken verhuisd en is ook goed bevallen.

Welk gebied heb je op het oog?

1 like

Ik weet niet of je regelmatig thuiswerkt, maar anders zou ik ook even kijken naar de belastingregels. Je kunt dan deels belastingplichtig zijn in België

Ja ik woon in België maar werk in Nederland. Ik woon er trouwens niet omdat het voordeliger is maar omdat mn partner Belgisch is!
Je moet wel op een aantal dingen letten, zoals je zorgverzekering die verplicht is als je werkt in Nederland. En je moet in beide landen belasting aangifte doen. Je betaalt onderaan de streep wel maar 1x belasting.

2 likes

Ik heb 3 collega’s die ook in België wonen en het er vandaag even met hen over gehad. Ik was er van op de hoogte dat ik in beide landen een zorgverzekering moet hebben. Mijn collega gaf aan dat hij ook nog gewoon in Nederland bij de huisarts zit en dat ze daar bij zijn huisarts geen probleem van maken. Dat was ook een van mijn vragen omdat ik vast medicijnen gebruik en geen idee heb/had hoe dat in België zit met vergoedingen etc.

3 likes

Ik zou in theorie ook al m’n zorg in NL kunnen aanhouden, aangezien ik er voor betaal. Ben in NL bevallen en alles werd vergoed.
Alleen de grens is hier 20+ km vandaan. Dus huisarts en andere zorg doe ik gewoon in mijn eigen woonplaats wanneer de afstand. Maar als je maar een paar km van de grens af woont zou ik alles qua zorg gewoon in NL aanhouden!