Verhuizen naar het buitenland

Is dit niet gewoon Dunning-Kroeger? Dat je juist nu je echt vloeiend bent in Zweeds, je ook bewust wordt van je gebreken?

Ik ben trouwens al mijn hele leven meertalig en volgens mij horen periodes hebben waarbij je minder klikt met een taal er gewoon bij! Ze zijn allemaal deel van jou en (ik ben geen linguïst lol dit is gewoon hoe ik het voel) soms is een taal handiger om een periode te verwerken/emoties te verwoorden, al is het in je hoofd en in je onderbewustzijn, dan een andere. Ik durf te wedden dat je Zweeds niet achteruit gaat, ondanks je dat gevoel nou misschien wel hebt.

9 likes

Ja ik wist de officiële term niet, maar er is inderdaad zo’n bekend punt tijdens het leren van een taal. Dan denk je dat je al heel redelijk een taal beheerst, maar op een gegeven moment valt je dan op hoeveel je eigenlijk nog níet weet en word je je heel bewust van je tekortkomingen.
Dat heb ik ook gehad tijdens het leren van een taal op latere leeftijd en het gaat weer over. Gewoon doorzetten :relaxed:

5 likes

Alles wat je zegt lijkt meer om een gevoel te gaan dan de realiteit. Bovendien vind ik je heel streng voor jezelf, vooral dat je jezelf schaamt als je fouten maakt. Hallo, je leert een nieuwe taal! Je woont in een ander land! Je doet je best! Allemaal niet niks. Als iemand Nederlands praat die af en toe fouten maakt, maar wel zijn best doet denk ik echt nooit :grimacing::roll_eyes:. Wat zegt jouw vriend over de situatie? Hij is wel Zweeds?

1 like

Ik ben eerder dit jaar verhuisd naar Amerika en dacht ik post hier in dit topic voor het geval er iemand is die vragen heeft. Heb niet zoveel last van heimwee maar ik merk toch dat ik stiekem meer op NPO kijk dan voorheen bijvoorbeeld, het is ook gezellig om in hier in het Nederlands mee te lezen :slight_smile:

11 likes

De vriendschappen met de meeste vrienden die ik in Nederland had is bij mij echt nog amper bestaand. Er zijn twee vriendinnen met wie ik nog regelmatig contact heb, en dat zijn andere dan waarvan ik het verwacht had. Heb wel een Whatsappgroep nog met de vriendengroep, maar dat is meer oppervlakkig contact, feliciteren met verjaardagen enzo. Maar ik ben ook al 14 jaar weg en ik ben zelf ook vrij slecht in contact houden. En die groep is ook al lang niet meer zo hecht als 14jaar terug, zijn ook allemaal mensen met gezinnen en drukke banen enzo, het is niet alsof die allemaal nog wel de deur bij elkaar plat lopen. Ik vind het soms wel jammer, maar heb ook nieuwe vrienden gemaakt en vriendschappen/relaties zijn nou eenmaal niet voor eeuwig, ook al denk je dat vaak wel als je er middenin zit. Heb mooie herinneringen en het is leuk om ze af en toe eens te zien als ik in NL ben of zij hier, maar dat hechte is er gewoon niet meer en dat is ook ok.

3 likes

Dit herken ik wel van de andere kant zeg maar de vriendin die weg gegaan was liet amper wat van zich horen. Ook dat was toen niet van de vriendschap is over maar wel dat ik het heel jammer vond dat ik niet veel wist van wat er in haar leven speelden. We hebben het er over gehad, ze herkende het ook maar het was wat zoeken hoe dan contact houden. Ik zou het er gewoon over hebben. Niets zwaars maar zeggen dat je contact mist en of zij dat ook heeft. Het is denk ik wel goed om te benoemen dat je het idee hebt dat het initiatief vanuit jou komt. Kan zo ff niet bedenken hoe je dit zegt vanuit jou zonder verwijt maar de kans is aanwezig dat ze je niet lastig wil vallen niet weet wat qua tijd uitkomt om te bellen liever brieven schrijft etc. In elk geval er komen vast ideeën hoe verder als je het er over hebt!

3 likes