Verhuizen naar het buitenland

Hm ik had het eerder gevraagd maar niet zo concreet, misschien moet ik dat even doen toch! Ik dacht dat ik begrepen had namelijk dat je verzekering sowieso zou stoppen op het moment dat je in het buitenland gaat werken. Maar dat klopt dan misschien niet?
Het zal inderdaad om een periode van een paar weken gaan gok ik (en zou ook best in 2 weken gefixt kunnen zijn), maar het schijnt soms wat langer te duren. Ik ga contact opnemen met mijn vezekering, thanks!

@grace ik heb dat eerder inderdaad ook zo gedaan, maar toen werkte ik niet in het buitenland! Dus ik dacht dat dat het anders maakte nu. Maar misschien zie ik het allemaal te star (ik lees regels soms iets te zwart-wit geloof ik).

Volgens mij is het geen garantie dat ze ja zeggen, maar vragen kan sowieso altijd. Ik denk dan: dit doen mensen toch ook aan de lopende band, dit moet toch beter geregeld zijn :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:. Misschien heeft je nieuwe werkgever hier nog wel tips voor, als die vaker expats uit Nederland hebben wellicht wel?

1 like

Als je uitschrijft in de gemeente in Nederland kun je sowieso niet verzekerend blijven hier als je in Zweden werkt, je verzekering word dan gestopt per datum uitschrijven gemeente als je geen bewijs levert dat je in NL werkt bijv, dus een paar weken in NL verzekerd blijven kan alleen als je in de gemeente ingeschreven blijft

2 likes

Volgens mij zijn de relevante zaken hier dat je langer dan 8 maanden weg gaat blijven (maar daar ben je nog lang niet) en je je daarom moet uitschrijven, en dat je ergens anders belasting gaat betalen. Wat dat eerste betreft schrijf je je pas uit als alles op je nieuwe plek geregeld is (en tot die tijd weet niemand of jij van plan bent over 2 maanden weer terug te zijn, ook niet als je jaarcontracten ondertekent). En wat het tweede betreft moet je je verhuizing melden bij de Belastingdienst, ga je volgend jaar wel even een heel kutte Belastingaangifte wereldinkomen krijgen en mogelijk nog wat aanvullende administratie.

En als je echt pech hebt zoals ik gelooft je zorgverzekering niet dat je je moet uitschrijven (‘je gaat daar naar een universiteit dus je bent student!’) en ga je uiteindelijk je premies storneren (lol ik was 25 en dom) tot je de bloedhonden van de afdeling debiteuren op je nek krijgt :two_hearts:

1 like

Toen ik Nederland een paar jaar geleden verliet, kon ik nog Max 3 maanden verzekerd blijven (als zijnde overgangsperiode). Dus ik zou zeker even checken of dat bij jou ook zo is (ik zat bij Zilveren Kruis).

Verder was het in mijn land van aankomst zo dat je met terugwerkende kracht verzekerd zou zijn. Je moest binnen 3 maanden een zorgverzekering afsluiten en gemaakte kosten in de tussentijd voorschieten, maar aangezien verzekering verplicht was, moest de verzekeraar die kosten met terugwerkende kracht dan overnemen (je betaalde dan ook met terugwerkende kracht die 3 maanden premie). Misschien het uitzoeken waard of dat dit ook zo in Zweden is.

3 likes