Verhuizen naar het buitenland

Alles wat je zegt lijkt meer om een gevoel te gaan dan de realiteit. Bovendien vind ik je heel streng voor jezelf, vooral dat je jezelf schaamt als je fouten maakt. Hallo, je leert een nieuwe taal! Je woont in een ander land! Je doet je best! Allemaal niet niks. Als iemand Nederlands praat die af en toe fouten maakt, maar wel zijn best doet denk ik echt nooit :grimacing::roll_eyes:. Wat zegt jouw vriend over de situatie? Hij is wel Zweeds?

1 like

Ik ben eerder dit jaar verhuisd naar Amerika en dacht ik post hier in dit topic voor het geval er iemand is die vragen heeft. Heb niet zoveel last van heimwee maar ik merk toch dat ik stiekem meer op NPO kijk dan voorheen bijvoorbeeld, het is ook gezellig om in hier in het Nederlands mee te lezen :slight_smile:

11 likes

De vriendschappen met de meeste vrienden die ik in Nederland had is bij mij echt nog amper bestaand. Er zijn twee vriendinnen met wie ik nog regelmatig contact heb, en dat zijn andere dan waarvan ik het verwacht had. Heb wel een Whatsappgroep nog met de vriendengroep, maar dat is meer oppervlakkig contact, feliciteren met verjaardagen enzo. Maar ik ben ook al 14 jaar weg en ik ben zelf ook vrij slecht in contact houden. En die groep is ook al lang niet meer zo hecht als 14jaar terug, zijn ook allemaal mensen met gezinnen en drukke banen enzo, het is niet alsof die allemaal nog wel de deur bij elkaar plat lopen. Ik vind het soms wel jammer, maar heb ook nieuwe vrienden gemaakt en vriendschappen/relaties zijn nou eenmaal niet voor eeuwig, ook al denk je dat vaak wel als je er middenin zit. Heb mooie herinneringen en het is leuk om ze af en toe eens te zien als ik in NL ben of zij hier, maar dat hechte is er gewoon niet meer en dat is ook ok.

4 likes

Dit herken ik wel van de andere kant zeg maar de vriendin die weg gegaan was liet amper wat van zich horen. Ook dat was toen niet van de vriendschap is over maar wel dat ik het heel jammer vond dat ik niet veel wist van wat er in haar leven speelden. We hebben het er over gehad, ze herkende het ook maar het was wat zoeken hoe dan contact houden. Ik zou het er gewoon over hebben. Niets zwaars maar zeggen dat je contact mist en of zij dat ook heeft. Het is denk ik wel goed om te benoemen dat je het idee hebt dat het initiatief vanuit jou komt. Kan zo ff niet bedenken hoe je dit zegt vanuit jou zonder verwijt maar de kans is aanwezig dat ze je niet lastig wil vallen niet weet wat qua tijd uitkomt om te bellen liever brieven schrijft etc. In elk geval er komen vast ideeën hoe verder als je het er over hebt!

3 likes

Ik heb even een specifieke praktische vraag, wat hebben jullie gedaan met je zorgverzekering in de periode dat je weg ging?
Ik heb per 1 december een baan in Zweden, maar ik moet als ik daar ben nog een persoonsnummer aanvragen en als ik het goed begrijp ben ik daarna pas verzekerd. Ze zeggen daar steeds dat je met je EHIC gewoon verzekerd bent als EU-citizen, alleen als ik niet meer in NL werk/ingeschreven sta heb ik hier natuurlijk helemaal geen verzekering meer en dus ook geen geldige EHIC. Ik dacht er aan om een tijdelijke verzekering af te sluiten voor de overgangsperiode en daar had ike en aanvraag voor gedaan bij OOM verzekeringen, maar daar krijg ik dan de zorg voor mijn chronische aandoening niet vergoed (oftewel ik heb daar eigenlijk geen fuck aan).

Wat hebben jullie gedaan in die overgangsperiode?

Ik heb alles pas overgezet toen mijn inschrijving in het buitenland helemaal geregeld was met alles erop en eraan. Ik moest voor mijn nieuwe baan iig een lokale bankrekening waarvoor ik een adres/domicilie nodig had. Dus dat heb ik eerst gedaan (woning, inschrijving en bankrekening), heb me daar verzekerd, en heb daarna pas alles in Nederland uitgezet (was gvd nog niet makkelijk ook) en me uitgeschreven. Dat was in de praktijk allemaal niet zo’n probleem, dat kun je nou eenmaal niet allemaal binnen 24 uur doen. Dan is je formele verhuisdatum wat later maar dat is niet erg toch?

Ik heb ook een paar keer tijdelijk in het buitenland gewoond en gewerkt zonder me uit te schrijven in Nederland. Incl huurcontract, gemeentelijke inschrijving en freelance arbeidsovereenkomsten. Dat ging om korte periodes dus dan hoefde uitschrijven niet en bleven mijn verzekeringen in Nederland doorlopen. Dus het lijkt me niet dat er problemen zijn als je een maand of twee nog even in Nederland ingeschreven blijft terwijl je alles regelt.

1 like

Heb je bij je eigen zorgverzekering gevraagd of je daar in die periode nog kort verzekerd kan blijven? Dat kan soms ook nog. Klinkt namelijk als een overzichtelijke periode (of ik schat Zweden te goed in en het duurt wel een eeuwigheid :upside_down_face::smiling_face_with_tear:)

Hm ik had het eerder gevraagd maar niet zo concreet, misschien moet ik dat even doen toch! Ik dacht dat ik begrepen had namelijk dat je verzekering sowieso zou stoppen op het moment dat je in het buitenland gaat werken. Maar dat klopt dan misschien niet?
Het zal inderdaad om een periode van een paar weken gaan gok ik (en zou ook best in 2 weken gefixt kunnen zijn), maar het schijnt soms wat langer te duren. Ik ga contact opnemen met mijn vezekering, thanks!

@grace ik heb dat eerder inderdaad ook zo gedaan, maar toen werkte ik niet in het buitenland! Dus ik dacht dat dat het anders maakte nu. Maar misschien zie ik het allemaal te star (ik lees regels soms iets te zwart-wit geloof ik).

1 like

Volgens mij is het geen garantie dat ze ja zeggen, maar vragen kan sowieso altijd. Ik denk dan: dit doen mensen toch ook aan de lopende band, dit moet toch beter geregeld zijn :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:. Misschien heeft je nieuwe werkgever hier nog wel tips voor, als die vaker expats uit Nederland hebben wellicht wel?

1 like

Als je uitschrijft in de gemeente in Nederland kun je sowieso niet verzekerend blijven hier als je in Zweden werkt, je verzekering word dan gestopt per datum uitschrijven gemeente als je geen bewijs levert dat je in NL werkt bijv, dus een paar weken in NL verzekerd blijven kan alleen als je in de gemeente ingeschreven blijft

3 likes

Volgens mij zijn de relevante zaken hier dat je langer dan 8 maanden weg gaat blijven (maar daar ben je nog lang niet) en je je daarom moet uitschrijven, en dat je ergens anders belasting gaat betalen. Wat dat eerste betreft schrijf je je pas uit als alles op je nieuwe plek geregeld is (en tot die tijd weet niemand of jij van plan bent over 2 maanden weer terug te zijn, ook niet als je jaarcontracten ondertekent). En wat het tweede betreft moet je je verhuizing melden bij de Belastingdienst, ga je volgend jaar wel even een heel kutte Belastingaangifte wereldinkomen krijgen en mogelijk nog wat aanvullende administratie.

En als je echt pech hebt zoals ik gelooft je zorgverzekering niet dat je je moet uitschrijven (‘je gaat daar naar een universiteit dus je bent student!’) en ga je uiteindelijk je premies storneren (lol ik was 25 en dom) tot je de bloedhonden van de afdeling debiteuren op je nek krijgt :two_hearts:

1 like

Toen ik Nederland een paar jaar geleden verliet, kon ik nog Max 3 maanden verzekerd blijven (als zijnde overgangsperiode). Dus ik zou zeker even checken of dat bij jou ook zo is (ik zat bij Zilveren Kruis).

Verder was het in mijn land van aankomst zo dat je met terugwerkende kracht verzekerd zou zijn. Je moest binnen 3 maanden een zorgverzekering afsluiten en gemaakte kosten in de tussentijd voorschieten, maar aangezien verzekering verplicht was, moest de verzekeraar die kosten met terugwerkende kracht dan overnemen (je betaalde dan ook met terugwerkende kracht die 3 maanden premie). Misschien het uitzoeken waard of dat dit ook zo in Zweden is.

3 likes

Wij gaan naar Duitsland verhuizen in februari. Ik blijf werken in Nederland en wil ook eigenlijk gewoon alle zorg blijven afnemen hier. Maar hoor van veel mensen dat tandarts zorg veel goedkoper is in Duitsland. Heb nu een best wel dure aanvullende verzekering. Wat is het beste om te doen qua verzekering in Duitsland?

1 like

Is het een permanente verhuizing? Want voor zover ik weet moet je in Duitsland verzekerd zijn als je daar langer woont, en ik denk niet dat je dan in Nederland naar de dokter kunt (blijven) gaan. Standaard tandartsdingen zijn dan ook gewoon meeverzekerd, het enige waar ik tot nu toe voor heb moeten betalen is een witte vulling (en dat was goedkoop). Heb verder ook niet vaak iets, maar wel al een paar keer gewisseld van tandarts en bij elke de eerste keer röntgenfoto’s gemaakt, en ook bitjes vanwege knarsen of vastlijmen van een spalkje wordt allemaal door mijn ziektekostenverzekering vergoed.

1 like

Je zorgverzekeraar in Nederland (die je moet hebben als je daar blijft werken) zou je zorg in Duitsland moeten vergoeden, mits het in je pakket zit. Maar tandarts is inderdaad een stuk goedkoper hier, dus je zou ook kunnen overwegen om ipv je dure aanvullende verzekering gewoon zelf de tandartskosten in Duitsland te betalen. Maar dan zou je moeten checken of dat qua kosten logisch is.

2 likes

Ja het is wel een permanente verhuizing, maar we wonen in een grensgebied. We behouden onze Nederlandse zorgverzekering en huisarts.

Daarnaast wilde we ook een Duitse verzekering nemen (werd ons aangeraden) maar ik lees nu net op een ander forum dat dat in mijn geval niet kan omdat ik in Nederland werk.

2 likes

Bureau Duitse zaken van de SVB kan hier goed in adviseren Sociale verzekeringen | BBZ-BDZ | SVB

1 like

Ik werd eind van de ochtend gebeld dat mijn oma waarschijnlijk snel gaat te komen overlijden en dan is het zo kut om niet snel bij je familie te kunnen zijn…

Ik kan morgenochtend terug vliegen gelukkig maar weet nu echt even slecht wat ik moet gaan doen met de rest van de dag zeg

4 likes