Verkiezingen België 2019

Op 26 mei zijn er federale, Vlaamse (of Brusselse) en Europese verkiezingen. Op wat gaan jullie stemmen en waarom? En wat verwacht je?

Doe hier de stemtest:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190402_04297269#/

door die stemtest twijfel ik tussen PVDA en Groen. PDVA komt op papier beter overeen met mijn idealen, maar ik vind hun eigenlijk ook redelijk populistisch en misschien niet realistisch. maar Groen vind ik in sommige opzichten (vooral sociaal) eigenlijk te flauw. en het sociale probleem is dringender in mijn ogen.

ik verwacht dat Vlaams Belang opnieuw populairder wordt en kiezers terug wint van N-VA.
volgens mij gaat Open-vld het goed doen en wordt Groen de grootste linkse partij.

Ik twijfel ook tussen pvda en groen. Ik neig naar groen omdat ik denk dat mijn stem dan zinvoller is. Pvda is denk ik te klein om iets te kunnen betekenen. Maar ben er nog niet 100% uit en eerlijk gezegd weet ik er ook te weinig over en moet ik me zeker nog verder inlezen.

Ik denk hetzelfde als jij, er gaat ook zoveel informatie rond en ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Ik hoop wel dat bij deze verkiezingen groen eens echt veel stemmen haalt, met het klimaattopic dat nu zo opleeft denk ik dat ze een goede kans maken

1 like

Ik stem groen. Ben het niet met hun hele programma eens, maar aangezien zij de enigen zijn die klimaat als prioriteit zien en een beetje lange termijn denken zie ik geen betere optie

2 likes

Ik stem Groen! Anti-discriminatie en milieu zijn mijn twee topprioriteiten dus de keuze is snel gemaakt.

1 like

Volgens de stemtest ben ik het meest Open VLD, en daarna Groen. Denk dat het deze keer maar eens Groen zal worden dan.

Ik vind het zo leuk dat zoveel mensen groen gaan stemmen. In mijn omgeving ook, zelfs mensen die doorgaans n-va stemmen maar nu iets hebben van hm klimaat is toch prioriteit nu. Maar ik vrees dat het nog steeds een bubbel is waar ik in leef.

1 like

Groen, voor de Europese.

Wat vinden jullie van rekeningrijden wat nu zo’n actueel thema is? Ik ben voor zover ik er iets vanaf weet tegen. Maar misschien heb ik er onvoldoende zicht op hoor. Maar voor nu vind ik het weer zoiets waarbij een groep die voldoende financiële middelen heeft voorgetrokken wordt en het privilege krijgt om vaker met de auto te rijden. We hebben hier heel slecht ov, sommige mensen die niet zoveel financiële middelen hebben zijn gewoon afhankelijk van hun auto voor werk, kinderen wegbrengen, … Dat auto rijden ontmoedigd wordt oké, maar er is geen goed alternatief en het wordt enkel ontmoedigd voor wie minder financiële middelen heeft.

Elke patij is pro rekeningrijden met uitzondering van vlaams belang en pvda.

2 likes

inderdaad, dit steekt mij bij Groen het meest tegen.
hun klimaatmaatregelen zijn vaak zo ongenuanceerd, en uiteindelijk zijn juist die zwakkere groepen die ze zogezegd willen beschermen daar de dupe van.

idem met die lage emissiezones, bijvoorbeeld.

1 like

Ik ben ook tegen. Ik werk bijvoorbeeld in Anderlecht en woon in Antwerpen en dat kost me aan benzine alleen al ruim € 200 per maand. Duur genoeg voor iemand met een modaal inkomen, en als geld me zou kúnnen ontmoedigen, dan waren de kosten die ik nu heb al wel voldoende. Maar het gaat me om TIJD.*

Wat de regering nu doet, is mensen tot het uiterste drukken. Voor veel mensen is de auto nemen een noodzakelijk kwaad, dus zullen de kosten al hoog moeten oplopen om te zeggen “ok goed, nu schakel ik over naar het openbaar vervoer (al verdriedubbelt het mijn reistijd)”.
Volgens mij zijn het inderdaad zij die geld te over hebben die de auto nemen uit luxe en niet uit noodzaak.

*Edit: Stel dat ik gecompenseerd kan worden voor die extra reistijd (2u per dag naar ruim 4 tot zelfs 5 uur per dag) wil ik het openbaar vervoer nog wel eens overwegen.

1 like

Ja hier vind ik pvda dan een veel beter standpunt innemen dan groen. Maar ja aangezien iedere partij die iets betekent pro rekeningrijden is ga ik er mijn stemgedag niet voor aanpassen.

Steekt me ook tegen dat links zo anti kernenergie is wat voorlopig een goed alternatief zou kunnen zijn? Wel voorlopig hoor.

@VickyViolence ja precies dat! Persoonlijk heb ik er op dit moment geen last meer van maar toen ik nog werkte had dit de druppel kunnen zijn om werken onbetaalbaar te maken voor me. En ik denk dat veel mensen in die positie zitten. Het verdubbelen of meer van je reistijd, maar daarnaast ook zoveel dorpen waar amper ov is. Ik denk dat de noodzaak van de auto voor een grote groep mensen zwaar onderschat wordt.

1 like

Ah pfff… ik realiseer me door dit topic dat ik dan hoogst waarschijnlijk nog ik het buitenland ben

volgens de stemwijzer hier ook vooral tussen Groen en PVDA, puur intellectueel gezien nijg ik de laatste tijd een stuk meer naar PVDA tussen die twee. Groen begint heel veel nuance and kracht te verliezen in hun parlementair werk naar mijn gevoel, in ieder geval genoeg dat ik geen interesse heb om een lidkaart aan te schaffen wat ik vorig wel nog had gedaan als ik geld had op dat moment.

In de realiteit zal ik wel op Groen stemmen omdat ze duidelijk wel veel stemmen gaan halen en hen in de regering me wel veel waard is als verandering. Ik ben vooral benieuwd hoe dat SPA het gaat doen, voorgaande jaren waren ze duidelijk ten dode opgeschreven maar ze zijn nu weer aan het proberen? Al heb ik wel schrik van hun geflirt met de NVA.

1 like

Ja precies ook mijn redenering waarom ik groen boven pvda verkies in stemmen, maar niet per se in standpunten.

Ik denk (hoop) verder dat spa veel stemmen gaat verliezen aan groen.

@Teemo kan je geen volmacht geven aan iemand?

1 like

voor mij is dat juist doorslaggevend om wél op PVDA te stemmen (federaal, Vlaams en Brussels dan, Europees ga ik sowieso voor Groen). ze zijn de enigen bij dit soort standpunten met een echt uitgesproken sociale visie, en ik vind dat zelf hoognodig als tegengewicht op N-VA en Open-Vld.

bijvoorbeeld vaderschapsverlof. PVDA wil dat als enige 100% gelijktrekken.

edit: al halen ze maar één zetel of net de kiesdrempel. ik vind dat zeker niet verloren.
edit 2: liever niet als grootste partij, zelfs.

1 like

sp.a bestaat gewoon te lang en ze zijn te lang groot geweest.
echt zo’n partij die zichzelf verloren is in hun macht en nu liever terug groot wordt aan de zijde van Bartje, dan klein aan de overkant.

Heb me er nog niet echt in verdiept maar mijn initiële reactie is niet per se tegen. Maar ik vind dan ook dat mensen dichter bij hun werk moeten wonen. Anderzijds ben ik wel van mening dat kilometerheffing gepaard moet gaan met investeringen in het openbaar vervoer en inspanningen om bv thuiswerken interessanter te maken. Soms moeten er nu eenmaal onpopulaire maatregelen worden ingevoerd (bv ook de lage emissiezone) met het oog op de toekomst en het algemene belang. Dat ‘de gewone man geld uit zijn zak geklopt wordt’ vind ik nogal makkelijke populistische kritiek

Wie zegt dat? Ik denk dat dat het punt niet is. Ook dat ‘soms moet er nu eenmaal een onpopulaire maatregel worden ingevoerd met oog op de toekomst en het algemeen belang’ vind ik zo’n lege politieke uitspraak. Ik weet wel heel zeker dat we om het klimaat terug wat te stabiliseren dingen die we onterecht als vanzelfsprekend zijn beginnen zien weer zullen moeten inleveren. Helemaal terecht. Maar ik denk dat de vraag dan eerder is hoe je dit zo rechtvaardig mogelijk kunt verdelen. En rekeningrijden is niet iets wat ‘de gewone man’ treft waar jij het over hebt, maar mensen voor wie de auto noodzakelijk is om te kunnen werken en leven. Helemaal eens dat het nog beter zou zijn om dicht bij je werk te wonen. Maar dat is niet realistisch. Er is gewoon meer werk in steden dan in dorpen en niet iedereen kan in de stad gaan wonen. En ook, goed en vast werk geef je niet zomaar op in de hoop iets te vinden dichter bij je woonst. Eens dat er heel dringend verschillende dingen moeten veranderen ten voordele van het klimaat en dat die dingen niet populair zullen zijn. Maar vliegen is veel vervuilender en veel minder noodzakelijk dan autorijden. De vlees- en zuivelindustrie ook. Het betekent niet dat het niet en en kan zijn. Kleinere dingen helpen ook. Maar je mag nog steeds blijven afwegen hoeveel iets opbrengt tegenover wie er groot nadeel van ondervindt. En bij rekeningrijden is het zo dat de auto voor een grotere groep mensen onbetaalbaar wordt, terwijl die in tegenstelling tot vliegen voor een groot deel mensen wel noodzakelijk is. Ik zou veel meer inzetten op beter en betaalbaarder ov, thuiswerken, … Die dingen die jij ook al noemt, maar dan in combinatie met dingen die een stuk luxueuzer zijn en een grotere impact hebben moeilijker beschikbaar maken, en niet rekeningrijden. Heeft niks met de gewone man te maken, wel met rechtvaardige en logische keuzes.

1 like