Verkiezingen België 2019

Op 26 mei zijn er federale, Vlaamse (of Brusselse) en Europese verkiezingen. Op wat gaan jullie stemmen en waarom? En wat verwacht je?

Doe hier de stemtest:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190402_04297269#/

Ik denk hetzelfde als jij, er gaat ook zoveel informatie rond en ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Ik hoop wel dat bij deze verkiezingen groen eens echt veel stemmen haalt, met het klimaattopic dat nu zo opleeft denk ik dat ze een goede kans maken

1 like

Ik stem groen. Ben het niet met hun hele programma eens, maar aangezien zij de enigen zijn die klimaat als prioriteit zien en een beetje lange termijn denken zie ik geen betere optie

2 likes

Ik stem Groen! Anti-discriminatie en milieu zijn mijn twee topprioriteiten dus de keuze is snel gemaakt.

2 likes

Groen, voor de Europese.

Ik ben ook tegen. Ik werk bijvoorbeeld in Anderlecht en woon in Antwerpen en dat kost me aan benzine alleen al ruim € 200 per maand. Duur genoeg voor iemand met een modaal inkomen, en als geld me zou kúnnen ontmoedigen, dan waren de kosten die ik nu heb al wel voldoende. Maar het gaat me om TIJD.*

Wat de regering nu doet, is mensen tot het uiterste drukken. Voor veel mensen is de auto nemen een noodzakelijk kwaad, dus zullen de kosten al hoog moeten oplopen om te zeggen “ok goed, nu schakel ik over naar het openbaar vervoer (al verdriedubbelt het mijn reistijd)”.
Volgens mij zijn het inderdaad zij die geld te over hebben die de auto nemen uit luxe en niet uit noodzaak.

*Edit: Stel dat ik gecompenseerd kan worden voor die extra reistijd (2u per dag naar ruim 4 tot zelfs 5 uur per dag) wil ik het openbaar vervoer nog wel eens overwegen.

1 like

Ah pfff… ik realiseer me door dit topic dat ik dan hoogst waarschijnlijk nog ik het buitenland ben

volgens de stemwijzer hier ook vooral tussen Groen en PVDA, puur intellectueel gezien nijg ik de laatste tijd een stuk meer naar PVDA tussen die twee. Groen begint heel veel nuance and kracht te verliezen in hun parlementair werk naar mijn gevoel, in ieder geval genoeg dat ik geen interesse heb om een lidkaart aan te schaffen wat ik vorig wel nog had gedaan als ik geld had op dat moment.

In de realiteit zal ik wel op Groen stemmen omdat ze duidelijk wel veel stemmen gaan halen en hen in de regering me wel veel waard is als verandering. Ik ben vooral benieuwd hoe dat SPA het gaat doen, voorgaande jaren waren ze duidelijk ten dode opgeschreven maar ze zijn nu weer aan het proberen? Al heb ik wel schrik van hun geflirt met de NVA.

1 like

Heb me er nog niet echt in verdiept maar mijn initiële reactie is niet per se tegen. Maar ik vind dan ook dat mensen dichter bij hun werk moeten wonen. Anderzijds ben ik wel van mening dat kilometerheffing gepaard moet gaan met investeringen in het openbaar vervoer en inspanningen om bv thuiswerken interessanter te maken. Soms moeten er nu eenmaal onpopulaire maatregelen worden ingevoerd (bv ook de lage emissiezone) met het oog op de toekomst en het algemene belang. Dat ‘de gewone man geld uit zijn zak geklopt wordt’ vind ik nogal makkelijke populistische kritiek

Ooh dat is gewoon de algemene opinie die ik rond mij hoor, geen uitspraak die ik hier gelezen heb.
Ik vind het juist helemaal niet typisch politiek dat alle grote partijen zich achter een maatregel scharen die veel kiezers in eerste opzicht ‘alleen maar geld gaat kosten’ en veel tegenstanders kent

Ik weet ook niet of ik echt voorstander ben, maar als het goed uitgevoerd wordt vind ik het wel een interessante piste. Belasting op gebruik ipv op bezit van een auto klinkt logischer en om het fileprobleem aan te pakken zie ik al helemaal geen betere optie.

1 like

Ik stem deze verkiezingen ook op Groen. Voordien stemde ik cd&v omdat ik me toch meer kon vinden in het midden van het spectrum. Maar ik merk toch dat ze op zaken die ik belangrijk vind (zoals klimaat, vermogensbelastingen, etc) echt niet aansluiten bij mijn mening.

Wat betreft rekeningrijden vind ik dat er momenteel een heel ongenuanceerd beeld in de media komt. Ik ben best wel voor dit voorstel. Ik dacht (ben dit niet zeker) dat het veel gedifferentieerder was dan enkel €0,05 per km. Bijvoorbeeld als je de Kennedytunnel wil passeren (of een van de andere drukste punten in het land) dat je dan veel meer moet betalen dan dat je bijvoorbeeld van je dorpsweg naar je bakker rijdt. Ik vind het echt vreemd als mensen het argument aanhalen van ja ik woon 50 km of meer van mijn werk, dat wordt te duur. Of we kunnen niet allemaal in steden wonen. Het klopt dat dit door de hele geschiedenis van Belgische ruimtelijke ordening heel ingewikkeld is geworden, maar het is en blijft ook wel een gedragspatroon dat je kan veranderen. Even goed als geen vlees eten maar natuurlijk gaat het wel over iets veel ingrijpender.

Het is gewoon een hele slimme belasting om echt diegene te treffen die zwaar gebruik maken van infrastructuur en erg vervuilend zijn. Maar ik hoop dan ook echt dat alles wat deze belasting opbrengt terugvloeit naar OV en betere infrastructuur voor fietsers.

Ik ben het volledig met je eens dat het ov in Vlaanderen echt niet goed is uitgewerkt. Ik heb 25 jaar in dorp gewoond van amper 2000 mensen en dan hadden we nog geluk dat we op de verbindingsweg lagen van twee grote steden. Anders was het zoals in de omringende dorpen helemaal geen ov. Mijn ouders en ikzelf hebben altijd 10km gefietst dagelijks naar school en werk in de stad verderop. De auto werd gebruikt maar niet voor woon-werk verkeer maar wel voor ontspanning, naar de winkel gaan, etc.

Maar ergens moet je toch gewoon een grens kunnen trekken aan wat er nu aan het gebeuren is? De wegen slibben toe en onze luchtkwaliteit is dramatisch slecht. En daarbij is er momenteel geen geld om een nieuw en deftig ov plan in te voeren. Dus ik hoop echt dat die belasting daarvoor zal zorgen. Liever dat dan privatisering van het ov. Hoe sta jij daar tegenover?

Maar niemand kiest ervoor om door de Kennedytunnel te rijden, da’s een noodzaak. Naar de bakker kan je net zo goed wandelen of de fiets pakken (met uitzondering van zij die slecht te been zijn natuurlijk). *

En eh, vreemd argument? Ik werk 50 km van huis vandaan. Mijn vriend 1,2, dus verhuizen is geen oplossing. Ik ben al ongeveer een jaar op zoek naar een andere baan, liefst dichter bij huis, maar in mijn vak is dat jammer genoeg niet zo simpel.

*Edit: zouden mensen dan niet gewoon een omweg nemen? Zodat lokale wegen dichtslibben en gemeentes met de overlast zitten?

Misschien denk ik dan teveel vanuit mijn eigen situatie. In mijn vak was er ook geen werk in mijn thuisomgeving, dus ik ben 70km verder gaan wonen. En ja mijn vriend uit mijn thuisomgeving heeft beslist om mee te verhuizen en daar ook werk te zoeken. Dus ik kan wel begrijpen dat je als koppel soms tussen de twee werken in zit en dus moeilijker die stap kan zetten om dichter bij je werk te wonen.

Daar heb je inderdaad ook een punt van die gedifferentieerde kosten. Ik weet dat mijn faculteit hierover een paar jaar terug onderzoek heeft gedaan. Maar ik weet de exacte uitkomsten hier niet meer van. Het is allesinds iets heel complex. En vanaf je mensen raakt in hun eigen gedrag of portemonnee heb je denk ik altijd heel sterke meningen over dit soort beleidsvoorstellen. Ik zie het als een noodzakelijk kwaad om iets te doen aan de fileproblematiek en de luchtvervuiling. Voor mij mogen er trouwens ook zeker en vast sociale correcties op de belasting toegepast worden. Maar de core: wie gebruikt die betaalt, vind ik heel belangrijk.

1 like

Wallonië zkt. geld (desnoods via staatshervorming)

Het gaat niet goed in Franstalig België: de werkzaamheidsgraad is een ramp, de armoede stijgt en de centen raken op. Binnen een jaar of vijf dreigen Brussel en Wallonië kopje-onder te gaan. PS-voorzitter Elio Di Rupo is zelfs ‘bereid’ de institutionele lockdown op te geven en de financieringswet te hervormen.
Behoort de gevleugelde uitspraak ‘on n’est demandeur de rien’ voorgoed tot het verleden? Dit weekend zette PS-voorzitter Elio Di Rupo de deur open voor een staatshervorming – althans voor een hervorming van de Bijzondere Financieringswet (BFW), die de financiering van de bevoegdheden van de gewesten en gemeenschappen regelt, grotendeels op basis van de personenbelasting. In interviews met De Tijd en L’Echo toonde hij zich een voorstander van zo’n hervorming ‘in 2024 of later’.
Of dat doorgesproken was met de rest van de partij, is maar de vraag. ‘Geen commentaar’, reageert Kamerfractieleider Ahmed Laaouej, de financieel expert van de PS. ‘Ik heb daar geen informatie over, u moet zich tot het hoofdkwartier wenden.’ Maar de partijwoordvoerder geeft niet thuis. Volgens Le Vif waren verschillende (anoniem geciteerde) PS-kopstukken not amused toen ze zaterdag de uitspraken van Di Rupo lazen …
Uitgestoken hand?
Minstens even opmerkelijk is dat de soloslim van Di Rupo her en der geïnterpreteerd wordt als een uitgestoken hand, niet het minst aan CD&V-voorzitter Wouter Beke. Die kondigde midden maart aan dat zijn partij in 2024 een nieuwe staatshervorming wil. De komende vijf jaren moeten de Vlaamse partijen gebruiken om gezamenlijke Vlaamse eisen te formuleren, zodat ze eendrachtig aan de onderhandelingstafel verschijnen.

Reikt Di Rupo een hand uit naar Wouter Beke? belga
Mogelijk is men tegen dan ook in Franstalig België bereid om te spreken over een nieuwe staatshervorming, aldus Beke in deze krant. Als gevolg van de financieringswet dreigen Wallonië en Brussel vanaf pakweg 2024 financieel achteruit te boeren. ‘De stijgende responsabilisering veroorzaakt nervositeit. Ze hebben nu nog de tijd om zich te organiseren. Ofwel maken ze de omslag en halen ze de druk weg van hun financiën. Ofwel blijven ze voortdoen en wordt de druk voor een zevende staatshervorming groter.’
Het draait dus allemaal om centen. Di Rupo wil niet zozeer de Vlaamse partijen – CD&V op kop – hun zin geven met een nieuwe staatshervorming, hij wil bovenal de financiële toekomst van Franstalig België veiligstellen. Toen de vernieuwde financieringswet in 2013 werd afgeklopt, werd een overgangsregeling afgesproken om de gevolgen in de tijd te spreiden. Binnen een jaar of vijf neemt het ‘compensatiemechanisme’ gestaag af en zullen Wallonië en Brussel harder de nadelen ondervinden van het gebrek aan economische activiteit. Terwijl in Vlaanderen bijna 75 procent van de actieve beroepsbevolking aan de slag is, halen Brussel en Wallonië respectievelijk 61,5 en 64 procent.
Oppervlakte
‘Precies daarom wil Di Rupo sleutelen aan de BFW’, duidt Eric Van Rompuy (CD&V), afscheidnemend voorzitter van de Kamercommissie Financiën. ‘Wat de N-VA ook beweert, de jongste hervorming van de financieringswet (die zonder de N-VA werd gestemd, red.) is geen nederlaag geweest voor de Vlamingen, integendeel. Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) waarschuwde destijds voor een verarming van Vlaanderen, maar stoeft intussen wel met een begroting in evenwicht. De Franstaligen blijven wel gefrustreerd achter. Zij zijn destijds akkoord gegaan omdat ze hoopten op een economische relance, maar komen er bekaaid vanaf (intussen is de Waalse regering gewisseld en ‘stoeft’ de MR ook met een begrotingsevenwicht, red.).
En daarom vindt Di Rupo dat in 2024 ook ‘oppervlakte’ moet worden ingevoerd als criterium voor de toewijzing van de centen. Dat is volgens hem rechtvaardiger. ‘De Walen maken 32 procent van de bevolking uit, maar Wallonië beslaat wel 52 procent van het Belgische grondgebied’, zegt hij in De Tijd .
Zal de PS-voorzitter partners vinden om de financieringswet te hervormen? Niet aan Vlaamse kant, maakt Van Rompuy zich sterk. ‘Geen enkele Vlaamse partij gaat de stijgende responsabilisering willen terugdraaien. Bovendien is die hele wet zo moeilijk en zo politiek gevoelig dat ze nog wel even dicht gebetonneerd blijft. Ik hoop heel oud te worden, maar ik denk niet dat ik een zevende staatshervorming nog zal meemaken.’
Zonder schroom
Derde, en allicht de meest opmerkelijke vaststelling van dit hele verhaal, is dat Di Rupo in zijn zoektocht naar geld voor Franstalig België zedig zwijgt over maatregelen die de deelstaten zelf kunnen nemen. Om de werkzaamheidsgraad te verhogen, bijvoorbeeld. Dat stoort ook sommige partijkopstukken volgens Le Vif . De manier waarop hij in januari zonder enige schroom aankondigde dat de Franstaligen ‘rekenen op 5 miljard euro aan transfers uit Vlaanderen’ was hen al een doorn in het oog, intussen pleit hij ook voor gratis doktersbezoeken.
Di Rupo weet waar hij mee bezig is: hij zint op een terugkeer in de federale regering. Een regering zonder de N-VA, welteverstaan. Die reconquista zou zijn ultieme wraak zijn voor 2014.

(via ds avond)

het is bijna alsof di rupo een staatshervorming wilt blokkeren :’)

Ik moet zeggen dat ik met de federale politiek niet echt mee ben, maar HOEZO is deze man nog relevant?? Haha wat een waanzin.

ik heb dat in het algemeen met waalse politiek? kan dat allemaal echt niet volgen wat die mensen uitkramen en doen. Net zoals dat Milquet in Brussel op de lijst ging staan terwijl er momenteel een groot onderzoek gaande is naar misbruik van middelen door haar waar al bijna zeker een aanklacht bij zou volgen.

Nu ik er over nadenk vraag ik me ook wel af of ze in Wallonië de EU lijst ook zien als de lijst waar uitgebrande politici op “pensioen” gaan.

1 like

Het zal goed zijn dat groen wat meer stemmen krijgt, maar voor mij hoeven ze zeker niet de grootste partij te worden. Ik vind hun ideeën/standpunten soms niet doordacht genoeg. Heb het gevoel dat ze het realistisch groter geheel soms wat uit het oog verliezen. Ik kom bij de stemtest Vld uit. Maar wacht nog enkele andere stemtesten af.

ik vind dit niet echt een goede stemtest eigenlijk, de stellingen zijn overdreven plat en de antwoorden zijn zonder nuance. Met de pensioenleeftijd bijvoorbeeld stelt de test dat groen voor stemt terwijl groen geen beiden stemt en enkel zegt dat er gekeken moet worden naar het aantal jaren loopbaan; 42 jaar.

Ik was trouwens heel teleurgesteld in dat doorrekenen van het Planbureau, de partijen hebben teveel controle gekregen ervoor waardoor er slechts heel beperkt doorgerekend is.

Ik heb net de stemtest van de vrt gedaan, en ik verwachtte dat ik mooi netjes 3x dezelfde partij bovenaan zou scoren, maar blijkbaar niet. Ik denk wel dat ik 3x vld zal stemmen (stonden telkens op nummer 1 of 2).