Verkiezingen België 2019

Ik denk dat ik bij alle drie op dezelfde partij ga stemmen. Enkel Vlaams twijfelde ik nog… omdat ik echt geen zin heb in De Wever als minister president dacht ik om misschien op zijn grootste uitdager te stemmen.

1 like

ja maar wie is zijn grote uitdager? Ik snap echt nog de ballen van heel de campagne deze verkiezingen :’)

Ik denk Vlaams wel Crevits met cd&v aangezien ze allebei openlijk open voor het postje gaan. Federaal vind ik het veel minder duidelijk omdat het zo’n moeilijke vorming van regering dreigt te worden.

ja maar de cd&v is al jaren naar de afgrond aan het gaan, iedereen is maar wat aan het roepen van premier dit minister-president dat en nog een veto er tussen maar niemand durft het überhaubt over inhoudt te hebben. Gisteren is de Block nog met Mertens in debat geweest in Terzake, daar hoor je amper iets van terug terwijl het een goed debat was.

Ik vind het alleen maar moeilijker worden met elk debat want ik heb nu besloten dat ik eigenlijk echt niet op Calvo wil stemmen maar heb geen idee op wie wel.

Ik vind het echt verschrikkelijk deze verkiezingen. Er is geen enkele partij die mij kan overtuigen. Er zijn enkel partijen die ik helemaal niet aan de macht wil zien komen (nva, vlaams belang). En Crevits vind ik dan een best bekwame politica.

Ik heb altijd Groen gestemd en intuïtief wil ik dat terug doen, maar ik kan me echt totaal niet meer vinden in hun ideeën en voorstellen. Lastig

Kernergie en ggo’s inderdaad. Verder ben ik het persoonlijk oneens met het afschaffen van salariswagens en de flexibele pensioenleeftijd met een hoog minimumpensioen, daar ben ik wat liberaler in. Tja, tuurlijk is het fijn om na 42 jaar op pensioen te gaan maar feit is gewoon dat we echt met zijn allen langer moéten werken. En in mindere mate belangrijk maar ik heb het persoonlijk ook moeilijk met positieve discriminatie en quota. Ik begrijp het wel maar positieve discriminatie is ook discriminatie.

Ik denk dat ik me dit weekend volledig ga onderdompelen in partijprogramma’s want ik ben er echt niet over uit.

Vlaams neig ik wel meer naar Groen.

ja maar het feit is dat als we allemaal al 42 jaar zouden werken er vandaag de dag al algemeen gezien langer gewerkt zou worden. Mensen die na hun 60ste nog werken zijn nog steeds een unicum en die zijn niet allemaal op hun 16de beginnen werken.

Maar met 42jaar komen we er nog lang niet

Inderdaad heb dezelfde mening op de punten die je opnoemt! Ik ben er daarom ook nog niet uit…

1 like

Europees stem ik alvast met veel overtuiging op Petra de Sutter, de lijsttrekster van Groen. Op Groen omdat ik een klimaatbeleid wil, maar specifiek op Petra de Sutter omdat ze één van de weinige kandidaten die expliciet standpunten inneemt over vrouwenrechten en reproductieve rechten. Ik weet uit verschillende bronnen dat er in verschillende landen conservatieve krachten aan het lobbyen zijn om te kijken op reproductie rechten, met name dan mbt abortus, kunnen worden ingetrokken. Ik wil dus bewust stemmen op mensen die expliciet opkomen voor het behoud van reproductieve rechten en de groeiende invloed van anti-abortusgroepen niet minimaliseren maar duidelijk aankaarten. We hebben echt mensen nodig die nú reageren, en niet pas wanneer er al stappen in de tegenrichting gezet zijn.
Petra de Sutter verdedigt al jaren pro-choice ethiek en pleitte in 2018 nog voor de depenalisatie van abortus. Voor de Europese Raad werkt ze al jaren mee aan enorm interessante rapporten over reproductieve geneeskunde en rechten.

Vlaams ga ik stemmen op de groene lijsttrekster, omdat ik Almaci een heel capabele volksvertegenwoordigster vind. Federaal wil ik graag stemmen op Kherbache. Sowieso vind ik dat spa een erg goede campagne gevoerd heeft, en ik ben erg blij om te zien dat ze eindelijk een radicaler sociaal programma naar voren willen schuiven en terug aansluiting willen zoeken bij de kiezers die ze in de loop van de voorbije decennia aan Vlaams Belang verloren zijn.

5 likes

@morale hey, we wonen in dezelfde stad!

Ik stem net als @Sloeber op Europees niveau sowieso voor Petra De Sutter. Op andere niveaus twijfel ik nog over specifieke kandidaat (maar wel overal Groen).

2 likes

Ik kom echt slecht van de eerste resultaten.

Al vind ik wel dat het cordon sanitaire gebroken mag worden als Vlaams Belang zo significant stijgt. Laat ze maar proberen om hun beloftes na te komen dan!

ik verwacht dat als alles geteld is er niet veel verschil gaat zijn hoor, groot verlies voor de NVA wat direct is doorgesluisd naar VB. Het is ook op deze manier dat NVA zo groot is geworden.

Het cordon zou alleen gebroken worden als bv VB en NVA samen een meerderheid zouden kunnen vormen wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is.

1 like

:sob: Kan toch niet, tweede Vlaamse partij?! Ik leef duidelijk echt in een linkse/groene bubbel.

2 likes

Wauwww. Had deze tendens wel verwacht maar ik schrik wel van hoe dramatisch het is

Ik ook blijkbaar.
:sleepy:

Ik was opgeroepen als bijzitter vandaag dus heb niet de tijd gehad om het overdag te volgen, maar deze eerste uitslagen :sleepy:

Ik snap het niet, iedere verkiezingsronde komen er zoveel nieuwe jongeren bij… Zijn daar zoveel rechtse rakkers bij? Ik had wel verwacht dat VB ietsje groter zou worden (vnl door Alt-Right) maar 't lijkt erop sat we gewoon de VS achterna gaan…