Verkiezingen België 2019

Ik heb daarnet echt zitten huilen aan tafel toen ik Tom Van Grieken de zaal in zag lopen en daarvoor iedereen ‘eerst onze mensen’ hoorde roepen. Denk dat de meerderheid van VB stemmers geen flauw idee hebben waarvoor ze nog allemaal gestemd hebben. Een partij die zo anti-abortus, euthanasie, lgbt, vrouw is… Godverdomme zeg.

7 likes

Het zal de bovenste coalitie wel worden. Degene zonder NVA zou mooi zijn, maar niet realistisch vermoed ik. Qua economisch (en sociaal) standpunt zijn er toch grote verschillen tussen Open Vld en SPA, groen, PVDA en denk niet dat ze er mee in zouden stemmen met drie linkse partijen in zee te gaan.

Vind het ook opvallend/verontrustend dat er behoorlijk wat jongeren in de media uitkomen voor hun stem op Vlaams Belang.
Ik dacht dat die hun kiezers vooral te danken hadden aan oudere generaties.

1 like

Ik heb zelf niet op VB gestemd maar het verbaast mij echt niet. Heel wat mensen in mijn omgeving gaven al aan dat ze voor hen gingen stemmen. Vooral omdat ze vinden dat er te veel migranten zijn en dat VB duidelijke standpunten aanneemt daarover. En niet alleen oudere mensen maar ook heel wat jonge mensen. En, ondanks dat ik er zelf niet voor gestemd heb, eigenlijk vind ik dat VB nu wel mee in een coalitie mag. Het is toch democratie dus dan mag de 2e grootste partij toch niet zomaar buiten spel gezet kunnen worden.

2 likes

Ik vind dit echt te gestoord voor woorden, alsof het hier om een overlast aan duiven gaat.
Wat maakt dat een mens dat toevallig in België geboren wordt meer recht heeft op welvaart die SAMEN gecreëerd wordt dan iemand die elders ter wereld komt?! Dat ons sociaal systeem onder druk staat begrijp ik, maar dit kan toch onmogelijk de oplossing zijn.

Also, er wordt GEEN WOORD gerept over het klimaat. Dan kunnen we wel als kleine kinderen blijven ruziemaken over migratie en pensioenen maar als we in 30 jaar allemaal dood zijn heeft dat ons ook niks opgeleverd he.

15 likes

Ja of als we binnen x jaar zelf allemaal migrant worden omdat onze gebieden onbewoonbaar worden…

3 likes

Ik heb er zelf niet voor gestemd he, bedoel gewoon dat ik het vreemd vind dat iedereen zo in shock is door de vele stemmen. Alsof niemand dat had zien aankomen. En 1 van de argumenten die ik dan heb gehoord is dat die mensen vinden dat er te veel migranten toegelaten worden in ons land.

Nee weet ik, sorry had ik moeten verduidelijken :blush:

In mijn omgeving vooral veel stemmen voor N-VA en Groen dus ik zag het echt niet aankomen, ondanks dat men in de media wel had voorspeld dat Vlaams Belang aan stemmen kon winnen. Of misschien wou ik het niet inzien.
Die hebben van die programmapunten waarvan ik echt denk ‘:woozy_face:’ hoe kan je daar nu voorstander van zijn? Plus zoals hier ook al werd aangehaald niks over het klimaat.

Wat je zegt over democratie en dat ze dan als tweede grootste partij niet mogen uitgesloten worden kan ik wel inkomen.

Ja ik moet zeggen dat mijn dichte familie er ook niet voor gestemd heeft maar voor de rest hoorde ik bij collega’s, kennissen enzo hoorde ik toch wel heel vaak VB. De reden die ik vaak hoorde was dat ze vinden dat er te veel geld naar de opvang van migranten gaat. Voor alle duidelijkheid, dat is niet mijn mening en ik heb er niet op gestemd.

1 like

Oke misschien ben ik achterlijk maar zijn er eigenlijk concrete bewijzen/cijfers van hoeveel geld er exact naar migranten en de opvang van migranten gaat?

Zie zelf wel eens af en toe een vaag bericht verschijnen van politiekers met slogans in die richting of van die vage krantenartikels waar dat in werd beweerd maar is het effectief zo dat er zoveel geld daarnaartoe gaat?

er zijn niet zo goede cijfers, wat deze verkiezingstijd heeft aangetoond is dat het planbureau volledig onbemand is waardoor veel dingen slecht of niet doorgerekend kunnen worden. Er is wel een publicatie van het Rekenhof uit 2017;


In dat jaar was er 300 miljoen euro begroot voor Fedasil wat voor asiel en migratie in staat. De jaren daarna is dit waarschijnlijk weer af genomen aangezien 2017 een hoogtepunt in de migratiecrisis was.

Dan is er ook nog een fact check van Knack dewelke op verschillende plaatsen is gepubliceerd;

Knack beoordeelt de stelling als grotendeels onwaar . Het bedrag dat Vlaams Belang als norm doet uitschijnen, is gebaseerd op de duurste opvangkosten, die gelden voor een minieme groep van alleenstaande minderjarige asielzoekers. ‘De overgrote meerderheid van de opvangplaatsen kost geen 74 euro, maar minder dan 50 euro per dag.’

Ten laatste is er nog een artikel van Apache waar een studie wordt aangehaald dat mits goede activering van asielzoeker/migranten dit leidt tot een fiscale winst van 0,3% van het BBP

Ik denk wat mensen ook bij stil moeten staan is dat asielzoekers/migranten degenen zijn die veel sneller een arbeidersjob zullen invullen uit noodzaak, iets wat op dit moment een groot probleem is.

7 likes

Dankjewel voor de info en je uitleg!

Vind het ook zo misselijkmakend dat er verkeerde info naar buiten wordt gebracht (zoals bij het tweede artikel (die die info dan ontkracht)) en dat mensen dat gewoon voor waar aannemen.

Ben ook even in shock, maar ben ook wel van mening dat ze het Vlaams Belang niet zomaar kunnen negeren. Vraag me af hoe dit zal aflopen…

1 like

Ik moet toegeven dat ik er ook van schrok dat het zo een grote groei was, in mijn gemeente 25% meer stemmen, dat is echt niet normaal. Maar groei had ik helaas wel verwacht.
Als ik dan uitspraken zie als ‘Zwarte zondag? Het is witte zondag! Ziet gij hier een zwarte lopen?’ Dan maak ik mij toch wel echt zorgen over de toekomst

De kracht van social media en FB advertenties. Vlaams Belang had het door en heeft er gebruik van gemaakt. Ze hebben jonge kiezers in hun team gekregen door concreet hen aan te spreken. Ik zag het ook gebeuren in mijn omgeving.
Ik ben zelf geen Vlaams Belang stemmer, wil ik voorop stellen. Maar ik denk dat het onvermijdelijk is dat het cordon sanitaire gebroken wordt. Het volk heeft helaas gesproken. Ben echter wel benieuwd hoe ze dit nu gaan aanpakken, want ik zie niet hoe het kan.

1 like

Wat ik in mijn omgeving hoor is dat velen op VL Belang stemmen omdat ze “tegen het establishment” willen stemmen, en vooral stemmen voor “iets wat nog niet aan de macht geweest is”. Dus veel eerder een proteststem, dan een racistisch stem (wat het natuurlijk wel is! Maar is niet de grootste insteek).
Spa is al een tijdje op retour en niemand wou denk ik opnieuw een klassieke tripartite waardoor alles hetzelfde zou blijven. Dus ik denk dat daardoor het VL Belang (en ook de PVDA) fors aan stemmen gewonnen heeft, door mensen die het vooral “gewoon anders” willen zien, ongeacht van hoe dat “anders” eruit ziet.

2 likes

Ik snap echt niet dat we vandaag nog zo kunnen denken nadat we gezien hebben wat er in de VS gebeurd is toen mensen besloten om ‘tegen het establishment’ te stemmen

1 like

NV-A heeft dit zondebokmechanisme ook wel gevoed doordat ze heel bewust een strategie gevoerd hebben om het ‘migrantenprobleem’ groter te laten lijken dan het is, en vooral heel zichtbaar proberen te maken (transmigranten in Brussel-Noord, maar x-aantal aanvragen per dag te inspecteren waardoor je buiten de kantoren grote wachtrijen creëert,…)

Ik wijs met de vinger naar NV-A om een ranzig dehumaniserend discours tav migranten weer ‘bon ton’ te maken, en naar links partijen die gefaald hebben om de socio-economische onvrede bij burgers te kanaliseren naar een linkse stem. Want dat ligt volgens mij aan de basis van veel vb-stemmers, niet zozeer puur racisme (die zijn er uiteraard ook en er is veel structureel racisme), maar vooral onvrede omdat een hele groep mensen door het uithollingsbeleid van de vorige regering collectief verarmd is.

2 likes

ja dit was Dries van Langenhove zijn favoriete slogan, die etter die over een maand afstudeert als advocaat. Zijn stage aan de balie gaat doen en dan letterlijk tot de “elite” toe treed. Wat me nog het meeste hier aan stoort is dat we dit al jaaaaaaaaren in het buitenland zien? In de VSA is het één groot fiasco, onder leiding van een “anti-establishment” con artist die zélf tot de elite behoort, bij de Brexit hebben alle roeptoeters hun biezen gepakt toen de uitslag in hun richting kwam en ze dus zouden moeten gaan toegeven dat alles gelogen was, in Nederland is de recente verkiezingen uitgedraaid op een fiasco waar FvD niet eens wilt regeren. Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd dat mensen hier niet bij nadenken? Zijn mensen nu serieus zo kortzichtig dat ze overal intrappen om toch maar met dat vingertje te kunnen wijzen? Ik word er moedeloos van.

3 likes