Vogeltopic

Ja hij is al behoorlijk op leeftijd. Al merk je daar vrij weinig van

Dat tsts geluid maakt hij ook nog niet zo heel lang eigenlijk. Denk iets van het laatste half jaar.
Ik heb het een paar keer geprobeerd te filmen, maar uiteraard stopt hij meteen als ik met mijn telefoon nog maar in de buurt kom.

Haha ja hormonen spelen zeker een rol. Zeker bij mannetjes. In de zomer of als het in ieder geval wat mooier weer is zoals nu maken ze ook veel meer kabaal heb ik het idee.
Oh en de mijne heeft nu het voorjaar nadert iets nieuws. Hij gebruikt zijn Tweety poppetje dus als een soort sekspop :sweat_smile: ook echt zonder enige gêne want hij bespringt dat ding gewoon terwijl ik naast hem zit. Alleen jammer dat Tweety op een veer zit en daardoor wiebelt. Soms slaat ie hem dus van zijn stok af haha.
Merk je daar trouwens nooit iets van bij die van jou? Ik kan me herinneren dat mijn grasparkieten vroeger (ook mannetjes) in bepaalde periodes een beetje stoer tegen elkaar gingen doen. Niet echt vechten maar wel echt elkaar plagen en ruig doen.

Dat spelen is heel herkenbaar. Ik heb 3 ringen die aan elkaar zitten van touw die hij altijd als schommel gebruikte. Ging dan ook echt hard en op de kop met zijn vleugels wijd als een vleermuis. Maar tegenwoordig is het meer hupsen inderdaad en wat klimmen. Soms gepaard een soort kamikaze actie waarbij hij zich van boven naar beneden stort en vaak gaat hij al headbangend van links naar rechts over zijn klimtouwen. En dan heeft hij nog een speciale vogel boksbal die hij echt geweldig vindt. Die mag ik ook echt niet verplaatsen. Daar bokst ie tegenaan met zijn hoofd. En frummelt ie steeds mee.

Die laatste hang ik ook regelmatig anders. Steiler. Of juist vlakker of inderdaad variatie met speeltjes. Maar ik heb vooral het idee dat het (bij die van mij tenminste) iets moet zijn waar hij echt mee kan prutsen. Een kettinkje waar hij aan kan trekken. Een touw met gerafeld uiteinde waar hij zijn hoofd in kan stoppen, dingen die hij kan slopen of dingen die hij kan laten bewegen.

Ik hoor het goed! Echt zo leuk! En wat zit ie daar ook parmantig tussen de glazen haha. :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik wilde ook een filmpje laten zien maar kon niet uitvogelen hoe ik dat op mijn mobiel moest doen, dus ik heb het op YouTube gezet haha. Dit is hoe Beaky om aandacht “vraagt”.

4 likes

Ohhhhhhhh :heart_eyes::heart_eyes: dat geeuwtje ook zeg, mijn hart :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ja hij is belachelijk schattig he, ik ben er nog steeds niet aan gewend. Hij geeft zelfs kusjes in de video maar dat is moeilijk om te horen, zooo cute! :sob:

Hahaha jaaa zo herkenbaar! Vooral bij de verse groentenmix pikt die van mij altijd eerst de mais eruit haha.

1 like

Welk eten geven jullie je valkparkieten?
Wij gaven altijd xtravital maar geven nu een veel goedkopere mix die de winkel zelf maakt. Maar m’n man denkt dat ze die niet zo lekker vinden.

Heel de ochtend strontvervelend geweest, maar nu te schattig aan het slapen/Kroelen bij mij.

11 likes

Haha ja hier ook! Twee mannetjes die elkaar soms heel kort in avond berijden

Edit ben je niet bang voor eitjes?

Onze vogel is echt een horny bastard man, het is constant worstelen om zijn hormonen een beetje binnen peil te houden. We aaien en kriebelen hem niet op andere plekken dan zijn hoofd, hebben zijn eten aangepast, slaap ritme aangepast, vaak badderen en voor veel afleiding gezorgt met speelgoed enzo en het is al veel beter dan dat het was maar de lentekriebels zijn alsnog sterk aanwezig haha. Hij is ook nog aan het puberen dus dat helpt ook niet mee. :sweat_smile:

Maar het gaat wel echt een stuk beter, de laatste paar weken zijn mijn handen zowat weer normaal in plaats van dat ze onder de gemene bijt wondjes zitten haha.

Hij vindt worstelen trouwens het leukste wat er is en probeert zich nu constant op zijn rug te draaien zodat we wel met hem “moeten” spelen haha heel cute.

image

7 likes

Hebben jullie je vogel altijd al pellets gegeven?
Ik had laatst een zak pellets gekocht maar de mijne moet er niks van hebben. Zelfs niet als ik het in mijn hand heb (normaal gesproken wil hij nieuwe dingen wel proberen als ik ze in mijn hand heb)

ja het maakt me op zich niet zoveel uit, hij krijgt genoeg zaden, groente, fruit en alles maar wilde het gewoon eens proberen als extraatje

1 like

Ik heb het langzaam op moeten bouwen, die van mij was alleen aan zaad gewend en heb het langzaam met pellets gemixt en de zaadmix afgebouwd. Hij krijgt ook veel groente en fruit en dat heb ik ook langzaam op moeten bouwen haha hij vond het allemaal maar verdacht.

Wat nog het meeste hielp was doen alsof ik het zelf suuuuuuuuper lekker vond en het niet wilde delen, het is net een klein kind man dan wilde ie het ineens wel haha.

1 like

Hier ook zo een gevalletje. Alles wat de konijnen hebben moet meneer ook. Dus nu eet hij witlof, spinazie, andijvie, hun brokken, hooi loopt hij mee te kutten.

1 like

Herkenbaar! Je merkt daarin wel dat het echt groepsdieren zijn vind ik haha, het is pas interessant of lekker als een ander familielid het goedkeurt.

Wat ik ook gemerkt heb is dat hij vaak begint te eten als ik ook aan het eten ben, is dat typisch vogel “flock” gedrag of is dat gewoon zijn karakter?

Ja dit doet de mijne ook, zo gezellig is dat.
En inderdaad @LeviOHsa alle groentes en fruit heb ik hem ook zo leren eten, hij moest eerst ook niks van mandarijntjes hebben maar nu word hij er helemaal wild van, als ik het van een afstand omhoog houd is hij er als de kippen bij

2 likes

Ara’s als huisdier, dat breekt echt mijn hart.

2 likes

Nee, vind ik ook niet kunnen. Ara’s zijn enorm en moeten gewoon vrij rond kunnen vliegen.
Bij kleine vogels is het makkelijker, die kun je in huis ook redelijk vrij laten. En natuurlijk is het ook sneu dat die soms in een kooi zitten, maar ik vind het echt niet vergelijkbaar.

1 like

Kleine vogeltjes hebben inderdaad even veel aandacht en tijd buiten hun kooi nodig als grotere vogels, maar een klein vogeltje kan beter op ondekkingstocht, rondvliegen en zichzelf vermaken in je huis. Met een grotere vogel is dat lastig, ze klappen hun vleugels een paar keer en ze zijn al aan het andere eind van de kamer.

De grotere vogels leven vaak ook veel langer (50 tot 90 jaar) en zijn heel hecht met hun familie, of dat nu mensen of andere dieren zijn. Vaak worden ze in een asiel achter gelaten omdat hun baasje simpelweg te oud wordt om voor ze te zorgen of zelfs overlijd.

Maar het kan wel hoor, als je vlieg training met ze doet zodat ze geregeld op veilige plekken buiten kunnen vliegen, als je veel ruimte hebt en veel tijd om met je vogel te spenderen (2 tot 4 uur per dag) etc dan kunnen ze heel gelukkig zijn maar dan heb je alsnog een huisdier die zich ontzettend aan je hecht en waarschijnlijk langer leeft dan jij.

1 like