Vogeltopic

Awh dankje voor je reactie! Jij ook @unglaublich. M’n vriend en de vogel hebben alweer gekroeld dus alles is weer goed :relaxed: Hij kwam zelfs kroelies bij hem schooien haha.

Tot bloedens toe gebeten worden is inderdaad erg pijnlijk. Bij het nagels knippen pakken we er uit voorzorg ook altijd een fleecedeken bij, maar soms gebeurt het alsnog. Onvoorstelbaar hoe zo’n klein beestje je zoveel pijn kan doen.

2 likes

lief beestje maar fcking moeilijk om tam te krijgen :sob: :sweat_smile: bijt elke keer als hij handen ziet :sweat_smile:

5 likes

@BiloxiParish Hier kan ook! Er is geen algemeen topic voor vogels, maar eigenlijk is zo leuker dan priveberichtje haha.

Jaa ik was ook verrast door jouw foto! Zie ook niet vaak catharinaparkieten.
Die van ons zijn niet tam, maar gelukkig ook niet heel bang (meer) voor handen, haha. Durf ze niet los in de kamer te vliegen, bang dat ze niet meer naar de kooi terug gaan haha.
Heb jij er eentje?

Ja volgens mij is het ras niet zo heel bekend. Althans niet hier. In Amerika zie je ze vaker.

Haha heeeeel herkenbaar. Ik had er eerst twee: een gele en deze groene (mannetje). De gele was een vrouwtje en die legde weleens een eitje al waren die nooit bevrucht. De laatste keer dat ze een eitje heeft gelegd is haar dat helaas fataal geworden en is ze gestorven aan legnood. Ik heb toen nog vanalles geprobeerd met warme olie om het eitje er uit te krijgen en haar druivensuiker gegeven om aan te sterken, maar helaas.

De gele was een stuk liever dan deze. Vrij rustig. Kon er ook vrij dichtbij met mijn hand al was ze niet tam. Ze liet zich ook niet pakken dus als dat eens moest gebeuren dan moest dat met een leren handschoen aan omdat ze vet hard beet. Had je dr dan eenmaal, dan vond ze het prima en kon je dr op haar hoofdje kroelen en at ze ook bijvoorbeeld wat banaan uit je hand. Ofja, eten, ze viel er meer op aan alsof ze een maand niks had gehad haha. Echt keihard happen voor het leven.

De groene daarentegen is meer een pitbull. Daarom durf ik er ook geen nieuwe bij te zetten omdat hij letterlijk alles aanvalt wat hem niet zint. Schoon water geven, voerbakje vullen, jelly of fruit/groente in zijn kooi hangen vindt ie inmiddels prima, maar als je iets te dichtbij komt dan gaat het luchtalarm af en wordt hij ook echt ontzettend boos. Zelfde als wanneer hij een piepje ergens hoort of een deuntje op tv dan produceert hij zoveel decibel dat je oren gewoon pijn doen.
Hij is geboren met een kromme teen. Daar heeft hij verder helemaal geen last van, maar hierdoor moeten zijn nagel wel regelmatig geknipt worden omdat die naar boven groeit en dus niet langs zijn stok kan afschuren. Om dat te doen moet ik dus wederom de dikke leren handschoen aantrekken en een soort van ninja skills uitoefenen om hem te pakken te krijgen. Vervolgens schreeuwt hij moord en brand en probeert hij je overal waar maar kan te bijten. En als hij dan eenmaal ergens vast heeft gebeten dan laat hij niet los. Eten boeit hem op dat moment ook niet, net als aaien. Dat laat ie ook echt duidelijk merken door wederom flink om zich heen te bijten. Pas als hij weer terug in zijn kooi zit is het weer prima al geeft hij dan nog wel de rest van de dag je een death stare als je hem ook maar probeert aan te kijken.

Los laten vliegen durf ik dan ook echt niet. De groene is er ooit een keertje vandoor gegaan toen ik de gele wilde pakken. Toen duurde het meer dan een uur voordat ik hem weer in zijn kooi had want vanzelf teruggaan doet hij niet, zelfs als je er superveel lekkers in doet.

Vroeger heb ik een paar grasparkieten gehad die super tam waren en los vlogen. Eentje kon toen zelfs praten, maar echt alle trucjes die ik toen op hun toepaste om ze tam te krijgen lijken bij catharinas averechts te werken. Of in ieder geval bij de mijne.
Al twijfel ik soms er aan of hij wel doorheeft dat hij een catharina is, want die zouden juist lief moeten zijn, niet veel kabaal maken en relatief makkelijk tam te krijgen zijn, maar nope niet met deze :sweat_smile:

1 like

O wat erg dat het vrouwtje is overleden. Lijkt me vreselijk om mee te maken. Ik wil echt dat de mijne allebei tegelijkertijd doodgaan, het idee dat 1 vogeltje z’n maatje kwijtraakt :weary:

Men de groene is wel een karakter, zeg :joy: Haha. Zo’n klein beestje met zo veel pit. Snap dat je er ook niks bij durft te zetten. Ik hoop dat hij uiteindelijk toch meer van je pikt, iedere dag maar blijven proberen… Eng dat hij er een keer is ontsnapt omg :joy:

Ik vind dat ‘geknars’ van die beestjes echt heerlijk. Die van mij hadden tijdje terug ineens een fase dat ze een maand lang heel snel overprikkeld waren en op werkelijk alles reageerden. Nu zijn ze gelukkig weer rustig en maken de vooral in de ochtend en avond wat meer geluid. Tegenwoordig zijn ze ook veel op de grond aan het scharrelen (ze krijgen genoeg eten, dus dat is het niet). Vind ik ook een gezellig geluid.
Oo en het douchen vind ik echt geweldig. Ik besproei ze met een plantenspray en dan gaan ze helemaal op de kop hangen met de vleugels wijd :heart: kleine vleermuisjes! Sowieso echt acrobaten! Ze klimmen als de beste

Moet wel zeggen dat de groene er niet echt lang om heeft getreurd. Atlhans, niet merkbaar. Toen de ander zo zwak was zat ze op de grond (hadden wel een nestblokje maar om de een of andere reden vonden ze dat helemaal niks) en toen is de groene er helemaal tegenaan gekropen en heeft zelfs nog geprobeerd om haar te voeren. Zag er zo sneu maar tegelijkertijd ook vertederend uit.
Maar toen ze eenmaal echt heen was heeft ie nog een keertje zijn lichaampje tegen dr aan gedrukt en vervolgens ging hij gewoon eten en spelen. Net alsof ie er vrede mee had.

Ik denk dat de kans klein is dat uiteindelijk meer van me pikt (pun intended? :stuck_out_tongue_winking_eye:). Hij is al 8 jaar en ook al 8 jaar hier dus niet meer zo heel leergierig.

Ooh dat geknars is inderdaad wel heel lief. Mijne maakt ook vaak een pruttelend geluid en hij kan ook tstststs alsof hij iemand heel belerend toespreekt haha. We hebben vaak hele gesprekken waar hij dan op verschillende manieren op reageert. En als je hem dan nadoet dan zie je hem echt kijken alsof je niet spoort :sweat_smile:

Heb je er iets aan gedaan om ze weer wat rustiger te krijgen, of niet?

Op de grond scharrelen is volgens mij ook iets typisch voor hun. Mijn grasparkieten deden dat vrijwel nooit maar deze doet dat ook. Zelfs in zijn voerbak. Daar kruipt ie helemaal in en dan gaat ie graven om te kijken of er toevallig nog iets lekkers ergens ligt.

Wat grappig trouwens dat die van jou wel van water houden. Dat is hier echt uit den boze ookal is het eigenlijk goed voor ze. Zodra ik de plantenspuit pak gaat ie echt flippen en verstopt zich. Weirdo dat het is

Oh ja dat klimmen…As we speak is hij weer druk in de weer. Gaat ook supersnel gewoon. Al gaat het soms ook mis. Dan grijpt ie mis en dan “valt” hij al vliegend omlaag. Vervolgens klimt ie met een soort gegrom omhoog en als ie dan weer goed zit kijkt hij vaak naar beneden begint hij weer met het tstststs. Ziet er echt zo grappig uit, alsof ie zichzelf aan het beklagen is haha

Zijn de jouwe trouwens twee mannetjes?

1 like

Oké, niet een hele duidelijke kiekeboe maar toch. Speciaal voor jullie @unglaublich en @Fenayi :relaxed:

9 likes

aaaah ik zag je tag en werd helemaal vrolijk! zo leuk :heart_eyes:
ik heb gisteren gedoucht met de valkparkieten van m’n zusje, echt heel erg leuk! ik was daar blijven slapen en toen vroeg ze of ik ze mee wilde nemen onder de douche! heb er een foto van haha, je ziet ze helemaal genieten :smiling_face_with_three_hearts:

13 likes

Awh wat gezellig, zo samen douchen :smiling_face_with_three_hearts: Wij hebben onze vogels gisteren weer even laten wennen aan badderen, maar ze vinden het echt niet zo leuk haha. We proberen het ieder weekend even te oefenen en ze raken er wel steeds meer aan gewend, maar ze gaan nog niet uit zichzelf naar het water toe. Wel jammer, want badderende vogeltjes zijn zo lief :pleading_face: En het lijkt me voor de vogel die nu in de rui is ook wel lekker om even goed te wassen, maar neh… ze wil nog niet haha.

Edit: ik liet je foto net aan m’n vriend z’n en hij zei “oh hij kijkt echt zo van: jaaaa lekker :drooling_face:” haha.

1 like

Ah hij is al 8! Jeetje wat een tijd dan alweer.

Dat tstssts geluid komt me helemaal niet bekend voor! Haha ze hebben een grote variatie aan geluidjes maar die kan ik niet plaatsen…! Klinkt grappig, zeker na een mislukte klimpartij :stuck_out_tongue:

Dit zijn idd twee mannetjes, ze waren 0,5 en 1 jaar toen ze hier kwamen en dat is nu 2 jaar geleden ongeveer!
Nee niks bijzonders gedaan om ze weer rustig te krijgen, denk dat de periode van het jaar of hormonen de oorzaak waren?

Vroeger speelden ze ook echt veel met de schommel enzo, maar tegenwoordig klimmen ze vooral nog aan de zijkanten van de kooi en hupsen ze wat heen en weer tussen stokjes. We variëren met de hangende speeltjes maar ze zijn eigenlijk daar niet meer voor te porren.

Wij hebben Catarina parkieten. Die schijnen van alle kleine vogelsoorten het rustigst te zijn. Hiervoor hadden we een dwergpapegaai en dat verschil is wel echt heel groot. Maar dwergpapegaaien zijn dan ook wel weer extreem luid haha. Onze dames (zoals we ze noemen) zijn ook wel vrij rustig. Ze hebben alleen soms hun gekke 5 minuten als er bijvoorbeeld vogels op tv zijn of bepaalde liedjes op de radio. Alleen zou je er volgens de fokker wel echt minimaal 2 moeten houden, omdat ze zo aanhankelijk zijn dat je als mens die rol van maatje niet voldoende kan vervullen.

2 likes

Hallo dit is echt mijn droom, ik wil ook met vogels douchen :frowning:

3 likes

jaaa ze vonden het ook echt heel lekker! ze zaten ook echt helemaal te “knorren” haha, zo lief :smiling_face_with_three_hearts:

@Sax haha snap ik! was ook mijn droom en 10/10 would recommend hahaha

3 likes

Ja hij is al behoorlijk op leeftijd. Al merk je daar vrij weinig van

Dat tsts geluid maakt hij ook nog niet zo heel lang eigenlijk. Denk iets van het laatste half jaar.
Ik heb het een paar keer geprobeerd te filmen, maar uiteraard stopt hij meteen als ik met mijn telefoon nog maar in de buurt kom.

Haha ja hormonen spelen zeker een rol. Zeker bij mannetjes. In de zomer of als het in ieder geval wat mooier weer is zoals nu maken ze ook veel meer kabaal heb ik het idee.
Oh en de mijne heeft nu het voorjaar nadert iets nieuws. Hij gebruikt zijn Tweety poppetje dus als een soort sekspop :sweat_smile: ook echt zonder enige gêne want hij bespringt dat ding gewoon terwijl ik naast hem zit. Alleen jammer dat Tweety op een veer zit en daardoor wiebelt. Soms slaat ie hem dus van zijn stok af haha.
Merk je daar trouwens nooit iets van bij die van jou? Ik kan me herinneren dat mijn grasparkieten vroeger (ook mannetjes) in bepaalde periodes een beetje stoer tegen elkaar gingen doen. Niet echt vechten maar wel echt elkaar plagen en ruig doen.

Dat spelen is heel herkenbaar. Ik heb 3 ringen die aan elkaar zitten van touw die hij altijd als schommel gebruikte. Ging dan ook echt hard en op de kop met zijn vleugels wijd als een vleermuis. Maar tegenwoordig is het meer hupsen inderdaad en wat klimmen. Soms gepaard een soort kamikaze actie waarbij hij zich van boven naar beneden stort en vaak gaat hij al headbangend van links naar rechts over zijn klimtouwen. En dan heeft hij nog een speciale vogel boksbal die hij echt geweldig vindt. Die mag ik ook echt niet verplaatsen. Daar bokst ie tegenaan met zijn hoofd. En frummelt ie steeds mee.

Die laatste hang ik ook regelmatig anders. Steiler. Of juist vlakker of inderdaad variatie met speeltjes. Maar ik heb vooral het idee dat het (bij die van mij tenminste) iets moet zijn waar hij echt mee kan prutsen. Een kettinkje waar hij aan kan trekken. Een touw met gerafeld uiteinde waar hij zijn hoofd in kan stoppen, dingen die hij kan slopen of dingen die hij kan laten bewegen.

Ik hoor het goed! Echt zo leuk! En wat zit ie daar ook parmantig tussen de glazen haha. :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Haha, ja het is echt een goeie hulp in de keuken. Hier checkt ie even of de glazen geen kalkaanslag hebben :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 likes

Ik wilde ook een filmpje laten zien maar kon niet uitvogelen hoe ik dat op mijn mobiel moest doen, dus ik heb het op YouTube gezet haha. Dit is hoe Beaky om aandacht “vraagt”.

4 likes

Ohhhhhhhh :heart_eyes::heart_eyes: dat geeuwtje ook zeg, mijn hart :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ja hij is belachelijk schattig he, ik ben er nog steeds niet aan gewend. Hij geeft zelfs kusjes in de video maar dat is moeilijk om te horen, zooo cute! :sob:

Heeft ze het hele plankje, gaat ze precies op het randje achter haar speelgoed zitten… Haha. Doen die van jullie ook zulke dingen? :stuck_out_tongue:

Ons mannetje is de laatste tijd super druk en luid. We wisten niet waar het door kwam, maar ineens wisten we het: het wordt weer lente! De mensen bij wie we de vogels hebben gekocht waarschuwden ons er al voor, maar gezien dit de eerste keer is dat we met ze het begin van de lente meemaken waren we het vergeten haha.

3 likes