Ik werd juist echt niet blij van hoe de vogels daar werden gehouden, veel te klein.
Beetje late reactie maar lees nu pas bij. Er is iemand bij mijn vader in de buurt die wel (volgens mij een aantal) Ara’s heeft. Die laat die dan vrij rondvliegen en hij stept of fietst er achter aan. Als hij dan weer wat verder is dan fluit hij en komen ze weer. Laatst zat er een op de rand van mijn vaders balkon:
Super mooi om te zien
Dit klinkt echt zo leuk
mijn ouders hebben ooit via marktplaats een vogeloppas gevonden in hun stad. die vrouw heeft zelf ook valkparkieten en andere huisdieren dus die bellen ze een tijdje van tevoren en dan brengen ze hem daarheen. zij vraagt geloof ik 10eu per dag ofzo. en m’n zusje vraagt vaak vrienden, die vinden het superleuk om op de valkjes te passen. voor komende skivakantie heeft ze gevraagd of ons nichtje en haar vriend in m’n zusjes appartement willen om op de vogels te passen en dat vinden ze helemaal fantastisch (zijn 18 en 20). maar dan moet je wel familie hebben die dat wil en kan natuurlijk!
Mijn ouders passen op. Ze gaan in die weken niet uit de kooi. Ze hebben dat eerder wel gedaan maar de vogels gingen er dan heel moeilijk terug in. Dus nu komen ze om de dag langs en geven ze dan een uurtje aandacht en vers eten en drinken. (en bij warm weer komen ze dagelijks)
Oh nee ik hoop echt niet dat jullie het vrouwtje weg moeten doen, wat kut zeg. Misschien is het een idee om ze in aparte kooien te hebben? Is de kooi ook goed afgedekt als ze slapen? Ik heb gelezen dat het een goed dag en nacht ritme goed kan helpen tegen hormonaal gedrag want te veel daglicht bevorderd het ofzo.
Ik heb 2 vogels (valkparkieten, allebei 8 jaar) en ze maken zoveel herrie.
Ik liep daar al een tijd tegenaan, maar nu ben ik zwanger en het lijkt me zo onverantwoord om de baby in een ruimte te leggen (de woonkamer) waar de vogels een kwartier op rij 90 decibel fluiten…
Ik weet het eigenlijk niet zo goed, ben uiteraard gek op ze dus wil ze helemaal niet weg. Ons huis is niet groot genoeg om ze in een andere kamer te zetten (we hebben alleen een babykamer en onze eigen slaapkamer waar de baby ook gaat slapen). Ik weet het eigk niet zo goed, misschien doe ik wel moeilijk. Want er zullen vast meer mensen zijn met vogels en babies.
Ik had echt geen idee van dat ze dat soort dingen ook bij vogeltjes kunnen plaatsen. Hopelijk werkt het goed! Misschien dat het voor hem dan ook gewoon het beste is.
Wij hebben zelf twee mannetjes en vorige maand zaten ze ook ineens wat te etteren. Gelukkig maar van korte duur.
Mijn vogel is kapot hoor jongens hij is niet bang voor:
De stofzuiger
Grotere beesten
Vuurwerk/harde knallen
De dierenarts
Eigenlijk alle typische dingen waar dieren bang voor zijn. Boeit hem allemaal nul.
Maar als ik andere kleren aan heb, dat is te eng hoor!! Oprotten met je nieuwe outfit.
Zijn die van jullie ook bang voor de meest rare dingen?
Oh wat fijn dat het werk! Wat zal dat een verademing zijn
Hahahahaha zo herkenbaar die eigenaardige grillen, de kleur rood, geel en paars vindt die van mij heel leuk (zelfs tot aggressie aan toe om het van je af te pakken) BEHALVE als het zijn speelgoed is, want dat is natuurlijk niet boeiend. Cola blikjes of snoep verpakkingen daarentegen wel.
Dit is echt Beaky in een notendop.
Ik vind jouw vogel zooooo leuk!!
Hallooo vogelliefhebbers, ik volg dit topic al een tijd! Ik en mijn vriend zijn ons aan het verdiepen in de optie om een vogel als huisdier te nemen. Ik neig zelf vooral naar een groenwangparkiet (@LeviOHsa love Beaky!!) maar ik vroeg me af hoe jullie de eenkennigheid van vogels ervaren? Ik geloof dat er hier ook meerderen zijn die maar één vogeltje hebben, en ik heb begrepen dat dit makkelijker is om ze tam te maken en aan je te laten hechten. Hebben jullie bewust gekozen om het bij één te houden?
Maar ik lees ook veel dat vogeltjes zich eigenlijk maar echt hechten aan één persoon. Is dit in jullie ervaring ook zo, en hoe zit dat dan als je met zijn tweeën in huis woont?
Oh ik heb het verkeerd beschreven misschien, maar ik bedoelde niet te zeggen dat ik expres een vogeltje alleen zou houden zodat hij zich meer aan ons hecht, maar omdat dit voor sommige soorten juist prima gaat alleen, en dat het het als bijverdienste ook ‘makkelijker’ maakt om je vogel aan je te laten wennen (omdat ze anders elkaars (schrik)gedrag kunnen gaan kopiëren en eenkennig naar elkaar worden).
Maar ik zou dit alleen doen bij vogelsoorten die er om bekend staan dat ze relatief goed alleen kunnen en graag in hun eentje in het middelpunt vd aandacht staan (zoals groenwangparkieten).
Ik bedoelde dus juist te vragen of dit ook de ervaring is van de vogeleigenaars met één vogel hier, en hoe men tot de keuze gekomen is!
Nee hoor, goed juist en ben het er helemaal mee eens! Ik vind het ook het allerbelangrijkste wat goed is voor het beestje zelf.
Ik heb nu de tijd en ruimte om een vogeltje (of twee) te houden en lekker veel los te laten, en veel 1 op 1 aandacht te geven. Maar de vogel waar ik het meest naartoe trek (de groenwangparkiet dus) zie ik eigenlijk vooral alleen gehouden worden, dus ik vroeg me af of dit vaak een bewuste keuze is en waar je het beste aan doet
Wat leuk dat je onderzoek aan het doen bent!
Een vogeltje nemen zonder een maatje is niet perse zielig (kanaries zijn bijvoorbeeld veel liever alleen), het hangt heel erg van de soort af en hoe veel tijd je hebt. Een groenwangparkiet is een kuddedier en heeft gezeldschap nodig, maar of dat mensen of andere dieren zijn maakt niet super veel uit! Ik zit er soms wel aan te denken om misschien een maatje voor Beaky te vinden, maar hij is best wel bang voor andere dieren (zelfs op een scherm of van ver af) en ik wil hem geen onnodige stress bezorgen. En ik heb ook zoiets van, wat als ze elkaar niet leuk vinden?
Aan de andere kant zou het denk ik wel fijn om er nog een beestje bij te hebben zodat ze ook met elkaar kunnen spelen en aandacht aan elkaar kunnen geven en de druk niet 100 procent bij ons ligt. Dus ik denk er nog even over na. Hij is heel lief hoor maar het is wel echt alsof je een klein kind in huis hebt die constant aandacht wil en dingen wil slopen/bijten haha.
De meeste papagaaiachtigen hebben grote persoonlijkheiden en zijn heel slim, het kan veel verschillen of ze eenkennig zijn of niet, zelfs in dezelfde soort! Beaky is bijvoorbeeld super aandachtsgeil en een allemansvriend, iedereen die hem eten geeft vindt ie leuk en voor je het weet zit hij op je hoofd en door je haar te kroelen, maar hem kriebelen mag pas als je hem langer kent. Tussen mij en mijn vriend is weinig verschil in wie hij leuker vindt, maar omdat ik alle verzorgtaken op me neem is het wel duidelijk dat ik op een speciaal plekje zit in de rangorde. Maar hij zoekt ook liefde bij mijn vriend hoor! Worstelen, kroelen en knuffelen enzo doen we beide.
Ik was echt heel bang dat ie niet ons allebei zou accepteren maar dat ging heel goed, gelukkig. Maar goed dat is Beaky, ik heb verder niet echt een referentiekader. Heb verhalen gelezen waar het beestje alleen maar een bepaald persoon leuk vind, of alleen vrouwen, of alleen kinderen etc. Fickle creatures!
Hey thanks voor je uitgebreide reactie, wat fijn zeg!
En wat fijn om te horen dat jullie beestje zo gek is op jullie allebei. Ik kan me heel goed voorstellen dat je toch denkt aan een tweede erbij als maatje, maar inderdaad zo lastig of ze elkaar dan wel gaan mogen! Het is wel helemaal zijn territorium nu natuurlijk.
Wat grappig dat Beaky zo’n allemansvriend is, dat is wel ideaal zeg! Is hij er dan ook gewoon altijd ‘bij’ als je bezoek hebt enzo? Vind hij dat niet erg?
Ik ben ook wel benieuwd hoe je het aanpakt als je op vakantie gaat bijvoorbeeld. Want ‘accepteert’ een vogeltje die zo aan jou gewend is dan wel verzorging van een ander?
Beaky is bijna altijd uit zijn kooi dus als we bezoek hebben doen we hem eerst in de kooi (voor het geval hij of het bezoek schrikt) en als iedereen het ok vindt en hij rustig reageert (sommige mensen vinden vogels eng enzo) doen we hem los. Dat gaat meestal prima, meestal geef ik het bezoek wat van Beaky’s favo snacks en geef ik tips aan hoe ze het aan kunnen bieden, en dan zit ie meestal in no time bij het bezoek op onderzoek uit!
Hij is soms wel een beetje bang als er een nieuw persoon is maar als hij in zijn kooi zit (zijn territorium = veilig) en dan iets lekkers krijgt is hij binnen een paar minuten nieuwsgierig ipv schichtig.
Tot nu toe is mijn vriend altijd thuis gebleven als ik weg ben (deed hij toch al hoor haha niet alleen nu omdat ons vogeltje er is :p) en dat ging eerst niet zo goed om eerlijk te zijn, veel bijten en schreeuwen en algemeen huftergedrag van Beaky haha. En dat ie steeds rond bleef vliegen om naar me te zoeken ofzo, arm ding. Dus toen ben ik juist vaker maar korter weg gegaan zodat hij eraan zou wennen dat ik wel weer terug kom en nu gaat het goed, maar dat heeft wel een aantal maanden geduurt.
Het grappige is dat ie bij de dierenarts (als ik er niet bij ben) juist super voorbeeldig is tot nu toe! Zodra er niemand van zijn “familie” bij is wordt hij heel gedwee, ik heb gelezen dat dit is omdat ze zich onzeker voelen dus dan doen ze maar zo braaf mogelijk. Ik denk daarom dat als mijn vriend en ik beide weg zouden zijn en een ander een tijdje voor hem zou moeten zorgen het wel goed zou gaan, maar dat weet ik dus nog niet zeker.
Hahaha agos, algemeen huftergedrag wat goed om te horen allemaal, schetst een mooi beeld! Hoewel de ene vogel de andere niet is natuurlijk, toch fijn om een beetje te horen hoe het bij jullie gaat en het komt wel overeen met wat ik verder gelezen heb.
Ik ga nog even lekker verder youtube induiken en veeeel vogel filmpjes kijken hahah, dank je wel voor je uitgebreide info!!
Mijn vogel test echt mijn geduld de laatste week, hij is in de rui en verschrikkelijk chagrijnig dus bijt ineens uit het niks en schreeuwt alles bij elkaar.
Maar nu maakt ie zo’n nieuw geluid met een gekke beweging als ik “stop” zeg en ik moet er eigenlijk zo om lachen hahaha het ziet er zo kinderachtig en rebels uit. Heb het op video weten te krijgen!
Haha wat leuk om te zien. Echt een mooi beestje.
Mijn vogeltjes reageerden op het geluid van het filmpje haha