@11PM heel goed verwoord.
Heb je moeite met het woord toxic of red flags? Is dat het. Ik snap je comments niet zo. Het is (helaas) zo dat sommige familie-liefdes relaties heel beschadigend zijn. Soms door de ongezonde machtsverhouding, manipulatieve power plays, verwaarlozing (soms heel bedekt en sluimerend) etc. Bij de een komt dit veel meer op zijn/haar pad, daar kies je ook niet voor. De een heeft hier veel meer last van dan de ander. Steeds meer mensen zijn hier bewust van, gaan in therapie, leren voor zichzelf en hun grenzen opkomen.
Je ziet toch ook niet altijd in volle omvang als buitenstaander hoe iets verloopt?
Soms beslist en durft iemand na jaren (helaas in mijn omgeving vaak genoeg voorgenomen) weg te gaan. Heel vaak is voor de buitenwereld ook niet volledig zichtbaar wat de mate van druk of misbruik is. Het kan het slachtoffer ook helpen om dan volledig mentaal afstand te nemen en die relatie te blokken en labelen als ongezond. Rare switch om van die mensen/gedrag iets te vinden. Is toch niet aan ons om hier een oordeel over te hebben. Vind het heel onnodig om hier iets van te vinden maar je hebt er wel een hele sterke mening over lees ik (kan) maar volg ik niet