Waar erger je je aan? #11

Ik zou hem die stoel gewoon bij jou laten brengen op een moment dat het jou uitkomt.

2 likes

Ja, ik heb echt last van plaatsvervangende schaamte en woede als ik zulke dingen lees. Deze hele coronaperiode heeft mij daarbij nog eens extra duidelijk gemaakt hoe egocentrisch sommige mensen kunnen zijn.

2 likes

Is dit nou hetzelfde verhaal van die vriend die die stoel zonder overleg wilde gaan verkopen?

2 likes

Dus je was daar al maar kreeg de stoel niet mee? Waarom smeekt hij die stoel nog even te houden tot de ochtend? Alsof je niet een nacht zonder stoel (van iemand anders notabene) kan?

7 likes

oooh ik word zo boos van deze stoelenman steeds. Wat is dit voor vent?

5 likes

Ja is dezelfde persoon 🥲 Die stoel is een van de dingen die hij me moet teruggeven.

En ik had boeken bij de universiteitsbieb voor hem geleend omdat hij problemen had met zijn pasje. Die konden gisteravond ook nog niet mee omdat hij er gisteravond nog in wilde lezen. Het mooie is is dat ik mezelf had beloofd NOOIT meer voor iemand anders boeken te lenen nadat een andere studiegenoot voor wie ik boeken had geleend een boek is kwijtgeraakt en mij voor de (enorme) kosten heeft laten opdraaien. En ik heb hem gisteren ook nog dat verhaal verteld :sob:

@Quinn Hij verhuist vandaag naar een ander land dus als ik mijn spullen nog graag wil moet ik helaas wel IETS doen, maar ben nu wel duidelijk geweest in dat hij het moet komen brengen

@ZusjevanJoost Ik snapte dat ook niet, maar had ook weer zoiets van: oké, als dat blijkbaar zo belangrijk voor je is ga ik niet moeilijk doen en dan is dat het laatste wat ik voor je doe om het jou makkelijker te maken (want dat is wat ‘vrienden’ doen, maar dat komt blijkbaar nogal van één kant)

1 like

Waarom laat je zo over je heen lopen eigenlijk? Had gewoon die stoel meegenomen dan was het hele gezeik nu toch klaar geweest. Ik bedoel het niet lullig maar kom gewoon voor jezelf op, je staat in je recht.

45 likes

Heb je de stoel vanochtend wel gezien? Misschien houdt hij je gewoon aan het lijntje en glipt hij er zo tussenuit naar het buitenland terwijl hij die stoel intussen wel heeft verkocht. Of denk ik nu heel slecht over de mensheid?

2 likes

ik zou wel moeilijk doen, je komt daarheen om die stoel en boeken op te halen maar nee hij wil het toch nog opeens gebruiken dus je komt voor niks. Daag. Vind echt asociaal van die vriend. Hopelijk krijg je je spullen vandaag nog terug (of heb je ze al terug) maar je mag echt wel wat meer op je strepen staan hoor!

9 likes

Wat een dick, zou de vriendschap echt heroverwegen. Fucking hell jij hebt op jouw pas boeken geleend maar mag die nog niet meenemen omdat hij ze nog wil lezen??? En jij komt daar om een stoel op te halen (die HIJ HEEFT GELEEND) en die mag je nog niet meenemen omdat hij per se nog een dag op die stoel moet kunnen zitten??? Ik word echt plaatsvervangend boos wat een lulhannes

25 likes

Ik erger me aan mezelf. Ik wil weer gaan sporten en ik heb een hele leuke studio gevonden die dichtbij is én een heel groot yoga-aanbod heeft. Alleen die drempel om een proefles aan te vragen voelt zo groot, dus ik stel het al twee weken uit. D:

1 like

Omg een vriendin van mij corrigeert mijn spelling en gaat uitleggen waarom ik het zo moet schrijven in whatsapp?!?!?! Ik schreef stukken, ipv stukke, door autocorrect, maar ze bedoelde her gewoon serieus?? :zipper_mouth_face::zipper_mouth_face: en ja ze is juf.

En daarna ging ze ook nog iets beweren wat niet waar is omdat “ze het ooit eens heeft gezien :blush:”. :roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:

1 like

Hahahaha dat was mijn vriend ja, ik heb hem toevallig nog

7 likes

Ik krijg net een brief dat ik vanaf volgende week voor 3 maanden op random momenten zonder gas kan zitten van maandag t/m zaterdag. En dat er dus ook random iemand voor de deur kan staan om je gasmeter af te sluiten.

Ik weet niet eens waar de gasmeter zit en ik vind dit echt een bizar lange tijd dat ik dan maar standby moet staan. En ik moet ook elke zaterdag voor 08:00 uur sochtends gedoucht zijn want anders kan het zomaar zijn dat ik op zaterdag nier kan douchen :sob:

3 likes

Wow hebben wij dezelfde buren? Hier is het ook al sinds maandag elke avond ellende.

1 like

Ja, dat is ook gewoon de kern van het probleem. Het is iets waar ik (gedeeltelijk) heel erg last van heb en het is stom dat het natuurlijk gewoon mijn eigen gedrag is dat dit mogelijk maakt. De ergernis zit zeker ook bij het gedrag van die ‘vriend’, maar bij iemand anders had hij het misschien niet geflikt. Ik erger me eigenlijk het meest aan mezelf. Ik snap dus heel goed wat je zegt en ik zou dat ook waarschijnlijk denken en adviseren als het bijvoorbeeld om een vriendin van me ging (lekker hypocriet van me wel).

De afgelopen tijd zijn er teveel van dit soort situaties geweest (waar ik niks over heb gepost op het forum) en vanmiddag was de maat echt echt echt vol. Ik moet hier ook aan werken, dat besef is er uiteraard, maar echte verandering is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel tips ken ik, maar het in de praktijk brengen gaat met trial en error. Het is voor mij echt niet vooral een kwestie van ‘nee’ zeggen (wat wat mij betreft ook niet eens altijd het beste is), het is denk ik vooral in het begin een soort faciliterende houding die ik vaak (onbewust) aanneem omdat ik anders bang ben dat mensen me niet mogen. Ik stel zelf vaak domme dingen voor die mijzelf dan in de problemen brengen en dan gaat dat vervolgens over in een relatie met iemand waarbij diegene wel echt te ver gaat voor mij (zoals die met degene van hierboven). Bijvoorbeeld omtrent die stoel: Ik heb om te beginnen hem een aanbod voor bruikleen gedaan omdat hij niks beters had. Natuurlijk ga je er dan niet vanuit dat het dan zo eindigt, maar ik had het mezelf ook makkelijker kunnen maken en dat niet hebben gedaan. Dit probleem dit welndiep omdat ik er altijd meteen vanuit ga dat mensen me niet mogen zonder dat ik x of y voor ze doe. Ik vind mezelf vaak vreselijk gezelschap, dus in relaties met anderen voelt het alsof ik daar iets tegenover moet zetten. Bijna als bedankje voor hun tolerantie.

Ik wil jullie nu niet nog veel meer vervelen met ellenlange zelfreflecties (die wil ik ook liever niet meer teve op het forum plaatsen), maar ga toch even nog dit zeggen:
Wat tot nu toe voor mij die verandering heeft bemoeilijkt is dat de bredere gevolgen van het zogezegde ‘voor mezelf opkomen’ zeker niet altijd positief zijn geweest. Kort door de bocht gezegd: het is (of LIJKT) niet altijd worth the drama. Ik weet nu al bijvoorbeeld dat die studiegenoot van dit verhaal andere mensen die ik mag tegen me op gaat zetten (dat heeft hij ook al in gang gezet) en dat bemoeilijkt dingen op andere gebieden weer wat. In dit geval neem ik dat echt voor lief, maar er zijn ook genoeg andere situaties waar ik dat wil voorkomen. Zo heb ik een mega manipulatieve (oud-)huisgenoot die me echt gebruikt heeft, maar die ondanks haar gedrag ontzettend goed in de groep van de meeste andere huisgenoten ligt. Voor nu is de lieve vrede bewaren en de daarbij behorende ongecompliceerde (of minder gecompliceerde) omgang met de meeste andere huisgenoten voor mij de minst slechte optie. De enige manier is om al het gezeik te voorkomen is om in de eerste plaats al eens niet over mezelf heen te laten lopen, want dat hoef ik later ook niet voor mezelf op te komen. In de meeste situaties waarin ik het al verpest heb zeg maar moet ik zorgen dat het niet nog verder gaat maar ben ik vooralsnog niet van plan het te proberen recht te trekken. Alleen is het (voor mij in ieder geval) niet altijd makkelijk om te bepalen wanneer het helemaal prima is om voor andere mensen iets te doen/betekenen wat mijzelf niet per se in de problemen brengt en wat iemand ook niet voor lief neemt en wanneer dat waarschijnlijk gaat leiden tot ‘meer’.

Edit: positieve noot: hij heeft alle spullen uiteindelijk wel teruggebracht, zelfs tot op mijn kamer (dat laatste had ik echt niet meer verwacht). Hij heeft zijn ongenoegen nog wel enigszins geuit en ik heb daarop rustig dat wat ik al had geappt herhaald, dus het bleef beschaafd. Al vond een huisgenoot die er wat van had opgevangen hem wel een ‘dick’ en ‘douchebag’ zei hij later. De ‘vriendschap’ (zover je die na alles echt zo kan noemen) is wel definitief voorbij denk ik, maar daar ben ik niet rouwig om. Ook wel lekker makkelijk van mij (moet ik er even bij zeggen) omdat ik hem toch waarschijnlijk nooit meer zie. Vanavond of morgen komt ook een andere studiegenoot spullen bij me ophalen zoals de planten waar ik op heb gepast, maar ook de dingen die die andere studiegenoot van haar had geleend en bij mij zolang heeft gedumpt (was ook nooit de afspraak en wist die van wie de spullen zijn ook niet maar dat terzijde). Zij had wel al ruzie met hem omdat zij dus dingen van hem niet al niet meer pikte. Voor haar lastiger omdat hij hun vriendengroep echt tegen haar op heeft gezet (voor mij zijn dit ‘slechts’ studiegenoten). We kunnen nu in ieder geval bij elkaar over hem klagen :sweat_smile:

16 likes

Oh joh, ik doe wel stoer in mn bericht aan jou maar ik doe dat ook allemaal. Vandaag nog mezelf in de nesten gewerkt met iets doms. Heb ook geen tips voor je behalve iets langer nadenken voordat je iets voorstelt aan iemand. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan :woman_shrugging:t2:

1 like

Ik heb meegelezen met je verhaal. Ik wilde alleen even zeggen dat je denk ik echt wel trots op jezelf mag zijn hoe je het nu aanpakt. Ik kan mij helemaal voorstellen dat dit de beste optie is op dit moment. In theorie is het makkelijk om te zeggen tegen een ander of jezelf van ja je moet gewoon X doen maar in praktijk spelen er altijd meer belangen mee en is het niet makkelijk. Je bent nu gewoon aan het leren om anders met dit soort situaties om te gaan en misschien ook om je eigen grenzen te bepalen. En leren gaat echt met kleine stappen.
Die studiegenoot komt op mij echt over als een heel manipulatief en naar persoon. Dat een andere studiegenoot ook klaar met hem is bevestigd des te meer dat zijn gedrag echt niet oké is.
Hoop dat je er nu verder zo min mogelijk last van hebt.

3 likes

Mijn vriend wilde net de grijze bak opruimen en iemand heeft gewoon onze grijze bak gepikt??? We gaan zo op jacht naar onze bak.

2 likes

Dit topic is na het bereiken van de maximumlimiet van 5000 antwoorden automatisch gesloten. Continue discussion at Waar erger je je aan? #11 (Deel 5).