Waar erger je je aan? #11

Lijkt me ook echt sterk dat je dat als volwassene ongediagnosticeerd kan hebben. Ik heb zelf ook astma en dat werd al vastgesteld toen ik een klein kind was. Die aanvallen lijken me niet iets dat je op eigen houtje steeds gaat doorstaan zonder arts te bellen voor medicatie

1 like

Bij mijn ouder is het pas tegen de 60 gediagnosticeerd, daarvoor nergens last van. Dus kan wel degelijk (door een longarts, die lult niet zomaar wat neem ik aan).

5 likes

Waarom zegt ‘iedereen’ op dit forum ‘mijn ouder’
@Feather jij bent het nu maar zie het vaker hoor, en nu dacht ik ik vraag het eens.

Waarom niet gewoon mijn vader, mijn moeder. Zo ongezellig/onpersoonlijk, mijn ouder.

(Niet té serieus nemen hoor maar vraag het me dus wel af).

3 likes

Ik vind het zelf prettiger, mijn ouder heeft er niet om gevraagd dat ik hier dingen deel over diegene. En in mijn geval zijn de familiebanden ook ingewikkeld, hiermee dek ik voor mijn gevoel beter af hoe het voor mij voelt. Sommige ouders zijn ook gewoon onpersoonlijk en ongezellig, hehe.

Snap het btw wel hoor, ik heb best wat collega’s die ‘mijn partner’ zeggen ipv man/vrouw/vriend/vriendin en vind dat ook een beetje gek klinken vaak. Terwijl geslacht er eigenlijk niks toe doet.

2 likes

Ah dank voor de uitleg. Ik snap het nu beter!

Partner vind ik dan weer niet gek, dat gebruik ik zelf ook als ik die heb, vind het anders zo heteronormatief.

2 likes

Oh ik ben wel benieuwd hoe je dat bedoelt? Ik zou collega’s wel altijd naar een partner vragen of daarnaar verwijzen als ik het niet weet of ze het zelf partner noemen, want ik vind het heteronormatief om in te vullen dat een mannelijke collega een vrouwelijke partner heeft en andersom. Maar mijn partner (vriend) en ik zijn een hetero koppel dus vind het dan niet per see heteronormatief als ik mijn vriend zeg als ik naar hem verwijs?

Lijkt nu net alsof ik de hele dag met m’n collega’s over hun relatie praat haha, maar gek genoeg komt het soms toch ter sprake.

1 like

er is een type astma wat op latere leeftijd voorkomt en dat kan juist heel ernstig zijn. Veel mensen kennen alleen de allergische en astmatische kinderen die last hebben.

3 likes

Wow dan kan ik mijn spreekuren gewoon opdoeken.
Astma is echt geen ziekte van alleen de kinderleeftijd. Je hebt ook late-onset astma. Of astma wat pas na een goede virale infectie op de 20e naar voren komt. Of astma alleen bij inspanning.

15 likes

Sorry dubbelpost. Maar een astma aanval kun je thuis dus wel coupletten door extra gebruik van eigen medicatie. Stel je gebruikt Foster of Symbicort dan raden wij onze patiënten om dit tijdens een aanval tijdelijk te verdubbelen. Dat kan een aanval al couperen. Als dat niet helpt is het de taak om contact op nemen. Juist het geven van zelfmanagement mplan aan een astma-patiënt is ontzettend belangrijk.

2 likes

Waar ik mij aan kan ergeren? Aan de foundationvlekken op Bonnie’s jas, brrr…

3 likes

Oh ja ik bedoelde als je geen medicatie hebt. Maar excuus, ik kende de late onset niet, alleen COPD.

2 likes

Ik denk toch ook vanwege dat hetronormatieve. En ook om de mensen om me heen daar bewust van te maken? En toch ook omdat ik het niet belangrijk vind of mijn partner een man of vrouw is, om dat zo te benoemen.

Edit: ah @anon50301661 let wat beter uit wat ik ook bedoel :relaxed:

2 likes

Bedankt voor de uitleg! Ik had er nog niet op die manier over nagedacht, dat het uitnodigender en inclusiever is voor anderen op deze manier. Weer iets geleerd :blush:

Ik moet voor werk vaak mensen aanschrijven. Onze standaardtekst is “geachte heer …” of “geachte mevrouw …”. Hoe zou ik dat inclusiever kunnen maken? "Beste " mag niet in dit geval. (Algemene vraag, niet per see aan jou)

2 likes

Fck weer mn muis op kantoor vergeten. Zo maar even heen weer denk ik in de pauze.
Ik heb een reserve maar die werkt echt vervelend.

Ik zie soms: ‘Geachte lezer’ voorbij komen. Misschien is dat wat?

2 likes

Ah ja dat is wel een goede voor meer Algemene brieven! Dit gaat om persoonlijke formele brieven dus dan klinkt geachte lezer wat afstandelijk.

Thanks voor de (lees)tips Dr. @Ovenschaal en Dr. @anon50301661! Ik gebruik eigenlijk nooit titels maar die weet ik dan ook niet obv paspoort, stom dat dat er niet in staat dan haha.

2 likes

Same
Ik heb al gehuild vandaag ook :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

High five vriendin :raised_hand_with_fingers_splayed:t3:

1 like

Ik vind het wel lekker als een vrouw gewoon met trots een titel ergens invult. Ik merk bij mezelf en andere vrouwen (in dit geval artsen) dat ze niet overal waar het gepast is Drs/Dr/M.D. gebruiken. Vandaag krijg ik mijn kerstpakket en dat is geadresseerd aan Drs Tessel en ik giechelde toen ik dat zag, zo ongemakkelijk word ik er van

12 likes

Ik ben stiekem blij dat, doordat mijn studie een van de laatste was die naar de BaMa structuur ging, nog drs. ben ipv MSc

3 likes