Je kan via de gemeente laten onderzoeken of mensen zich echt niet uit hebben geschreven. Je kan daarmee best wel in de problemen komen namelijk, bv omdat het lijkt alsof er sprake is van overbewoning of stel je hebt een uitkering of toeslagen nodig. Daarbij kijken ze naar aantal bewoners. Ik kreeg op een gegeven moment steeds deurwaarders op bezoek voor iemand die zijn verhuizing niet had gemeld aan de gemeente en elke instantie nam die gegevens over uit de BRP. Was niet per see leuk om ervan af te komen, ik heb zelfs moeten bellen met het OM (dacht ik edit - denk eerder de rechtbank hier in de stad) toen er een dagvaarding kwam. Uiteindelijk heeft de gemeente geregeld dat die persoon van mijn adres werd uitgeschreven.
Maargoed, als mensen zelf te lui zijn om hun adres door te geven aan niet overheidsinstanties dan kan de gemeente ook weinig doen. Of instanties passen het zelf niet aan. Mijn oude buren hebben een kerstpakket gekregen van een klant van mij waar ik al een jaar niet werk , omdat ik op het moment dat ik verhuisde daar al weg was dus geen adreswijziging had doorgegeven (wij geven als adres in principe ook altijd kantoor op).