De steun verschilt per sector en hoe lang het bedrijf al bestaat speelt hierin mee. Veel bedrijven die kort bestonden kwamen vorige ronde niet in aanmerking, want ze konden niet op basis van een aantal jaren aantonen wat hun reguliere omzet in die periode was geweest. Ik werk bij een horecabedrijf wat al lang bestaat en door de 1,5 meter was onze omzet drastisch gekelderd, dus wij kwamen steeds in aanmerking voor de verschillende steunpakketten en die waren heel royaal. Dus voor ons was dat prima.
Maar er zijn dus ook een heleboel bedrijven die niet in aanmerking kwamen voor een steunpakket, maar wel veel omzet verloren. Een familielid van me heeft bijvoorbeeld een winkel met buitenlandse voedingsmiddelen (pasta, olijfolie etc.) en diegene mocht wel open blijven omdat het voedingsmiddelen zijn, maar omdat de rest van de winkels allemaal dicht waren stond niemand er bij stil dat je daar wel heen mocht. Dus diegene had geen recht op steun, maar had nauwelijks omzet.
Wat betreft die faillissementen, je kon ook uitstel van belasting etc. aanvragen, dus een hoop bedrijven konden daar nog wel op door, maar er gaat straks een punt komen waarop je al die uitgestelde betalingen wel moet voldoen en je niet voldoende omzet hebt om dat te redden. Dus ik denk dat er ook nog wel faillissementen gaan volgen.