Ik snap dat ook nooit, vind het zo asociaal. Maak dan op z’n minst een heel generiek template van “hoi naam, helaas hebben we besloten met iemand anders verder te gaan. Bedankt voor je tijd. Groetjes” dat je in 1 seconde kan sturen naar iedereen die niet door is na dat gesprek. Ik hoop altijd ook echt dat recruiters dat doen als ik een gesprek met iemand heb gehad die niet door is, vind het zo lelijk en respectloos om niks meer te laten horen.
Ik heb er ook al paar dagen 1. Heel irritant, voel het ook de hele tijd.
Bethany ciotola? Zag precies die tiktok vgm ![]()
Wel echt een ontzettend knappe vrouw
Fingers crossed! Hopelijk inderdaad door drukte of miscommunicatie vergeten te informeren.
Heeft dit ook niet te maken met dat je ingeschreven staat (dopen is volgens mij ingeschreven zijn) en je dan akkoord geeft dat gegevens gedeeld mogen worden? Ik weet niet hoe dat zit met katholieken maar in de protestantse hoek is het zo dat als je je officieel uitschrijft je ook niets meer hoort van de kerk. Van geen een, ook niet in een nieuwe plek. Is het dan ook niet een beetje je eigen verantwoordelijkheid om je uit te schrijven dan.
Geen aanval hoor ik zit mij hardop af te vragen hoe dit werkt. Want als je wel bij de kerk wilt horen is het een warm welkom dat je al een brief krijgt met informatie.
Wellicht ja! Ik ben gewoon zo anti-kerk (niet te verwarren met anti-kalk) dat het me enorm stoort. Ook al gaat het mij niet aan.
Las net dit: Vereniging en kerk | Autoriteit Persoonsgegevens
![]()
Speaking of which ik ben heeel erg anti-kalk en ik erger me aan verwaarloosde wc’s ergens waar ik regelmatig kom en ik heb fantasieën over schoonmaakazijn. Ik zweer je ik ga daar eigenhandig schoonmaken.
Heb je tips voor zwarte wc-potten?
Ja schoonmaakazijn
Ik denk niet dat ik ooit in mijn leven uit die neverending cirkel kom van ‘ik heb kort haar, ik wil wat anders, ik ga het eens lang laten groeien!’ → 2 jaar laten groeien → ‘Neh, ik heb er geen geduld meer voor en ik ben toch geen lang haar persoon, ik ga het weer kort knippen!’ → etc etc voor eeuwig en eeuwig. Met natuurlijk de occasional zelfgeknipte pony tussendoor
Ik heb deze posts eerder van je gelezen ![]()
Wat het wel bevestigt.
Ok, bedankt.
Haha ja dit is denk ik het grootste thema in mijn leven
De katholieke kerk is zo groot omdat er veel niet-actieve leden zijn. Als je ooit gedoopt (en in de ogen van de kerk ingeschreven) bent en naar de andere kant van het land verhuist, zal de parochie waarin je terecht komt je zien als lid, en je waarschijnlijk ook actief benaderen.
Je kunt je via de parochie uitschrijven als parochiaan, maar je bent dan formeel nog wèl lid van de katholieke kerk.
Wil je je ook echt helemaal uitschrijven bij de katholieke kerk, dan is contact opnemen met Sila niet voldoende.
Je zult dan een brief naar je huidige parochie moeten schrijven waarin dit kenbaar wordt gemaakt, en moeten uitzoeken in welke parochie je gedoopt bent. Zowel in je huidige als in de parochie waar je gedoopt bent wordt dan aangetekend dat je niet meer katholiek bent. Het doopregister is soms lastig vindbaar, want veel kerken zijn gesloten en parochies zijn samengevoegd, soms meerdere keren.
Toen mijn man en ik gingen trouwen was het lastig zijn doopbewijs te vinden omdat de kerk waarin hij was gedoopt al meerdere keren was gefuseerd.
Als bewust uitgeschreven lid mag je officieel niet meer deelnemen aan de communie (al wordt daar in de praktijk niet op gecontroleerd, want een priester kan niet aan je neus zien wat je kerkelijke status is). Terug inschrijven is overigens wel een mogelijkheid als je op je besluit terugkomt, zonder dat de sacramenten als doop en vormsel opnieuw hoeven te worden gedaan.
Het uitschrijven is dus een vrij rigide proces maar als je het echt wil, is het wel mogelijk.
Instabox: ‘We hebben jouw pakket van H&M met veel plezier bezorgd’
Je kan ook overdrijven. Is het werkelijk zo leuk om een kussensloop ergens af te leveren?
Ik loop al een tijdje hard op een loopband. Heb woensdag voor het eerst weer eens buiten hardgelopen.
En nu heb ik toch SPIERPIJN. Waarom is dit ineens zo anders dan m’n loopband.
@CloserToFine dat is idd mijn ervaring ook, maar als ik dit lees van FrauHelga begin mij nu wel af te vragen of dat bij protestanten dan ook zo is. Is het dan ook zo dat je op deze manier je doop (en/of belijdenis) ongeldig laat verklaren bij de katholieke kerk?
Edit: ik lees niet goed volgens mij. Je doop enzo blijft wel geldig maar je moet (officieel) weer ingeschreven staan om mee te kunnen doen.
Een doop kan -in de ogen van de katholieke kerk- niet ongedaan worden gemaakt. Dat is nu eenmaal gebeurd, en er is geen ritueel om dat ongedaan te maken of nietig te verklaren.
Ik heb me schriftelijk uitgeschreven bij mijn toenmalige protestantse kerk en kreeg daar een bevestiging van. Ik vroeg ook mijn doopattest (=bewijs dat je gedoopt bent) op, omdat ik zonder dat bewijs niet gevormd zou kunnen worden in de katholieke kerk.
De protestantse en katholieke kerk erkennen elkaars doop. De katholieke kerk kent echter geen belijdenis en de protestantse kerk kent niet het vormsel. Als ik naar een andere protestantse kerk was gegaan, was het feit dat ik belijdenis had gedaan waarschijnlijk voldoende geweest. Ik weet het niet 100% zeker want er zijn veel verschillende stromingen, maar degene waar ik uit kwam was vrij conservatief en behoudend dus ik verwacht dat ik moeiteloos in een ‘lichtere’ protestantse kerk had kunnen aansluiten. Dan was het vooral een administratieve handeling geweest waarschijnlijk.
Na mijn uitschrijving bij de protestantse kerk ben ik niet meer lastig gevallen door die kerk. Wel hebben ze in de kerkdienst gebeden voor het feit dat ik de verkeerde weg was ingeslagen. En met naam en toenaam meegedeeld dat ik uitgeschreven was en waarom. ![]()
Dat is wel typisch iets van mijn toenmalige kerk, en één van de redenen waarom ik er weg wilde; men is er van overtuigd dat die kerk de enige ware kerk is.
Helemaal prima om vol overtuigd te zijn van het feit dat de kerk waar je lid van bent, de beste kerk is voor jou. Maar om te stellen dat andersdenkenden en andere christenen daarmee automatisch op het verkeerde pad zitten, vind ik uiterst misplaatst.
Sindsdien ben ik er nog weleens geweest vanwege doop-, rouw- en trouwdiensten, maar die betreffende kerk roept pijnlijke gevoelens bij mij op en volgens mij is die hele ‘you can’t sit with us’-houding het tegenovergestelde van wat een kerk zou moeten zijn.
? Sta je nu ingeschreven bij een protestantse of bij de katholieke kerk?
Ik sta trouwens ook nog ingeschreven bij een protestantse kerk, maar heb op 1 brief direct na mijn verhuizing na, nooit meer iets gehoord. Maar zou me op zich wel uit willen schrijven, al is het maar voor de statistieken.
Hahahah sympathiek van ze hoor.
Werd ook echt benoemd waarom (dus ook hoe zij zichzelf zagen) of enkel de redenen waarin de kerk er goed vanaf kwam en jij als iemand die het verkeerde pad had ingeslagen? ![]()