Het bericht over perongeluk een familielid informeren over iets medisch herinner ik me dat mijn voormalige tandarts dat ook deed. Ik was daar al vijf jaar niet meer geweest, woonde ook al meer dan vijf jaar niet meer thuis dus of ik er wel of niet naartoe ging was mijn zaak.
M’n moeder ging er nog wel heen en ging verhuizen, waardoor het dus haar laatste keer daar was. Zeiden ze: oh ja we hebben uw dochter ook al jaren niet meer gezien dus hier hebt u haar afsprakenhistorie en foto’s en overzicht van behandelingen, die kunt u wel ff aan haar geven toch. Dus kwam m’n moeder een paar maanden terug met die documenten aanzetten. Echt HOE bedenk je als tandarts/tandartsassistent dat je al die gegevens zomaar effe meegeeft aan een familielid??? AVG wie?? Echt zo boos was ik.
En sommige, gevoelige afspraken in de zorg worden juist weer heel secuur benaderd. Ik had een telefonische afspraak en nam op met m’n gewone naam. Herhaalde de medewerkster m’n naam, daarna noemde ze m’n geboortenaam, moest ik zelf m’n geboortedatum noemen en vroeg ze of ik op adres X woonde. Alles om er maar zeker van te zijn dat ze niet een zus/moeder/random vrouwelijk familielid aan de telefoon had. Ook een uiterste, maar wel netter dan hoe het bij de tandarts ging