ja maar het probleem is ook wel vaak dat het voor zulke werken eigenlijk moeilijk is om in te schatten hoeveel iets zal kosten. Wij werken volledige dossiers uit met gedetailleerde plannen, beschrijving, meetstaat, details, twee bezoeken voorafgaand en besprekingen en dan nog doen ze er wel enkele weken over omdat het altijd een beetje gokken gaat zijn hoelang je ergens mee bezig gaat zijn, onverwachte problemen nog buiten beschouwing gelaten.
Een aannemer die direct ter plekke kan zeggen hoeveel iets gaat kosten zou ik daarom ook niet direct vertrouwen, die zijn gewoon in de wilde weg aan het gokken op basis van hun ervaringen met vorige werken.
Ondertussen is het probleem dus wel dat alles gewoon stijgt, in het begin van corona was het inderdaad fel afhankelijk van het materiaal (hout werd bijvoorbeeld heel duur omdat amerikanen het opkochten, staal omdat het niet in europa geraakte). Maar ondertussen is het puur inflatie, hier in belgië tikken we augustus zelfs af op 10% dus op een paar maanden tikt dat ook al zwaar aan.
Ik wens je in ieder geval veel succes met je werken en offertes, ik kan me voorstellen dat het echt moeilijk is om hier in te oriënteren als leek